پیام سپاهان
مهمترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته ای که گذشت
جمعه 4 آبان 1397 - 19:00:05
پیام سپاهان - اصفهان- اصفهان فرودگاه احتیاطی 60 درصد پروازهای عبوری است ، شناسایی محوطه باستانی در پایین دست زاینده رود، بهره برداری 10طرح گردشگری اصفهان با صرف 630 میلیارد ریال آغاز شد و 20 درصد پسماندهای شیمیایی و دارویی اصفهان غیر اصولی دفن می شود از مهمترین برنامه های خبری اصفهان یک هفته گذشته بود.
به گزارش ایرنا، مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان گفت : اکنون از مجموع هشت هزار شرکت تعاونی دارای مجوز این استان حدود چهار هزار و 700 واحد غیر فعال هستند.
علیرضا تیغ ساز موازی کاری را از جمله مشکلات شرکت های تعاونی برشمرد و افزود : در زمان حاضر سه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی برای شرکت های تعاونی مجوز صادر می کنند که هر یک از این شرکت ها فعالیت مشترکی را دنبال می کنند.
وی اظهارداشت : باید تمام شرکت های تعاونی مجوزشان را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دریافت و فعالیتشان از سوی این وزارتخانه رصد شود.
مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان ادامه داد : اگرچه قانون بر واگذاری 25 درصد فعالیت اقتصادی کشور تاکید دارد، ولی این شرکت ها نتوانستند به دلیل مشکلات موجود نقش خود را در اقتصاد ایفا کنند.
وی با بیان این که این استان سه هزار و 300 تعاونی فعال دارد، تصریح کرد : بیش از 800 هزار نفر در استان از خدمات تعاونی ها در بخش های تولیدی، خدمات و توزیع بهره مند می شوند.
**خیران امسال یک هزار و 800 مدرسه در کشور احداث کردند
رئیس جامعه خیرین مدرسه ‌ساز گفت: نیکوکاران در سالجاری در مجموع یک هزار و 800 باب مدرسه در نقاط مختلف کشور احداث کرده اند.
محمد رضا حافظی روز شنبه در مراسم افتتاح 2 باب مدرسه خیر ساز در شهرستان فریدن در غرب استان اصفهان افزود: هشت هزار کلاس درس با هزینه یکهزار و 450 میلیارد تومان امسال تحویل آموزش و پرورش شد که چهار هزار کلاس آن توسط خیرین ساخته شده است.
وی با بیان این که خیران 37 درصد مدارس کشور را ساخته اند ، افزود: مجمع خیرین مدرسه‌ ساز اکنون در 31 استان و 450 شهرستان فعال است.
رئیس جامعه خیرین مدرسه ‌ساز کشور با بیان اینکه مدرسه خیر ساز به عنوان یک فرهنگ و راهکار به تمام جهان انتقال داده شده و در یونسکو نیز به ثبت رسیده است، افزود: 650 هزار خیر مدرسه ساز در داخل و یک هزار نفر نیز خارج کشور با مجمع خیرین مدرسه ساز همکاری می کنند.
حافظی با بیان این که بسیاری از فرزندان ایرانی در مدارس بیگانه تحصیل می کنند، عنوان کرد: از آنجا که دولت به تنهایی قادر به ساخت مدرسه جدید نیست خیرین مدرسه ساز بخش بزرگی از این رسالت خطیر را به انجام می رسانند.
**محوطه باستانی در پایین دست زاینده رود اصفهان شناسایی شد
گروه باستان شناسی دانشگاه هنر اصفهان موفق به شناسایی 50 محوطه باستانی مربوط به دوران پیش از تاریخ تا پس از اسلام در پایین دست حوضه آبریز زاینده رود شده است.
پایگاه اینترنتی دانشگاه هنر اصفهان اعلام کرد : گروه باستان‌ شناسی دانشکده حفاظت و مرمت این دانشگاه، مطالعات خود در بخش پایین دست رودخانه زاینده رود در منطقه 'کفرود' از زیر حوضه مهیار جنوبی را آغاز کرده است.
کفرود منطقه ای در اطراف شهر ورزنه در حدود 100 کیلومتری شرق شهرستان اصفهان است که آب مورد نیاز کشاورزی در آن از زاینده رود تامین می شد.
فصل نخست این مطالعات شامل بررسی منطقه در تیر امسال با انجام مطالعات سنجش از دور و پیمایش گام به گام با حضور استادان و دانشجویان گروه باستان شناسی آغاز شد.
