پیام سپاهان
مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان:
معضلات اجتماعی میدان امام علی رفع شد
سه شنبه 1 آبان 1397 - 19:26:49
پیام سپاهان - اصفهان - مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان گفت: معضلات اجتماعی میدان امام علی با پروژه احیای این میدان تایخ، رفع شد.

به گزارش خبرنگار مهر ،‌ حسین کارگر ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: احیای میدان امام علی با رضایت کامل کاسبان این منطقه، صورت گرفت به طوریکه در ابتدا با آنها وارد مذاکره می شدیم و اگر قبول نمی کردند طبق ماده 8 قانون شهرداری ها برای کار کارشناسی، یک کارشناس از شهرداری و کاسبان به مرجع قضایی رفته و طبق قانون عمل می شود.
وی بیان داشت: ملک بر اساس ارزش قیمت همان زمان از مالک خریداری شده است و اینکه در حال حاضر مالک کسب و کاری ایجاد نکرده است و ابراز می کند مغازه را به زور گرفتند و امروز محلی برای امرار معاش ندارد، صحبت دیگری است.
مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با بیان اینکه میدان امام علی اگر به این شکل و شمایل در نمی آمد همچنان شاهد میدان کهنه، میدان میوه و بافت فرسوده در این منطقه بودیم،‌ ادامه داد: بافت فرسوده در این منطقه احیا شد هرچند همچنان 200 خانه قدیمی داریم که در حال رایزنی با میراث فرهنگی هستیم.
وی با بیان اینکه از یک سو مسئله خانه های تاریخی و از سوی دیگر مردمی که بضاعت مالی چندانی ندارند، وجود دارد و امکان بی خانمان کردن آنها نیست، افزود: ما نمی توانیم اجازه بازسازی بدهیم و بر سر دوراهی مانده ایم.
کارگر تصریح کرد: مدیریت در حوزه منطقه 3 که حجم زیادی از آثار تاریخی و قدیمی و افرادی که از نظر مالی قوی نیستند را در خود دارد، بسیار سخت است.
جلوگیری از توسعه واحدهای تجاری خطی و عمودی در میدان امام علی
وی با اشاره به تراکم بالای خیابان ابن سینا گفت: وقتی پروژه میدان امام علی (ع) اجرا شد شاهد بسیاری از واحدهای تجاری‌ کوچک بودیم که مثلا در محیط های 50 متری به کسب و کار مشغول بودند که تمام این کسب و کارهای خرد از این میدان برچیده شدند و این میدان احیا شد.
مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان از انتقال کسب و کارها به خیابان ابن سینا خبر داد و افزود: سعی کردیم در میدان امام علی (ع) واحدهای تجاری را افزایش ندهیم، زیرا در غیر این صورت در کوچه‌های اطراف تمام خانه‌ها به واحدهای تجاری تبدیل می‌شد.
وی با اعلام اینکه در این مطنقه از ایجاد واحدهای تجاری‌ خطی و کوچک جلوگیری کردیم، بیان داشت: با این حال منطقه 3 اصفهان یک بافت تجاری دارد.
کارگر با اشاره به ساماندهی دست فروشان میدان امام علی اعلام کرد: هر سال در آستانه نوروز خیابان های علامه مجلسی و هاتف مملو از دست فروشان بود و عملاً شهروندان امکان رفت و آمد نداشتند، اما امسال شهرداری منطقه تمام دست فروشان را در میدان امام علی (ع) ساماندهی کرد و البته تعداد دست فروشان آنقدر زیاد بود که میدان امام علی (ع) با وسعت زیاد جوابگوی پذیرش آنها نبود.
معضلات اجتماعی میدان امام علی رفع شد
وی با بیان اینکه با احیاء میدان امام علی (ع) معضلات اجتماعی و بافت‌های فرسوده منطقه رفع شد، گفت: در میدان امام علی (ع) بیش از یک هزار و 200 پرونده توافق با کسبه داریم که این پرونده‌ها شفاف بوده و در زمان مقرر حقوق کسبه نیز پرداخت شده است.
مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان در خصوص فرایند توافق با مالکان مغازه‌های میدان امام علی (ع) افزود: در مواردی که اختلاف نظر بین شهردار به عنوان خریدار و مالک بود به دستگاه قضایی رجوع کردیم که هر حکمی آمد اعتراضی قبول نباشد.
وی اظهار داشت: اگر عده ای از مالکان ابراز رضایت نمی کنند چون بعضی از افراد در گذشته با استفاده از یک سینی در میدان میوه کسب و کار می کردند، اما اکنون با توجه به اینکه مغازه های ساخته شده در پروژه کمر زرین طبق استاندارد حداقل 15 مترمربع است و باید برای خریداری آن هزینه پرداخت کنند، معترض هستند، در حالی که نباید زیاده خواهی باشد و حق را در نظر بگیرند چرا که شهرداری همیشه رعایت انصاف را کرده و کسبه حق و حقوق خود را به صورت کامل دریافت کرده‌اند.
کارگر با بیان اینکه تملک ها در میدان امام علی (ع) روند بسیار خوبی داشته است، گفت: میدان جلوخان مسجد جامع یکی از مهم ترین پروژه‌های میدان امام علی (ع) به شمار می رود و در واقع میدان شمالی میدان امام علی (ع) است که از سمت غرب در ورودی مسجد جامع و از سمت شرق ورودی مسجد کمرزرین خواهد بود.
توافق بدون ضرر شهرداری با مالکان مغازه ها در میدان امام علی
وی با بیان اینکه تاکنون یک هزار و 765 متر از آزادسازی میدان جلوخان با هزینه‌ای بالغ بر هشت میلیارد و 700 میلیون تومان انجام شده است، تصریح کرد: برای انتقال مغازه‌دارانی که محل کسب آنها در مسیر پروژه میدان جلوخان قرار داشت، مجموعه تجاری اداری کمرزرین در دست احداث است.
مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان تأکید کرد: پروژه تجاری اداری کمرزرین با سه طبقه پارکینگ و دو طبقه تجاری در حال احداث است و سعی شده در توافق با مالکان مغازه ها به گونه ای اقدام کنیم که ضرری به کسبه وارد نشود.
وی همکاری میراث با شهرداری را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: در میدان امام علی (ع) نیز همکاری های خوبی انجام شده البته میدان امام علی (ع) فراتر از یک میدان شهری است، طرح احیاء این میدان یک شهردار با کارمندانی جدا لازم داشته است.
کارگر با بیان اینکه برای آزادسازی گلوگاه‌ها و منازل در مسیر پروژه‌های منطقه در دستور کار قرار دارد، افزود: تاکنون یک هزار و 923 متر مربع از منازل در مسیر پروژه ها با هزینه ای بالغ بر دو میلیارد تومان آزادسازی شده است و سعی کردیم امتیاز آزادسازی بر روی پلاک‌های مالکان با عنوان پروانه ساختمانی یا نقدی لحاظ شود.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/71977/معضلات-اجتماعی-میدان-امام-علی-رفع-شد
بستن   چاپ