پیام سپاهان
چنگیز:
لزوم هدایت دانش‌آموختگان علوم پزشکی به حکیم پروری
چهارشنبه 2 آبان 1397 - 17:06:08
پیام سپاهان - رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: امیدواریم بتوانیم اعضای هیئت علمی و دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی را از نگاه آموزش پزشکی صرف خارج کنیم و بتوانیم پزشکانی حکیم تربیت کنیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، طاهره چنگیز صبح امروز (چهارشنبه) در اجلاس روسا، معاونین اجتماعی و مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه هفت آمایشی کشور در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: حکیم در گذشته کسانی بودند که تنها به تجویز دارو و درمان بیمار نمی‌پرداختند، بلکه به مسائل اجتماعی بیمار نیز توجه داشتند.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی و دانش آموختگان را باید به سمت حکیم پروری هدایت کنیم و این مهم به جز با گسترش اجتماعی شدن سلامت در سطح جامعه محقق نمی‌شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه رسالت دانشگاه‌های علوم پزشکی محدود به جلوگیری از بیماری نیست، تصریح کرد: موضوع سلامت با مسائل اجتماعی نیز درهم تنیده شده و توجه به نشانگرهای سلامت و تغییر سبک زندگی از جمله این موارد است.
وی خاطرنشان کرد: این رویکرد نیازمند تعامل بیشتر است که اگر جامعه همراه نشود، دانشگاه نمی‌تواند ماموریت خود را به اتمام برساند.
مسائل مرتبط با سلامت باید به صورت فرهنگ نهادینه شود
معاون سیاسی، امنیتی استانداری اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: اصفهان با دو چالش اساسی تهدید کننده سلامت مواجه است.
حمیدرضا طباطبایی خاطرنشان کرد: خشکسالی و مسائل زیست محیطی مرتبط با آلودگی دو چالش اصلی سلامت در اصفهان است. تمام مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با سلامت عجین شده است.
وی با بیان اینکه میزان حجم سد، 144 میلیون متر مکعب است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته به دلیل کمبود بارش ذخیره سد بسیار کاهش داشته و اگر در پاییز و زمستان امسال بارش نرمال نباشد، زندگی 6 تا 7 میلیون نفر در مرکز کشور به خطر می‌افتد.
معاون سیاسی، امنیتی استانداری اصفهان ادامه داد: علاوه بر اینکه با سردشدن هوا با معضل آلودگی نیز درگیر خواهیم شد.
وی با تاکید بر اینکه ارتقای فرهنگ سلامت جامعه از طریق آموزش عملی خواهد شد، تصریح کرد: به جای صرف هزینه‌های سنگین می‌توان با آموزش در سطوح پایین و میانه جامعه اعمال نیک را با تکرار به عادت تبدیل کرد.
کانون سلامت محلات نماد رویکرد اجتماعی بودن سلامت است
مشاور توسعه و سلامت شهرداری اصفهان نیز در این اجلاس اظهار کرد: کانون سلامت محلات نماد رویکرد اجتماعی بودن سلامت است و مشارکت آحاد مردم در سلامت را نیاز دارد.
علیرضا آجدانی با بیان اینکه بزرگترین سرمایه هر کشور نیروی انسانی است، تصریح کرد: اگر فضای زندگی نامناسب باشد، عوارض آن جبران ناپذیر است.
وی با تاکید بر اینکه سلامت به عنوان یک حق اجتماعی در تمام اعصار تاریخ مطرح بوده است، گفت: وظیفه شهرداری به عنوان نهاد متولی شهری ارتقاء سطح سواد سلامت در جامعه است. اهداف مهم شهرداری تغییر نگرش مثبت در فرآیندها و تضمین مشارکت اجتماعی با کمک سازمان‌های مردم نهاد است.
آجودانی درخصوص خلاصه فعالیت‌های شهرداری اصفهان در این حوزه، اظهار کرد: جاده سلامت ناژوان، برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت‌های مختلف سلامت در سطح شهر و ایجاد 15 خانه سلامت در منطقه پانزده گانه شهرداری از جمله اقدامات شهرداری به منظور ارتقای سلامت شهروندان است.
وی در توضیح عملکرد خانه‌های سلامت، گفت: در این مناطق یک یا چند مرکز وجود دارد و هرخانه بین 15 تا 25 کانون سلامت دارد که با نیروی مردم به امر آموزش سلامت می پردازند.
به گزارش ایسنا، نهمین اجلاس روسا، معاونین اجتماعی و مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه هفت آمایشی کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد. در این جلسه تفاهم نامه همکاری بین شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی در جهت ارتقای سطح سواد سلامت امضا شد .
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/72055/لزوم-هدایت-دانش‌آموختگان-علوم-پزشکی-به-حکیم-پروری
بستن   چاپ