در این مرحله، 50 محوطه از دوره‌های مختلف پیش از تاریخ تا اسلامی و آثار شاخصی از قبیل مهره های سنگی، آثار مفرغی، سکه و تنوع گسترده‌ای از سفال شناسایی شد.
**اصفهان فرودگاه احتیاطی 60 درصد پروازهای عبوری است
مدیر کل فرودگاه های استان اصفهان گفت : فرودگاه بین المللی شهید بهشتی فرودگاه احتیاطی تمامی پروازهای فرودگاه مهرآباد و امام خمینی(ره) و بیش از 60 درصد از پروازهای عبوری در فضای کشور است.
حسن امجدی روز شنبه به در گفت و گو با ایرنا افزود :فرودگاه شهید بهشتی اصفهان معین فرودگاه های تهران و 10 استان دیگر در زمان بروز حوادث غیر مترقبه است.
وی با بیان این که کارکنان فرودگاهی به ویژه مراقبت پرواز همواره آمادگی پذیرش پروازها را در شرایط غیر مترقبه دارند افزود: اصفهان با قرار داشتن در مرکز کشور و عبور 12 مسیر هوایی بین المللی و داخلی از فراز منطقه از حساسیت ویژه ای در مدیریت ترافیک هوایی برخوردار است.
**دادستان ها باید حساب مردم را از بدخواهان جدا کنند
دادستان عمومی و انقلاب اصفهان گفت : در شرایطی که بدخواهان مترصد سوء استفاده هستند، دادستان ها باید با هوشیاری حساب مردم را از بدخواهان جدا کنند.
علی اصفهانی روز شنبه در نشست فصلی دادستان های عمومی و انقلاب استان اصفهان افزود : گلایه های مردم گلایه های به حقی است که باید شنیده، رسیدگی و مرتفع شود.
وی اظهارداشت: ما امروز در وضعیت جنگ اقتصادی قرار دادیم و لازم است همه ما با امور به صورت انقلابی و جهادی برخورد و دادستان ها باید صد در صد انقلابی عمل کنند.
دادستان عمومی و انقلاب اصفهان ادامه داد : امروز عمده مشکلات جامعه ما اجتماعی است که همین مشکلات با سوء تدبیر و کم توجهی مسوولان می تواند تبدیل به مسایل سیاسی، امنیتی شده و هزینه های گزافی به دنبال داشته باشد.
**بهره برداری 10طرح گردشگری اصفهان با صرف 630 میلیارد ریال آغاز شد
مدیرکل میراث فرهنگی؛صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: 10 طرح گردشگری این استان با صرف 630 میلیارد ریال از محل اعتبارات بخش خصوصی و با حضور رییس سازمان به بهره برداری رسیده است.
فریدون الله یاری روز یکشنبه در حاشیه بهره برداری این طرح ها در گفت و گو با ایرنا افزود : این طرح ها شامل تعدادی سفره خانه سنتی، سه هتل و یکی از بزرگترین مراکز تفریحی و اقامتی در این شهر است.
این طرحها در شهرستان اصفهان افتتاح شده است.
وی اظهارداشت : همچنین با حضور رییس سازمان میرث فرهنگی بزرگترین کارگاه تولید هنر سنتی فیروزه کوبی در شهر برخوار، قلمکاری و حمام تاریخی گرگاب و کاروانسرای شهر گز مورد بازدید قرار گرفت.
**تجاری سازی ایده ها با کمک بخش خصوصی پایدار می شود
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت : توسعه کسب و کار، کار آفرینی، شرکت های دانش بنیان اجرای طرح های پژوهشی، تجاری شدن ایده ها و تاسیس مراکز رشد با کمک بخش خصوصی پدیدار می‌ شود.
سورنا ستاری عصر روز شنبه در نشست مراکز دانشگاهی و دانشجویی گلپایگان در دانشکده فنی و حرفه ای این شهرستان با اشاره به این که اصلاح فرهنگ اقتصاد نفتی باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد، افزود : انتظار می رود دانشگاه ها بخشی از درآمد خود را از اجرای طرح های کار آفرینی و فن آوری کسب کنند.
