پیام سپاهان
مهرعلیزاده:
چه باشم و چه نباشم، پروژه احیاء زاینده‌رود به نفع مردم اصفهان است
چهارشنبه 2 آبان 1397 - 17:06:02
پیام سپاهان - استاندار اصفهان گفت: به دلیل قانون منع به کارگیری بازنشستگان شاید تا چند روز دیگر بیشتر به عنوان استاندار نمانم، اما چه باشم و چه نباشم اجرای پروژه هفت گانه احیای زاینده‌رود به نفع مردم اصفهان خواهد بود.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، محسن مهرعلیزاده ظهر امروز (چهارشنبه) در جلسه هم‌اندیشی مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان با موضوع تشریح طرح‌های هفت گانه احیای حوضه آبریز زاینده‌رود، با بیان اینکه طی چند دهه گذشته پیوست فرهنگی و اجتماعی برای اجرای بسیاری از طرح ها باب شده است، اظهار کرد: متاسفانه در سال های گذشته طرح های بسیاری برای زاینده رود مطرح شد، اما به دلیل اینکه پیوست فرهنگی نداشت و مقطع بود، پیامدهای منفی اجتماعی و فرهنگی به همراه داشت و بدون نتیجه باقی ماند.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در این شرایط مردم نسبت به اجرای طرح ها و وعده های مسئولان بی اعتماد شده اند، افزود: بیش از 90 درصد کارمندان دلسوزانه کار می‌کنند، اما درصد کمی از آنها ناسالم هستند که موجب سوءاستفاده و تفرقه برخی می‌شود.
استاندار اصفهان با بیان اینکه بعد از انقلاب 14 استاندار در اصفهان مشغول فعالیت شدند، اظهار کرد: پروژه تونل 23 کیلومتری سوم کوهرنگ از سال 74 آغاز به کار کرد که بعد از 22 سال کار حتی در سال 96 که مدیریت استان را برعهده گرفتم، تمام نشده بود. باید توجه داشت که حتی اگر این پروژه در عصر حجر اجرا شده بود، باید در این زمان به اتمام می رسد، بنابراین از مردم انتظار اعتماد و قضاوت داریم؟
وی با بیان اینکه سد این طرح نیز از سال 89 آغاز و قرار بود در سال 93 به اتمام برسد، افزود: سد تونل سوم کوهرنگ در این مدت 20 درصد پیشرفت داشت و سال گذشته نیز به طور کامل متوقف شده بود، بنابراین با رایزنی های صورت گرفته این پروژه از فروردین 97 آغاز و قرار است طی دو سال آینده به اتمام برسد.
مهرعلیزاده با اشاره به اینکه با اجرای پروژه سد سوم کوهرنگ 150 میلیون مترمکعب آب به منابع آبی اصفهان اضافه می‌شود، گفت: پروژه دیگر بهشت آباد است که بعد از 18 سال متوقف شده است و با رایزنی های صورت گرفته نیز این طرح با ظرفیت 250 میلیون مترمکعب در دست اجرا است.
وی با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه قرار است تا 500 میلیارد تومان برای احداث سد سوم کوهرنگ کمک کند، افزود: طرح انتقال آب از خلیج فارس به ظرفیت 200 میلیون مترمکعب نیز در دست اقدام است که اجرای کامل این سه طرح شوک بزرگی را به زاینده رود وارد می کند.
استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه طی چند دهه گذشته بارگذاری بیش از حد و توسعه باغات موجب برداشت های زیاد در مسیر زاینده رود شده است، تصریح کرد: احیا زاینده رود نیازمند طرح های عملیاتی است و اگر در دهه 60 تونل دوم کوهرنگ با ظرفیت 250 میلیون مترمکعب آب احداث نمی شد، فاتحه اصفهان را باید خیلی وقت پیش از این می خواندیم، همچنین اگر طرح چشمه لنگان با ظرفیت 130 میلیون مترمکعب عملیاتی نمی شد، شرایط به مراتب بدتر از امروز بود.
