پیام سپاهان
سیستم آموزش و پرورش کشور باید تغییر کند
سه شنبه 1 آبان 1397 - 22:39:13
پیام سپاهان - عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: نظام آموزشی کشور دچار اختلال شده و نیازمند تغییر است. 
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، مجید حسینی امروز (سه شنبه) در همایش "استعدادت را بساز" در دانشگاه اصفهان در خصوص نظام آموزشی کشور، اظهار کرد: در کشور مسیر ورود به جایگاه ارتقای آموزشی بسته شده است. موسسات آموزش کنکور 350 میلیارد تومان از کلاس‌های کنکور کسب درآمد می‌کنند و دو میلیارد تومان برای تبلیغات به تلوزیون پول پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: نظام آموزشی می‌خواهد بچه‌ها را تربیت کند، در صورتی که به کودکان باید میدان داده شود و تاکید به درس خواندن و نمره بالا گرفتن نشود. بنابراین تا زمانی که نظام تبعیض در کشور درست نشود هیچ مسئله‌ای حل نخواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: دانشجو در کشور با کسب مدرک از دانشگاه تنها 30 درصد احتمال یافتن کسب کار دارد. نظام آموزشی افراد را از آموزش و مهارت دور کرده است. 
این استاد دانشگاه افزود: در حال حاضر سه دهک پایین جامعه شانسی برای ورود به دانشگاه ندارند. آموزش دیگر مکانی برای ارتقای قشر کم درآمد نیست و تنها مختص ژن خوب، طبقه، جناح و قشر خاص جامعه است. 
حسینی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی 73 هزار میلیارد بودجه از شهریه‌ها کسب کرده است، اما بودجه وزرات علوم 13 هزار میلیارد تومان و بودجه دانشگاه دولتی 11هزار میلیارد است و تنها 12 درصد دانشجویان در دانشگاه دولتی درس می‌خوانند. 85 درصد دانشگاه‌ها شهریه دریافت می‌کنند و در انتها با دریافت مدرک در جامعه بیکار هستند. 
وی تصریح کرد: نظام آموزشی در تمام کشورها محل ارتقای قشر کم درآمد و بدون حامی است، در صورتی که در ایران این نظام محل ارتقای قشر پردرآمد و دارای پارتی و سهمیه‌های مختلف شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: باید سیاست ضد تبعیض در کشور ایجاد شود که بتوان در صورت داشتن استعداد، شانس موفقیت برای همه یکسان باشد. سال 57 انقلاب ایجاد شد در ابتدا همه برابر بودیم، اما در حال حاضر عده‌ای برتری دارند.
حسینی بابیان اینکه استعداد یافتنی نیست بلکه ساختنی است، افزود: لحظه شروع ساختن استعداد باید با نظام آموزشی کشور به مقابله پرداخت. نظام آموزشی حامی اقتصاد است و برای منافع اقتصادی عمل می کند. 
وی چگونگی پرورش استعداد را بیان کرد و گفت: نورون‌های نوزاد 120 روزه شروع به تشکیل می‌شود و اگر از سن سه تا شانزده سالگی از تمام بخش‌های مغز به خوبی استفاده نشود آن قسمت‌ها خاموش می‌شود. 
استاد دانشگاه تاکید کرد: سیستم آموزشی کشور افراد را طبق استانداردهای خود پرورش می‌دهد و مانع بروز استعدادهای فرد می‌شود و در صورت بلد نبودن درس برچسب خنگ بودن به دانش آموز می‌زنند.
حسینی افزود: در صورت خاموش شدن استعداد در سن شانزده سالگی، حداقل پنج استعداد برای فرد باقی می‌ماند. پرورش استعداد به معنی استفاده از آن است و زندان نظام آموزشی برای آمادگی کنکور موجب خاموش شدن استعدادهای مربوط خارج از خانه و حضور در اجتماع می شود. 
وی با اشاره به تئوری گلوپ درمورد حجم استعداد افراد، گفت: تمام افراد جامعه نهایتا از 34 استعداد، تنها پنج استعداد دارند و یک فرد تمام 34 استعداد را ندارد و ممکن است فرد در یک حیطه دارای استعداد و مهارت و در حیطه های دیگر اینگونه نباشد. 
این استاد دانشگاه با بیان جایگاه ویژه معلمان نسبت به سایر مشاغل در کشورهای اروپایی، خاطرنشان کرد: در واقع در نظام آموزشی کارآمد معلمان در پرورش استعدادها نقش پررنگی دارند. 
حسینی ادامه داد: استعداد باید توسط افراد ماهر شناسایی و ساخته شود و ناگهانی استعداد بروز نمی یابد. تلاش و درس خواندن بسیار فایده ای ندارد، بلکه باید برای استعداد ایستاد و شرایط را تغییر داد. 
وی اظهار کرد: برای استعداد یک مثلث لازم است.ابتدا علاقه که باید با توجه به خود و اطراف ساخته شود. در مقابل علاقه خانواده، اجتماع، دانشگاه با اصرار به نمره بیست فرد را می ترساند. برای علاقه با امید و بدون خوشبینی باید جنگید. 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: شرایط رکن دوم مثلث است و در صورت نبود شرایط لازم برای پرورش استعداد به دنبال کارهای دیگر باید رفت. چندین سال پشت کنکور ماندن اشتباه است. 
حسینی گفت: ضریب معدل کنکور منفی 10 است. آموزش و پرورش 35 هزار میلیارد تومان برای آموزش در سطح منفی 10 در نظر گرفته شده است. دولت مدرن مسئول آموزش و درمان است. اما آموزش در کشور دچار مشکل است.
وی تصریح کرد: برای پرورش استعداد باید ساعت های خالی داشته باشید و اجازه دهید ساعاتی مغز در بطالت بگذراند.
به گزارش ایسنا، مجید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در همایشی تحت عنوان " استعدادت را بساز" در خصوص عدالت آموزشی و نسبت آن را استعداد، چگونگی مرتفع شدن تبعیضات در دانشگاه پولی و مسیرهای دسترسی طبقات محروم به آموزش برابر و رایگان در دانشگاه اصفهان سخنرانی کرد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/71988/سیستم-آموزش-و-پرورش-کشور-باید-تغییر-کند
بستن   چاپ