وی خاطرنشان کرد : اگر جایی به کمک نیاز باشد و توجیه اقتصادی داشته باشد دولت به نسبت کمک می کند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به بازدید امروز خود از نمایشگاه دست ساخت های دانشجویان در دانشکده فنی و حرفه ای و از مراکز دانشگاهی این منطقه اظهارداشت : ظرفیت خوبی در بخش دانشگاهی و بین جوانان و دانشجویان خلاق و با انگیزه این منطقه وجود دارد و به لحاظ کمک های زیر ساختی و دیگر کمک ها برای رشد و توسعه این خلاقیت ها که توجیه اقتصادی دارد کمک می کنیم.
**اصفهان نیازمند تاسیس 20 مرکز کانون پرورش فکری کودکان است
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان گفت: این استان نیازمند تاسیس 20 مرکز کانون پرورش فکری برای اجرای برنامه ها در نقاط دور دست و شهرستانهاست.
مهدی قربانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل کمبود مراکز کانون ، کودکان و نوجوانان ساکن برخی مناطق شهرستانی از برنامه های این نهاد بی بهره هستند.
وی شمار مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان اصفهان را 61 مرکز عنوان کرد و گفت : برای افزایش مراکز نیاز به اختصاص اعتبار و یا مکان است تا این نهاد برای تجهیز آن اقدام کند.
قربانی کمبود نیروی انسانی را از دیگر دغدغه های کانون پرورش فکری در این منطقه دانست و گفت: با توجه به محدودیت در استخدام نیروی انسانی باید تدبیر ویژه ای برای این چالش اندیشیده شود.
**تصمیم‌گیری پراکنده درمورد حقابه کشاورزان تبعات ملی دارد
وزیر نیرو هرگونه تصمیم‌گیری پراکنده درمورد حقابه کشاورزان بدون توجه به حاکمیت را دارای تبعات ملی، اقتصادی و امنیتی دانست و گفت: در نشست 12 آبان شورای هماهنگی حوزه زاینده‌رود، برنامه‌های این وزارتخانه برای تامین حقابه آب کشاورزان این منطقه مشخص می‌شود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، رضا اردکانیان برای پاسخ به سوال حسن کامران نماینده اصفهان درمورد این که چرا حقابه کشاورزان شرق اصفهان به غارت رفته و این که چرا در سال جاری حقابه کشاورزان شرق اصفهان در رودخانه زاینده رود جاری نمی شود، در جلسه علنی امروز - یکشنبه - مجلس حضور یافت.
وزیر نیرو در پاسخ به این سوال اظهارداشت: آمار میانگین بارش، در 50 سال گذشته هر 10 سال در دوره های مختلف نشان می دهد که میزان بارش از حدود 250 میلی متر به کمتر از 200 میلی متر رسیده است.
اردکانیان ادامه داد: شرایط دما در کشور به گونه ای است که در 50 سال اخیر به طور متوسط هر 10 سال با چهار دهم درجه افزایش دما در مجموع با دو درجه سانتی گراد افزایش دما مواجه شده ایم.
** 420 هزاردانش آموز پناهنده خارجی در مدارس ایران مشغول تحصیل شدند
جانشین نماینده کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان گفت: از زمان صدور فرمان رهبر انقلاب ایران تاکنون 420 هزار دانش آموز افغانستانی و عراقی در مدارس ایران مشغول به تحصیل شده اند که 123 هزار نفر آنها فاقد مدارک مربوط به پناهندگی هستند.
ایرینا کونیاک روز یکشنبه در مراسم افتتاح مدرسه شهید محمد علی بدیهی ویژه پناهندگان و اتباع خارجی در اصفهان افزود: فرمان رهبر ایران در سه سال پیش در زمینه تحصیل تمام کودکان و نوجوانان بدون در نظر گرفتن ملیت آنان نشان دهنده به رسمیت شناختن حق برخورداری کودکان و خردسالان از فراگیری دانش و اهمیت دانش آموختن است.
وی ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی به پناهندگان توسط دولت جمهوری اسلامی ایران را چشمگیر و بی نظیر دانست و گفت :
به عنوان نماینده این کمیساریا بسیار خوشحالم که بالاترین مقام جمهوری اسلامی ایران زمینه برخورداری آموزش رایگان و حذف شهریه را برای پناهندگان در این کشور فراهم کرده است.
وی ادامه داد: دولت ایران با پذیرش این پناهندگان و ملت ایران با میزبانی از آنها زمینه تحصیل دانش را برای فرزندان پناهندگان در کنار فرزندان خود فراهم آورده اند تا فرزندان امروز، آینده درخشانی را برای جهان رقم بزنند.
