پیام سپاهان
مراسم بی‌ نظیر اربعین
يکشنبه 6 آبان 1397 - 10:13:02
پیام سپاهان - روزنامه کیمیای وطن روز یکشنبه در ستون سرمقاله خود مطلبی با عنوان " مراسم بی ‌نظیر اربعین" به قلم مظفر حاجیان منتشر کرد.
در این مطلب آمده است: اربعین حسینی، نقطه آغازی برای تزریق خون حسین در کالبد جامعه اسلامی است. راهپیمایی و پیاده‌روی اربعین قدمتی به طول تاریخ کربلا دارد و در چند سال گذشته به یک مناسک باشکوه و بی‌ نظیر دینی و مذهبی و سیاسی تبدیل شده است.
روایات زیادی در این زمینه نقل شده است که ثواب این حرکت زیارتی را از همه اعمال دیگر مستثنی می‌کند. امروز بیش از 14 قرن از شهادت حسین‌ بن ‌علی علیه ‌السلام و 72 تن یار با وفایش می‌گذرد .
در این مدت موانع زیادی در مسیر این راهپیمایی به وجود آورده‌اند؛ اما به لطف خدا تمامی موانع سبب توجه بیشتر و عظمت بیش از پیش این اقدام مهم شده است ؛ اقدامی که نه امروز بلکه در تمامی تاریخ این همایش و نمایش اقتدار ، ترس به دل مخالفان اسلام انداخته و آنان را به‌ شدت نگران کرده است و می‌کند. تردیدی نیست که این سفر نوعی سیر و سلوک توأم با ریاضت است که انسان را برای مدت کوتاهی از تعلقات دنیایی جدا می‌کند و انبساط و معنویتی کم‌نظیر برایش به ارمغان می‌آورد.
در این سیر و سلوک برخورد مردم عراق با زائران اربعین بسیار شایان تأمل و بزرگداشت است؛ مردمی که هر آنچه دارند در راه پذیرایی رایگان و مخلصانه از حجم انبوه زائران و میهمانان به کار می‌گیرند ؛آنچه در هیچ جای دنیا دیده نشده و نمونه و مشابهی ندارد و در دنیای امروز که انسانیت قربانی روابط سرد و منفعت ‌محور است ، یک معجزه انسانی به شمار می ‌رود؛ زیرا هر سال حتی فقرای عراقی تلاش می ‌کنند پس ‌اندازی داشته باشند و در این روزها آن پس‌انداز را برای پذیرایی از میهمانان ایثار کنند.
آیین پرشور و شعور اربعین دارای ویژگی‌های منحصر به ‌فردی است که به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم.
اولین ویژگی، جهان‌ شمولی این حرکت عظیم است؛ زیرا از اقصی نقاط عالم در این راهپیمایی حضور می‌ یابند. شاید گفته شود در مراسم حج نیز مسلمانان همه کشورها حاضر می‌شوند ، اما این تفاوت وجود دارد که اینجا حضورش مستحبی است و آنجا واجب، اینجا 20 میلیون نفر بدون سازماندهی خاصی شرکت می‌کنند و آنجا عده‌ای بسیار کمتر و با سازمان خاص؛ از طرفی اکنون به دلیل حاکمیت منحرف سعودی حضور در حج تبدیل به مراسمی کم‌ رنگ و کم ‌محتوا شده و یک بخش اصلی آن که برائت از مشرکان است با شرکت تمامی حجاج عملی می‌شود و اجازه داده نمی‌شود فریاد مسلمانان بر ظالمان هماهنگ شود؛ اما در مراسم اربعین جمعیت آزادانه شعار « هیهات منا الذله »می‌دهند و شیاطین و مستکبران را به چالش می‌کشند و هیچ مانعی برای هم‌ صدایی وجود ندارد.
ویژگی دوم که انحصار به این پیاده‌ روی دارد،حرکت فرا مذهبی است؛ زیرا این آیین فقط مختص به مذهب شیعه نیست؛ بلکه شمار زیادی از اهل سنت و نیز پیروان ادیان مختلف مانند مسیحی، آشوری ، صائبی و ... از نقاط مختلف جهان در این آیین مقدس شرکت می‌کنند . فرا مذهبی و فرا دینی‌بودن اربعین به دلیل جهانی‌ بودن شخصیت امام حسین(ع) و حادثه کربلاست؛ شخصیتی که وجدان ‌های بیدار را در هر زمان و مکانی مجذوب خود کرده و در دل عاشقان شعله‌ای برافروخته است که هرگز خاموش نمی‌شود.
