پیام سپاهان
شورای شهر به عمارت باغ‌زرشک می‌رود/ عمارت باغ‌زرشک را بشناسید
يکشنبه 6 آبان 1397 - 13:55:35
پیام سپاهان - بنابر مصوبه شورای اسلامی کلانشهر اصفهان، جلسات علنی این شورا از ابتدای سال 1398 به عمارت تاریخی باغ زرشک، واقع در چهارباغ بالا می‌رود.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، در پی قرائت طرحی مبنی بر انتقال جلسات علنی شورای شهر اصفهان به عمارت تاریخی باغ‌زرشک واقع در چهارباغ بالا، این طرح با 10 موافق از یازده نفر حاضر در جلسه رای آورد.
این در حالی است که مهدی مزروعی- سخنگو و عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به گزارش آتش‌نشانی اصفهان درباره امنیت این ساختمان اظهار کرد: آتش نشانی درباره ایمنی این ساختمان ملاحظاتی دارد. همچنین این سوال مطرح است که آیا این ساختمان ایستایی کافی را دارد؟ در حالی که سالنی که در آن هستیم انجمن شهر بوده و برگزاری جلسات انجمن شهر در آن قدمت طولانی دارد.
همچنین علیرضا نصر اصفهانی- نایب رییس شورای شهر گفت: گزارشی داریم مبنی بر اینکه این مکان ناایمن است و اگر چنین باشد هرکس در آن ساختمان است جانش در خطر است و این مساله محدود به اعضاب شورا نیست. در حالی که برآوردهای اولیه حاکی از این است که تجهیز این ساختمان 200 میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.
این در حالی است که مرتضی طهرانی- معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان برآوردهای اولیه را 500 میلیون تومان اعلام کرده و گفته: آتش نشانی در گزارش خود 6 مورد را اضطراری عنوان کرده است که باید فورا باید انجام شود. موارد ایمنی برق 9 مورد و ایمنی گاز 11 مورد است. برای اجرا نیز چند ماهی زمان نیاز دارد. ساختمان چوبی است و ساختمان‌های چوبی در ایران هیچ استانداردی ندارد. 
اصغر برشان، دیگر عضو شورا نیز معتقد است این مکان در شهر تاریخی اصفهان مکان مناسبی برای جلسات شورا است. به گفته برشان این تنها ساختمانی بود که در چهارباغ بالا برای شهرداری حفظ شد. 
کوروش محمدی اما تاکید دارد که باید به این مساله توجه شود که یک مثلث برای شورا تشکیل نشود که به ناچار بین سه ساختمان رفت و آمد کنند.
اعضای شورای شهر معتقد هستند این ساختمان به هر روی باید حفظ و مرمت شود و 500 میلیون تومان هزینه برآورد شده در هر صورت باید برای این عمارت تاریخی تخصیص یابد.
ساختمان مورد بحث در چهارباغ بالا واقع است و زمانی ساختمان اداری کارخانه صنایع پشم همدانیان بوده. عبدالمهدی رجایی- پژوهشگر تاریخ اصفهان گفته این ملک خانه پدری معزالدین و مصلح‌الدین مهدوی بوده است.
معزالدین مهدوی در خاطرات خود به نقل از پدر خود، آورده است که در میان این ملک عمارت باشکوهی شبیه به عمارت هشت بهشت وجود داشته. روزی ظل‌السلطان او را صدا زده و گفته این عمارت متعلق به صفوی است و باید تخریب شود.
به هر روی در خاطرات مهدوی آمده است که پدرش این ساختمان را خراب نکرده تا اینکه باغبان عمارت، شبی به خانه آمده و گفته ماموران ظل‌السلطان در حال تخریب عمارت هستند. فردای آن روز خبر آوردند که عمارت تخریب شده و فقط یک ساختمان و در اصلی باقی مانده است.
ساختمان باقی مانده بعدها توسط امیرمجاهد بختیاری خریداری شده و در دوره پهلوی تبدیل به قسمت اداری کارخانه پشم همدانیان شده و از تلاش یک لودر برای تخریب هم جان سالم به در می‌برد. در دهه‌‌های اخیر زمین‌های اطراف این ساختمان مورد هجوم ساخت و ساز واقع می‌شود و تنها در اصلی و ساختمانی باقی می‌ماند که آن را عمارت باغ زرشک می‌خوانیم.
کدخبرنگار: 13051
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73304/شورای-شهر-به-عمارت-باغ‌زرشک-می‌رود--عمارت-باغ‌زرشک-را-بشناسید
بستن   چاپ