**صادرات صنایع دستی 9.5 درصد افزایش یافت
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برغم مشکلات اقتصادی و ارزی در نیمه اول امسال صادرات صنایع دستی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.5 درصد افزایش یافت.
علی اصغر مونسان روز یکشنبه در نشست با فعالان گردشگری، هنرمندان صنایع دستی و دوستداران میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، صادرکنندگان صنایع دستی از واریز مبالغ ارزی به سامانه نیما معاف شدند و بانک مرکزی این امتیاز را تنها در اختیار این صادرکنندگان قرار داد.
وی با تاکید بر بازاریابی و فروش صنایع دستی افزود: سال گذشته تجاری سازی را به معاونت ذیربط ابلاغ کردیم که در آن به موضوع طراحی براساس سلیقه مشتری، برند سازی و بسته بندی توجه جدی شده است تا بتوانیم بازارهای بیشتری را در اختیار بگیریم.
مونسان همچنین بااشاره به توسعه صنعت گردشگری در کشور افزود: برغم تبلیغات رسانه های خارجی علیه ایران و تخریب کشورمان در افکار عمومی مردم جهان، گردشگران خارجی پس از سفر به ایران و مشاهده واقعیت های کشورمان به سفیری برای معرفی کشورمان تبدیل می شوند و دیدگاه منفی ایجاد شده علیه ملت ایران را تعییر می دهند.
مونسان میزان فرصت اشتغالزایی در بخش گردشگری را 2.5 برابر سایر بخش ها ارزیابی کرد و افزود: عدد سرمایه گذاری به ازای هر شغل در این بخش افزون بر 50 میلیون تومان است.
** 20 درصد پسماندهای شیمیایی و دارویی اصفهان غیر اصولی دفن می شود
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت : 20 درصد پسماندهای شیمیایی و دارویی جمع آوری این استان متأسفانه به صورت غیراصولی مدیریت و دفن می شود.
مهدی ریاحی رو دوشنبه در گفت گو با ایرنا افزود : 80 درصد از مجموع 1.53 تن پسماندهای شیمیایی و دارویی جمع آوری شده روزانه این استان در بیمارستان ها تفکیک و در محل های مناسب نگهداری شده و به صورت اصولی مدیریت و به مراکز امحاء تحویل داده می شود.
وی ظهارداشت : اکنون 64 بیمارستان فعال اصفهان پسماندهای پزشکی شامل عفونی و تیز و برنده تولید می کنند که لازم است مسؤولان دانشگاه های علوم پزشکی ضمن توجه خاص به این موضوع با برنامه ریزی مناسب این معضل را حل کنند.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان خاطرنشان کرد : این پسماندها در همه بیمارستان ها به جز یک بیمارستان ابتدا از طریق دستگاه مربوط بی خطرسازی شده و سپس به محل های دفن پسماندهای پزشکی برای دفن منتقل می شوند.
** اصفهان یکی از نقاط ارزان کشور برای حاشیه نشینی است
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این کلانشهر برای حاشیه نشینی از ارزان ترین مناطق کشور به شمار می رود که هر مهاجری را برای حضور در این شهر ترغیب می کند.
کوروش محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : رسیدگی و پرداختن به مقوله حاشیه نشینی به عنوان پدیده ای جدید در کنار کلانشهرها، نیازمند سازمان و متولی خاص، نیروهایی متخصص و کارشناسان مرتبط با این حوزه است.
وی تاکید کرد :استفاده از افراد غیرمتخصص و غیر کارشناس برای حل مشکلات مناطق محروم حاشیه نشین باعث شود که نه تنها گام موثری در این راه برداشته نشود بلکه تصمیمات عجولانه و لحظه ای مشکلات آن ها را فراگیرتر و وسیع تر می کند ؛ حاشیه نشینی از طرف جامعه و از سوی فرآیندها به شهر تحمیل می شود و تعلق فرهنگی به این منطقه برای شخص حاشیه نشین چندان مهم نیست.
** داروی بیماران مبتلا به صرع گران و کمیاب شده است
شماری بیماران صرعی در اصفهان از کمبود و سهمیه بندی داروهای بیماران در این استان خبر دادند و از مسوولان امر برای تامین آن خواستار کمک شدند.
