پیام سپاهان
شهرستان نایین با کمبود امکانات و تجهیزات درمانی مواجه است
جمعه 4 آبان 1397 - 19:00:09
پیام سپاهان - اصفهان - شماری از مردم و مسوولان نایین گفتند : این شهرستان با کمبود امکانات و تجهیزات درمانی مواجه است که باید برای رفع آن تدابیری ویژه ای اندیشید.
به گزارش ایرنا، نایین با افزون بر 39 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد که به اعتقاد کارشناسان این شهرستان باید به قطب پزشکی و درمانی منطقه شرق استان تبدیل شود.
روزانه بالغ بر 20 هزار خودرو سواری، 700 دستگاه اتوبوس و شماری وسائط نقلیه سنگین در محورهای ارتباطی این شهرستان که در چهار راه مواصلاتی کشور واقع شده است تردد می کنند که امکانات تخصصی و حضور 24 ساعته پزشکان متخصین باید از جمله اولویت ها جهت خدمات رسانی مناسب به اهالی و بیماران شرق استان و مصدومان تصادف های احتمالی باشد.
حسن مقدم یکی از شهروندان نایینی به ایرنا گفت : شماری از بیماران به خاطر نبود پزشکان متخصص و کمبود امکانات درمانی به شهرهای همجوار و مرکز استان و جتی میبد و اردکان در استان یزد مراجعه می کنند.
وی افزود : مسوولان امر استانی و کشوری باید بیش از پیش تلاش کنند تا مشکلات فراروی درمانی مردم ولایتمدار این خطه را برطرف کنند.
وی با طرح این پرسش که چرا پس از گذشت 40 سال از عمر انقلاب اسلامی مردم شهید پرور این شهرستان هنوز با کمبود امکانات درمانی مواجه هستند از مسوولان خواست تا برای رفع این نیاز اساسی منطقه تدبیر کنند.
رییس شبکه بهداشت و درمان نایین در جلسه کارگروه بهداشت شهرستان که با حضور معاون درمان وزارت بهداشت در سالن اچتماعات فرمانداری برگزار شد ، گفت : در چند سال گذشته بالغ بر 200 میلیارد ریال تجهیزات بیمارستانی خریداری و در اختیار مراکز درمانی منطقه قرار گرفته است.
سید غلامرضا نقیب زاده ادامه داد : با قول هایی که از سوی وزیر بهداشت داده شده و با پیگیریهای نماینده شهرستان و حمایت های دانشگاه علوم پزشکی استان اعتبار خوبی به بیمارستان در حال ساخت افضلیان این شهرستان اختصاص یافته که امید است در 2 سال آینده شاهد بهره برداری این مرکز درمانی باشیم.
وی کمبود پزشکان متخصص و عمومی و نیاز به 2 دستگاه آمبولانس مجهز برای بیمارستان و صرف زمان زیاد جهت اخذ نوبت برای اعزام ها به بیمارستان های بزرگ اصفهان را از دیگر مشکلات فراروی این شهرستان برشمرد.
رییس بیمارستان حشمتیه نایین گفت : مردم این شهرستان به حق خود در بخش درمان نرسیده اند ولی با این حال مردمی بسیار قدرشناس هستند.
محمدهادی فرحزادی اظهارداشت : درمانگاه سرپایی که به بخش خصوصی واگذار شده ماهانه به پنج هزار بیمار خدمات رسانی می کند و همچنین در کلینیک تخصصی منطقه نیز پنج هزار بیمار ویزیت می شوند.
وی تصریح کرد : ضریب اشغال تخت بر اساس تخت های فعال در شش ماهه اول امسال بالغ بر 60 درصد بود که سال گذشته این ضریب 67 درصد بود و اعزام بیماران بین 60 تا 80 مورد در ماه از نایین انجام می گیرد که اگر مشکلات مطرح شده مرتفع شود بخش اعظمی از این اعزام ها کاهش خواهد یافت.
امام جمعه نایین در جلسه یادشده با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی شهرستان اظهارداشت: نایین در گذشته ای نه چندان دور به عنوان مرکزیت تجاری ، سیاسی ، اقتصادی و درمانی در میان شهرهای همجوار زبان زد بود اما در مسیر توسعه نتوانسته با سرعت شهرهای همجوار به پیش برود به گونه ای که امروز مردم باید برای اشتغال و درمان به شهرهای همجوار مراجعه کنند.
حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا سجادی اظهارامیدواری کرد با حمایت مسوولان هرچه زودتر نیازهای بخش درمان این شهرستان مرتفع شود.
نماینده مردم شهرستان های نایین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی افزود : نبود پزشک متخصص به صورت 24 ساعته در شهرستان موجب سلب اعتماد مردم در بخش درمان می شود.
عباسعلی پوربافرانی ادامه داد : وقتی بیماری با مراجعه به بیمارستان با نبود حضور پزشک متخصص ارتوپدی مواجه می شود و طی مسافتی یک ساعته خود را به بیمارستان میبد و اردکان یزد می رساند حال اگر همین بیمار بخواهد از روستای چوپانان نایین بعد از مسافت 160 کیلومتری به بیمارستان نایین مراجعه می کند با نبود متخصص چگونه می تواند به بخش درمان اعتماد کند.