دیگر ویژگی این است که این همایش چند میلیونی نماد باشکوه وحدت مسلمانان است که با وجود فتنه‌ انگیزی و جنگ‌های فرقه‌ای و خشونت کور گروه‌های تکفیری ـ تروریستی که در منطقه وجود دارند، صفوف یکپارچه و میلیونی اربعین شکل می ‌گیرد و چالشی بزرگ علیه این جریان‌ های انحرافی و حامیان آن ‌ها محسوب می‌شود.
چهارمین ویژگی اربعین را باید در آثار سیاسی آن دانست . اربعین ، بزرگ ‌ترین همایش و نمایش قدرت مسلمانان به‌ ویژه شیعیان است. اربعین، عرض اندام فرهنگ مقاومت در برابر ظلم و ستم قلمداد می‌شود. اربعین در شرایطی که منطقه شاهد قطب‌ بندی و صف ‌آرایی میان محور مقاومت و جبهه سازش است ، پیام ‌های آشکار سیاسی به دوست و دشمن ارسال می‌کند. مراسم اربعین سلطه‌گری و توسعه‌ طلبی غرب و اشغالگری و جنایات رژیم صهیونیستی را در منطقه به چالش می‌کشد؛ به همین دلیل است که رسانه‌ های استکباری و صهیونیستی از کنار این همایش با ابهت و میلیونی، غالبا با سکوت و بی ‌تفاوتی عبور می‌کنند.
اکنون پس از 40 سال از انقلاب اسلامی باید اربعین را باز تولید آن دانست .در راهپیمایی اربعین همان شعارهای انقلاب مردم ما سر داده می‌شود.ظلم ‌ستیزی، عزت و آزادگی ،احیای هویت و اقتدار و وحدت مسلمانان و ایستادگی درمقابل ظلم و ستم و استکبار،این شعارها نقش محوری ایران و آرمان‌ های انقلابی آن را برجسته می‌کند و این ، ویژگی انحصاری دیگر اربعین است.
زیارت و پیاده ‌روی اربعین، یک سفر معنوی است که آثار اخلاقی بی‌شماری در بر دارد. زائر امام حسین(ع) در این روزها سبک تازه‌ای از زندگی را تجربه می‌کند؛ زیرا همه شئونات و مناسبات در این روزهاحول محور سیدالشهدا(ع) شکل می‌گیرد. در چنین شرایطی معرفت و محبت زائر به ابی‌ عبدالله فزونی می‌یابد و با تأسی به امام به مقام ایثار و فداکاری و بذل و بخشش نسبت به دیگران نائل می‌شود.
دیگر ویژگی بی‌نظیر این راهپیمایی، ظرفیت شگرف رسانه‌ای است؛ در حالی که تبادل اطلاعات در بستر رسانه و وسایل نوین ارتباط جمعی تحولات چشمگیری را در جهان امروز ایجاد کرده است، مراسم اربعین به عنوان یک پدیده بی‌نظیر از تجمع میلیونی انسان ‌ها، از ظرفیت شگرف رسانه‌ای برخوردار است. افزون بر رسانه‌های رسمی، هر زائر اربعین می‌تواند حامل خبر و پیامی اعم از مکتوب، صوتی یا تصویریبرای دیگران در اقصی نقاط دنیا باشد. ظهور شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی، چنین امکانی را به‌خوبی فراهم کرده است؛ رسانه‌ای که 20 میلیون نفر مسئولیت آنرا دارند و تک ‌تک زائران در آن دخیل‌اند ؛ از طرفی اعضای خانواده آنها نیز بر این جمعیت عظیم اضافه می‌شوند که وسیع‌ ترین و گسترده ‌ترین رسانه در آن تعریف می‌شود؛ بنابراین تردیدی نیست که رسانه‌های دشمنان در محدود سازی بازتاب این رویداد بزرگ اسلامی و جهان‌ شمول راه به جایی نخواهند برد. این ویژگی‌ ها اربعین را منحصر به ‌فرد می‌کند و هیچ ‌کس نمی‌تواند مشابهی برایش مثال بزند.
7141/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73275/مراسم-بی‌-نظیر-اربعین
بستن   چاپ