این بیماران در گفت و گو با ایرنا یادآور شدند : به دنبال گرانی ارز هزینه داروها افزایش یافته و برخی از آن ها کمتر یافت می شوند که مشکلاتی را برای آنان بوجود آورده است.
مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه داروهای صرع اغلب هزینه های هنگفتی را به مبتلایان و خانواده آن ها تحمیل می کند اضافه کرد: بر اساس میزان و نوع صرع افراد مبتلا به این بیماری ماهیانه بین 50 هزار تا یک میلیون تومان هزینه دارو می دهند که این مبلغ برای بسیاری از بیماران زیاد است.
مسعود اعتمادی فر افزود: داروخانه های طرف قرارداد انجمن صرع که با تخفیف به بیماران زیر پوشش انجمن صرع دارو تحویل می دهند نیز با کمبود دارو مواجه اند و این دارو برای بیماران سهمیه بندی شده است.
** سکته قلبی و سرطان سینه، علل اصلی مرگ و میر زنان اصفهانی است
رئیس گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت اصفهان گفت : سکته قلبی و سرطان سینه به ترتیب به عنوان 2 عامل اصلی مرگ و میر زنان این استان در سال گذشته معرفی شده است.
راحله صادق روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : بر اساس غربالگری و آمارگیری صورت گرفته، سکته قلبی و سکته مغزی 2 عامل مرگ و میر زنان استان اصفهان در سال 95 بودند که در سال 96 سرطان سینه جایگاه دوم علل مرگ و میر زنان را به خود اختصاص داد.
وی سایر سرطان های شایع در میان زنان استان اصفهان پس از سرطان سینه را روده بزرگ، معده، کبد، ریه و نایژه (برونش) اعلام کرد.
رئیس گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت اصفهان 2 عامل موثر در ابتلا به این بیماری ها را چاقی و کم تحرکی دانست و گفت : 64 درصد زنان کشور و استان اصفهان دچار اضافه وزن (چاقی) و کم تحرکی هستند.
این پزشک همچنین میزان کم تحرکی در بین مردان کشور را 46 درصد اعلام و اضافه کرد : کم تحرکی در میان زنان نسبت به مردان بیشتر و لازم است که آنها برنامه های پیاده روی و ورزش را جدی تر بگیرند.
وی میزان چاقی شکم را نیز در میان زنان بالا دانست و گفت : 58 درصد زنان در کشور و 60 درصد زنان استان اصفهان دچار چاقی دور شکم هستند که این شاخص در میان مردان 20 درصد است.
**80 درصد از ظرفیت تولید پلی استر کارخانه پلی اکریل فعال است
رئیس هیات مدیره شرکت پلی‌اکریل ایران گفت: 80 درصد از ظرفیت خط تولید نخ و الیاف پلی استر کارخانه پلی اکریل اصفهان، فعال اما خط تولید الیاف اکریلیک آن بدلیل نبود مواد اولیه، تعطیل است.
محمدجواد پورسیدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: در زمان حاضر همه کارکنان و کارگران پلی اکریل و کارخانه 'دی ام تی' (DMT) شامل یکهزار و 600 نفر به سر کار بازگشته اند و این کارخانه در حال تولید نخ و الیاف پلی استر به میزان 128 تا 130 تُن در روز(شامل سه تُن تاپس، 45 تُن نخ و 80 تُن الیاف) است.
وی با بیان اینکه 65 درصد از خط تولید کارخانه دی ام تی نیز فعال است، ادامه داد: در مجموع حدود 38 درصد از کل ظرفیت کارخانه پلی اکریل در حال کار است.
کارخانه دی ام تی یکی از زیرمجموعه های شرکت پلی اکریل و تولیدکننده مواد اولیه مورد نیاز خط تولید پلی استر است.
وی با بیان اینکه ماده اولیه 'اکریلو نیتریل'(AN) برای راه اندازی خط تولید اکریلیک مشمول تحریم های فعلی نیست، گفت: هیات اجرایی برای خرید این ماده اولیه مذاکراتی با چند کارگزار بمنظور تامین سرمایه و خرید مواد اولیه از خارج کشور انجام داده است.
** جوانان توانایی حل مشکلات صنعت را دارند
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: توجه و اعتماد مسئولان به نیروی جوان جامعه می تواند به حل مشکلات صنعت کمک کند.
دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان روز سه شنبه به نقل از آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد اضافه کرد: جوانان مملکت همانگونه که توانستند پهباد دشمن را بر زمین بنشانند، امروز نیز می توانند مشکلات صنایع را حل کنند.
امام جمعه اصفهان در دیدار رئیس سازمان انرژی اتمی با وی با اشاره به ضرورت اعتماد به جوانان و توانمندی های داخلی کشور افزود: وزارت صنایع باید نیازمندی های خود را اعلام کند تا دانشجویان و دانشگاهیان این نیازها را برطرف کنند.
رئیس سازمان انرژی اتمی هم در این دیدار اظهار داشت : انسان با درایت و هوشمندی و استقامت می تواند از سختی ها عبور کند .
علی اکبر صالحی افزود : رهبر معظم انقلاب، شرایط امروز را شرایط خطیری دانستند؛ ما نیز امیدواریم با تدبیر و هوشیاری بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.
وی گفت: در صورتیکه اصول هوشمندی، هوشیاری، درایت، وحدت و استقامت را رعایت کنیم بدون شک ما از این گردنه، پیروزمندانه بیرون می آییم و با عزت و سلامتی از آن عبور می کنیم.
** بیش از 22 تن مواد مخدر در استان اصفهان کشف شد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان حجم مواد مخدر کشف شده سالجاری در این خطه را 22 هزار و 100 کیلوگرم اعلام کرد.
اصغر هدایت روز سه شنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان افزود : در هفت ماه سال جاری کشفیات مواد مخدر در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش داشته است.
وی گفت : همچنین در 6 ماه نخست سال جاری 18 هزار و 870 کیلوگرم کشفیات مواد مخدر داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 13 هزار کیلوگرم بود؛ شاهد رشد 45 درصدی بودیم.
** ارزش کتیرای اصفهان به 200 میلیارد ریال رسید
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: ارزش کتیرای برداشت شده از گَون زارهای این استان در سالجاری به 200 میلیارد ریال رسید.
محمدحسین شاملی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: مراتع و رویشگاه‌های گوَن حدود 32 درصد از زمین های استان را شامل و برداشت صَمغ کتیرا هر سال با توجه شرایط آب و هوا انجام می شود.
به گفته این مسئول، دو هزار گونه ‌گیاهی در رویشگاه‌های استان اصفهان می‌روید که 400 گونه آن ارزش دارویی و صنعتی دارد.
وی با بیان اینکه یک میلیون و 900 هزار هکتار از مراتع استان ظرفیت تولید کتیرا از گَون زارها را دارد، تصریح کرد: شرایط کتیرا زدن با توجه به وضعیت آب و هوا مشخص می شود و در سال هایی که بارش نزولات آسمانی بیشتر باشد مجوز کتیرا زدن نیز به متقاضیان برداشت این محصول داده می شود.
** نمایشگاه کتاب اصفهان با 40 هزار عنوان برگزار می شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان با 40 هزار عنوان کتاب و با حضور 500 ناشر برگزار می شود .
حجت الاسلام محمدعلی انصاری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود : سیزدهمین نمایشگاه کتاب ٩ تا ١٥ آبان امسال با شعار «بخوان برای زندگی» در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان برپا می شود.
وی گفت : از مجموع 700 ناشر متقاضی به دلیل محدودیت فضا 500 ناشر در این نمایشگاه حضور دارند که از این تعداد 53 غرفه به ناشران استان اصفهان اختصاص داده شده است.
حجت الاسلام انصاری با اشاره به اختصاص بن کتاب به شهروندان گفت: هر ساله از 29 مهرماه تا پنجم آبان بن کتاب با 20 درصد تخفیف به بخشی از دانش آموزان، دانشجویان، طلاب و سطوح مختلف اعطا می شود.
** تنها راه نجات اصفهان اجرای طرح های آبی هفتگانه است
استاندار اصفهان گفت: برای برطرف شدن خشکسالی و کم آبی به عنوان مهمترین معضل این استان، هفت طرح تدوین شده که تنها راه نجات این منطقه از وضعیت موجود اجرای آنهاست.
محسن مهرعلیزاده روز چهارشنبه در همایش مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان در تالار شهروند، تامین منابع آبی جدید، انتقال آب خلیج فارس، ساماندهی بستر رودخانه، استفاده بهینه از پساب، بازچرخانی آب، انتقال آب به گاوخونی و به کارگیری شیوه های نوین کشت به عنوان طرح های هفتگانه برای برطرف شدن مشکل کم آبی استان برشمرد.