وی ادامه داد: نظارت به گونه ای باشد که متخصص تمام ساعت شبانه روز در محل کار خود حضور داشته باشد و مبحث جدید سقف تعداد ویزیت بیماران که از سوی بیمه مطرح شده متناسب با شرایط شهرستانهایی نظیر نایین نمی باشد که باید اصلاح شود.
محمود جمالی فرماندار نایین گفت : این شهرستان یک چهارم وسعت استان را داراست و در تخصیص اعتبارات به دلیل اینکه مبحث وسعت را جزء معیارهای تخصیص بودجه قرار نمی دهند ما با کمبود شدید اعتبار مواجه هستیم که تلاشهای نماینده مردم شهرستانهای نایین و خور و بیابانک در تامین اعتبار قابل تقدیر است.
وی تاکید کرد : امکانات درمانی در شهرستان نایین درخور شان مردم و خدمت رسانی به موقع به بیماران به خصوص بیمارانی که از فواصل دور همچون چوپانان و روستاها به مراکز درمانی مراجعه می کنند، نمی باشد.
به گفته وی با توجه به تردد روزانه بالغ بر 20 هزار خودرو شخصی، 700 دستگاه اتوبوس و سایر وسائط نقلیه سنگین و قرار گرفتن این شهرستان در چهار راه مواصلاتی کشور نیاز این شهرستان به امکانات تخصصی و حضور 24 ساعته پزشکان متخصین باید از جمله اولویت ها جهت خدمت رسانی مناسب به اهالی شهرستان و بیماران شرق استان و مصدومان تصادفات احتمالی باشد.
فرماندار نایین خاطرنشان کرد : همچنین امکانات درمانی و حضور پزشک در شهرهای انارک و بافران از جمله نیازهای این شهرستان در بخش درمان می باشد که باید تامین شود.
وی با اشاره به نبود آمبولانس های درجه یک در شهرستان نایین ، اختصاص آن را از سوی مسوولان امر خواستار شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت : هدف ما این است که در کل استان نحوه خدمت رسانی در مبحث بهداشت و درمان را به گونه ای انجام دهیم که مردم کمترین زحمت را متحمل شوند.
طاهره چنگیز تصریح کرد : البته در زیرساخت ها کمبودهای زیادی داریم که این موضوع در کنار مشکلات بودجه ای خدمات رسانی مستمر به مردم را با مشکل مواجه می کند.
وی بیان کرد : نقشه جامع سلامت و درمان بر حسب جمعیت ، پراکندگی و فواصل تدوین شده است در این راستا وضعیت استان از نظر پراکندگی جمعیت وضعیت خاصی است و نمی توان توزیع اعتبار را براساس معیارهای استان های با پراکندگی کم، ملاک عمل قرار داد.
چنگیز اضافه کرد : خوشبختانه توانستیم سازمان برنامه و بودجه را متقاعد کنیم بیمارستانهای حاکمیتی را در سرانه تخت و ضریب اشغال تخت از بیمارستانهای خصوصی در بحث تامین اعتبارات مجزا کند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت : با توجه به فواصل و پراکندگی زیاد استان درخواست اختصاص سه دستگاه بالگرد ویژه اورژانس را دادیم که امید است که تامین شود.
وی همچنین درخصوص وضعیت اختصاص پزشکان متخصین اظهارداشت : با طرح اقماری می توانیم یک سری از شهرهای دور از مرکز استان را از لحاظ حضور بیشتر این پزشکان پوشش دهیم.
به گزارش ایرنا، معاون درمان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که در جلسه کارگروه بهداشت و درمان شهرستان نایین جضور داشت ، گفت : باید این شهرستان را بعنوان یک مرکز درمانی در شرق استان دید و در تبدیل نایین به قطب پزشکی و درمانی تلاش خواهیم کرد.
قاسم جان بابایی گفت : همانگونه که از نزدیک مشکلات را بررسی کردیم برخی از قسمت های استان اصفهان به خصوص شرق استان بی شباهت به مناطق مرزی نیست و با توجه به محرومیت و فاصله های طولانی، می طلبد توجه ویژه ای به این مناطق معطوف گردد.
وی ادامه داد : به طور مثال در قسمت چوپانان این شهرستان مردم جهت انتقال بیماران با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که در این قسمت باید اقدامات موثری در مبحث وسایل انتقال بیماران انجام دهیم.
به گفته وی بیمارستان شهر خور تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به پیگیری های انجام شده در خصوص تکمیل بیمارستان افضلیان نایین گفت همه منابع را درحوزه درمان و توسعه از سوی وزارتخانه در جهت تکمیل این بیمارستان به کار خواهد گرفت.
با حضور معاون درمان وزارت بهداشت روز گذشته چهار طرح بهداشتی و درمانی با صرف 25 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
به گزارش ایرنا، این طرح های درمانی شامل اتاقک اکسیژن ساز ، دستگاه carm اتاق عمل ، دستگاه اتوانالایزر آزمایشگاه و دستگاه رادیوگرافی opg و اتاق ایزوله بخش ICU است.
همچنین عملیات احداث گام دوم بیمارستان افضلیان نایین با 30 میلیارد ریال اعتبار در این روز آغاز شده است.
شهرستان نایین با بلیش از 39 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری شرق اصفهان قراردارد.
/6026/ 7136

http://www.sepahannews.ir/fa/News/72194/شهرستان-نایین-با-کمبود-امکانات-و-تجهیزات-درمانی-مواجه-است
بستن   چاپ