پیام سپاهان
ایازی:
اجتماعی شدن نظام سلامت یک ضرورت است نه انتخاب
چهارشنبه 2 آبان 1397 - 13:28:45
پیام سپاهان - معاون اموراجتماعی وزارت بهداشت گفت: با افزایش صنعتی شدن جوامع و تغییر بار بیماری‌ها و به دنبال افزایش فاصله طبقاتی و کاهش عدالت در سلامت و تغییر سبک زندگی مردم، اجتماعی شدن نظام سلامت به یک ضرورت تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، سید محمدهادی ایازی صبح امروز (چهارشنبه) در اجلاس روسا، معاونین اجتماعی و مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه هفت آمایشی کشور در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اجتماعی شدن سلامت در جامعه، اظهار کرد: اجتماعی شدن سلامت به معنای مشارکت مردم در این حوزه است و هر دستگاهی که بتواند زمینه مشارکت را فراهم کند، توفیق پیدا خواهد کرد.
وی مهمترین استراتژی‌های کشورها در حوزه سلامت و توسعه را ارتقای آگاهی در زمینه فقر و مسائل مرتبط با سلامت، برطرف کردن موانع مالی و ایجاد طرح‌های درآمد زا به ویژه برای اقشار کم درآمد، توجه به همکاری‌های بین بخشی به منظور کاهش میزان فقر، ترویج مشارکت و جلب مشارکت سایر بخش‌ها در قالب مشارکت‌های بین بخشی و تقویت و تلاش در جهت کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌ها عنوان کرد.
ایجاد معاونت اجتماعی رویکرد جدید در حوزه سلامت است
ایازی ایجاد معاونت اجتماعی در حوزه سلامت را یک نگاه و رویکرد جدید دانست و گفت: این نگاه، نگاه جامعه محور به حوزه سلامت است. تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت می‌تواند باعث جلب مشارکت بیش از پیش مردم و سایر بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی در نظام سلامت شود و از این جهت که تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت کشورهای دنیا اقدام جدیدی بود، مورد استقبال ویژه سایر کشورها قرار گرفته است.
ایازی با بیان اینکه تقویت سلامت در جامعه نیاز به مشارکت همگانی و عزم جدی دارد و سازمان‌های مردم‌نهاد باید به جد وارد این حوزه شوند، گفت: 25 درصد از موضوعات مربوط به سلامت در حوزه کاری وزارت بهداشت قرار دارد، 75 درصد در اختیار مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های دیگر است و اگر نتوانیم از ظرفیت این دستگاه‌ها و نهادها استفاده کنیم، تمام هزینه های نظام سلامت به هدر می‌رود.
معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: اجتماعی شدن سلامت به چهار موضوع توجه دارد که شامل مشارکت ساختارمند مردم، همکاری بین بخشی، استفاده از ظرفیت نهادها و دستگاه‌های دیگر، افزایش سواد سلامت مردم و عدالت سلامت در کشور است.
ایازی با تاکید بر همکاری بین بخشی در اجتماعی شدن سلامت، گفت: همکاری بین بخشی همکاری و همراهی ساختارمند مسولانه و متعهدانه همه بخش‌های حاکمیت است که می‌تواند نقش ویژه داشته باشد.
معاون اجتماعی وزارت بهداشت بر عدالت سلامت تاکید و گفت: عدالت در سلامت بسیار مهم است که بتوانیم دسترسی مردم را به خدمات درمانی افزایش و پرداخت ازجیب مردم را کاهش دهیم.
وی مشارکت، فرایندنگر و اخلاق مدار بودن، مسئولیت پذیری، حفظ حقوق شهروندی، توانمند سازی و... را اصول و ارزش ها در اجتماعی شدن دانست و ادامه داد: سمن ها و کانون ها، انجمن خیریه، دستگاه های دولتی و بنگاه های اقتصادی در حوزه سلامت نقش ویژه ای دارند.
معاون اجتماعی وزارت بهداشت، کانون های سلامت را سازو کار ساختارمند برای مشارکت پایدار مردم دانست و افزود: با فراهم کردن مشارکت مردم در این حوزه می توانیم سلامت افراد جامعه را ارتقا دهیم.
در31 استان کشور مجمع سلامت فعال است
معاون اموراجتماعی وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت با مشارکت وزارت کشور آیین نامه اجرایی تشکیل مجمع سلامت در سطوح ملی، استانی، شهرستانی و محله را تدوین و ابلاغ کرده است.
وی با تاکید بر مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، تصریح کرد: بر این اساس، تشکیل کانون سلامت و مجمع سلامت شهرستان و محله در سطح کشور به تصویب رسید. تاکنون در 31 استان و 280 شهرستان کشور، مجمع سلامت تشکیل شده است.
ایازی خاطرنشان کرد: مجمع سلامت محله شامل شورایی در سطح محله با حضور نمایندگان مردم، نمایندگان دستگاه‌های دولت است که در کنار یکدیگر بتوانند مشکلات سلامت محله را پیگیری و رفع کنند.
وی با اشاره به اقدامات اجرا شده در این زمینه، تصریح کرد: 723 سازمان و 890 خیریه سلامت در کشور تشکیل و فعال شده است و امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم کانون سلامت به طور کامل در سطح کشور راه‌اندازی شود.
معاون اموراجتماعی وزارت بهداشت، ادامه داد: در سال‌های گذشته خیریه ها نظام مند شدند و در سال 96 بیش از 1700 میلیارد تومان به حوزه سلامت کمک کرده اند.
ایازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 9.5 درصد جمعیت کشور سالمند است و تا سال 2050 میلادی، 30 تا 33 درصد جمعیت کشور سالمند می شوند که فاجعه است و باید زیرساخت های مورد نیاز در حوزه سلامت و از جمله توانبخشی، ایجاد شده و گسترش یابد.
به گزارش ایسنا، معاونت اجتماعی وزارت بهداشت با رویکرد افزایش زمینه مشارکت مردم در حوزه کار خیر، سازمان دهی سازمان‌های مردم نهاد سلامت، مشارکت‌های بین بخشی، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تشکیل شده است. تاکنون 9 اجلاس روسا و معاونین بهداشتی کشور برگزار شده است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/72015/اجتماعی-شدن-نظام-سلامت-یک-ضرورت-است-نه-انتخاب
بستن   چاپ