وی افزود : برای این طرح ها شعار ' احیای زاینده‌رود، نجات گاوخونی و بقای اصفهان ' نامگذاری شده و مطالعات آنها یکسال زمان برده است که اجرای آنها آینده خوبی را برای اصفهان رقم خواهد زد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه براساس قانون منع به کارگیری بازنشستگان ممکن است که در روزهای آینده به عنوان استاندار در خدمت مردم نباشم، گفت: مردم باید اجرای این طرح ها را از مسئولان مطالبه کنند زیرا اصفهان به دلیل کم آبی با تهدیدهای فرونشست زمین، چالش های زیست محیطی و فرار سرمایه مواجه است.
** بهداشت جهانی از اجتماعی شدن سلامت در ایران استقبال کرد
معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رویکرد جدید ایران برای اجتماعی شدن سلامت و توجه به سازمان های مردم نهاد، مورد استقبال سازمان بهداشت جهانی (WHO) قرار گرفته است.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل متحد است که نقش یک مرجعیت سازمان دهنده را بر بهداشت جامعهٔ جهانی ایفا می‌کند و در سال 1948 میلادی در ژنو سوییس تأسیس شد.
محمد هادی ایازی روز چهارشنبه درحاشیه اجلاس روسا، معاونان اجتماعی، بهداشتی و مدیران درمان دانشگاه های علوم پزشکی منطقه هفت کشور در گفت و گو با ایرنا افزود: معاونت اجتماعی از 2 سال گذشته در این وزارتخانه تشکیل و اقداماتی که در این راستا انجام شد مورد تمجید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه ارزیابی این سازمان از روند اجتماعی شدن سلامت در ایران در سال 2018 مطلوب می باشد، تصریح کرد: اردیبهشت امسال ایران به عنوان یکی از پنج کشور موفق در زمینه اجتماعی کردن سلامت در جامعه و استفاده از ظرفیت های مردمی برای ارائه گزارش به نشست سازمان بهداشت جهانی در ژنو حضور یافت و تجربه های خود را ارائه کرد.
** حوضه آبریز زاینده رود به دلیل نداشتن مدیریت واحد بیمار است
مدیر آب منطقه ای استان اصفهان گفت: حوضه آبریز زاینده رود به دلیل بارگذاری بیش از حد، کاهش بارندگی ها به دلیل تغییر اقلیم، مصرف بی رویه و نداشتن مدیریت واحد، بیمار است.
مسعود میرمحمد صادقی روز چهارشنبه در همایش مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان اصفهان افزود: برای علاج این بیمار، با دستور استاندار بررسی های لازم انجام و طرح هایی برای برون رفت از چالش های موجود برنامه ریزی شده است.
وی تامین منابع آبی جدید و انضباط در برداشت آب را از راهکارهای جبران کمبود این مایع حیاتی در این خطه بیان کرد و افزود: برای هریک از این موضوع ها طرح های خوبی توسط استانداری برنامه ریزی و جهت اجرا در دستور کار قرار گرفته است.
** 44 پرواز ویژه اربعین در اصفهان پیش بینی شد
مدیر روابط عمومی فرودگاه های استان اصفهان برنامه سفرهای هوایی زائران اربعین از این خطه به نجف اشرف را شامل 44 پرواز اعلام کرد.
شهرزاد سلیمی پور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا برنامه زمانی پروازهای ویژه اربعین فرودگاه اصفهان را 28 مهر تا 11 آبان اعلام کرد و افزود : در یک هفته اخیر 16 پرواز انجام شده است.
وی گفت : 28 پرواز دیگر نیز با متوسط 150 مسافر در هر پرواز تا 11 آبان انجام می شود.
** مجوز چایخانه ها در اصفهان به شرط عرضه نکردن قلیان صادر می شود
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت : مجوزها و پروانه کسب جدید برای فعالیت چایخانه داران به شرط عرضه نشدن قلیان و نظارت های صورت گرفته بر آنها صادر می شود.
اسرافیل احمدیه روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: در جلسه اخیر کمیسیون نظارت بر سازمان های صنفی استان مقرر شد وفق مقررات، صدور پروانه کسب چایخانه داران از سرگرفته شود و با نظارت بر فعالیت آنها از تخلفات احتمالی در عرضه قلیان جلوگیری به عمل آید.