وی با انتقاد بر اینکه طی دو دهه گذشته تنها حرف زده‌ایم و برخی مسئولان اسیر عقده‌های شخصی خود بودند، تاکید کرد: متاسفانه امروز مسائل آبی به جای خواسته صنفی و عمومی به حساسیت‌ منطقه‌ای، اعتراض و امنیت تبدیل شده است.
مهرعلیزاده در ادامه با بیان اینکه تامین منابع آبی مورد نیاز حداقلی برای 20 تا 30 سال آینده نگران‌کننده است، اظهار کرد: در پایان سال آبی 97-96 میزان آب و ذخیره سد زاینده رود بسیار نگران کننده و بحرانی بود.
وی با اشاره به اینکه کشاورزان مظلوم شرق اصفهان به دنبال حق‌آبه های خود هستند و مقصر این مشکل مسئولان هستند، تاکید کرد: متاسفانه در مسافت 102 کیلومتری سد زاینده ‌رود تا چم‌آسمان پمپ ‌های زیادی وجود دارد که پس از مذاکره با وزارت نیرو 400 دستگاه پمپ برای جلوگیری از برداشت‌های اضافه مجهز به سیستم کنترل هوشمند شدند، همچنین از سد چم‌آسمان به بعد نیز دیگر پمپی وجود ندارد، اما 79 بند برداشت آب همچنان غیرقابل کنترل هستند.
استاندار اصفهان با بیان اینکه تلاش‌های زیادی برای رسیدن آب به باغات غرب اصفهان در شهرستان های فلاورجان، قهدریجان، خمینی‌شهر و مبارکه انجام شد، گفت: از سد چم‌آسمان تا نکوآباد قرار است سه لوله به طول 40 کیلومتر برای انتقال آب به 5 هکتار اراضی کشاورزی آن منطقه و بقیه برای جریان آن در رودخانه احداث شود.
وی در خصوص اجرای هفت طرح برای احیای زاینده‌رود، اظهار کرد: به دلیل قانون منع به کارگیری بازنشستگان شاید تا 15 روز دیگر بیشتر به عنوان استاندار اصفهان نمانم، اما چه باشم و چه نباشم اجرای پروژه هفت گانه احیای زاینده‌رود به نفع مردم اصفهان خواهد بود.
استاندار اصفهان با اشاره به فرونشست‌های متعددی شهر اصفهان، گفت: متاسفانه امروز برخی از اصفهانی ها در گرجستان و شمال کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند، در حالیکه برای جلوگیری از خروج سرمایه‌گذاران از این استان باید تدبیر کنیم.
وی با بیان اینکه این طرح هفت ماده ای با عنوان "احیا زاینده رود، نجات گاوخونی و بقای اصفهان" اجرا خواهد شد، تاکبد کرد: 20 تا 30 طرح سنگین پشت طرح هفت‌گانه احیای زاینده ‌رود است، البته برخی در جایگاه ‌های مختلف و با شعار و سوءاستفاده های تبلیغاتی به دنبال جلوگیری از اجرای این طرح هستند.
مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم حیات جامعه ادامه پیدا کند باید حرکت کنیم و حرف مردم را بشنویم، گفت: انتقاد خیلی خوب است، اما نفس انجام حرکت بسیار مهم‌تر است، دوست دارم در استان اصفهان حرف‌هایی را بشنوم که از منطق برخوردار باشد.
وی تصریح کرد: دوست ندارم مدیریت استان در ابعاد مختلف به بی عرضگی محکوم شود و مهر این موضوع بر پیشانی استان زده شود.
کد خبرنگار: 13036
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/72049/چه-باشم-و-چه-نباشم،-پروژه-احیاء-زاینده‌رود-به-نفع-مردم-اصفهان-است
بستن   چاپ