وی با بیان اینکه مشکلاتی در صدور پروانه کسب چایخانه داران با مرکز بهداشت در اصفهان وجود داشت، تصریح کرد : روند صدور پروانه کسب جدید در چند ماه اخیر متوقف مانده بود و مرکز بهداشت در این زمینه اظهار نظر نمی کرد.
** دشمنان تلاش می کنند حماسه راهپیمایی اربعین را نادیده بگیرند
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: راهپیمایی بزرگ اربعین با حضور 20 میلیون تَن از مسلمانان 40 کشور عظمتی در چشم دنیاست اما دشمنان تلاش می کنند که این حماسه بزرگ را نادیده بگیرند.
آیت ‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد در خطبه‌ های نماز جمعه اصفهان این هفته اصفهان که در مصلای امام خمینی (ره ) این شهر برگزار شد، افزود : راهپیمایی بزرگ اربعین با لطف خدا در بین الحرمین امیرالمومنین (ع) و امام حسین (ع) به مانند سال های گذشته با عظمت و شکوه برگزار می شود.
وی با بیان اینکه پیامبر اسلام همواره از عظمت امام حسین (ع) صحبت می کردند، تصریح کرد : پیامبر اسلام فرموده اند که امام حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات انسانهاست و امروز معنی این سخن را می توان در حضور شکوهمند مسلمانان در مراسم عاشورا و تاسوعا و راهپیمایی بزرگ اربعین دید.
امام جمعه اصفهان همچنین با اشاره به رسوایی عربستان سعودی درباره ناپدید شدن «جمال خاشقچی» خبرنگار منتقد عربستانی گفت : سران عربستان سعودی همواره علیه بسیاری از کشورها از جمله ایران دروغ پردازی می کردند و می گفتند که آنها حقوق بشر را رعایت نمی کنند اما این ماجرا باعث شد تا پاسخ همه دروغ ها و تهمت های آنها داده شود و آبرویشان برود.
** 1500 دستگاه اتوبوس برای زائران اصفهانی اربعین در نظر گرفته شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت : زائران اربعین حسینی (ع) از این منطقه به وسیله یک هزار و 500 دستگاه اتوبوس برای حضور در مراسم اربعین حسینی (ع) به کربلا سفر می کنند.
مهدی خضری روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این استان از نظر تامین ناوگان اتوبوسرانی برای جابه جایی زائران کمبودی ندارد، افزود: این اداره کل مسئولیت ساماندهی ناوگان برای انتقال زائران اصفهانی را عهده دار است.
وی با بیان اینکه سفر زمینی اولین گروه زائران اربعین اول آبان ماه آغاز شده است، گفت: نزدیک ترین مرز به اصفهان مهران است و اغلب زائران اصفهانی از این مرز به کربلا و نجف سفر می کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان با اشاره به اینکه پیش فروش بلیت ‌های اربعین از 21 مهرماه آغاز شده است،افزود : بازرسان نظارت کافی بر شرکت های حمل و نقل را در زمان پیش فروش بلیت ها دارند.
وی همچنین از طرح ویژه کمیته حمل ونقل و سوخت ستاد اربعین استان اصفهان برای خدمت رسانی به مسافران خبر داد و خاطرنشان کرد: این کمیته ایمن سازی نقاط حادثه خیز، استقرار ایستگاه های امنیت سلامت در مسیر زوار و تامین امنیت راه ها را برعهده دارد.
رئیس انجمن صنفی شرکت های مسافربری اصفهان نیز در خصوص افزایش قیمت بلیت اتوبوس ویژه اربعین گفت: پیش فروش بلیت ویژه اربعین و سرویس دهی به زائران از 21 مهر آغاز شد اما نرخ بلیت اول آبان افزایش پیدا کرده است.
امیرحسین سیامکی ادامه داد: نرخ بلیت اتوبوس وی آی پی ویژه اربعین حسینی یک میلیون و 200 هزار ریال، اتوبوس 32 نفره 950 هزار ریال و اتوبوس چهار صندلی 40 نفره معمولی 750 هزار ریال تعیین شده است.
سال گذشته 112 هزار نفر از مردم استان اصفهان با استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی در مراسم اربعین حسینی شرکت کردند.
9913/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/72193/مهمترین-رویدادهای-خبری-اصفهان-در-هفته-ای-که-گذشت
بستن   چاپ