پیام سپاهان
سطح آب دشت اردستان سالانه 60 سانتیمتر کاهش دارد
يکشنبه 6 آبان 1397 - 18:53:42
پیام سپاهان - کاشان - مدیر امور منابع آب شهرستان اردستان گفت: افزون بر 60 سانتیمتر هر سال به طور میانگین سطح آب های زیرزمینی در دشت اردستان پایین می رود.
فریدون دری شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با بروز خشکسالی در چند گذشته و برداشت نامناسب از آب های زیر زمینی شاهد پایین رفتن سطح آب در دشت اردستان هستیم.
وی 90 درصد مصرف را مربوط به بخش کشاورزی دانست و افزود: وجود نزدیک به 400 حلقه چاه عمیق پروانه دار در شهرستان اردستان از جمله 239 حلقه چاه کشاورزی موجب پایین رفتن سطح آب زیر زمینی شده، هرچند بهره برداران همکاری مناسبی در زمینه کاهش مصرف داشتند و بر روی 220 حلقه چاه کنتور هوشمند نصب شد.
مدیر امور منابع آب اردستان با اشاره به پیگیری ها برای نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی باقیمانده، اضافه کرد: 92 حلقه چاه در بخش صنعت و مرغداری ها، 58 حلقه چاه آب آشامیدنی روستایی، 9 حلقه چاه آب آشامیدنی شهری و یک حلقه چاه در بخش خدمات فعال می باشد.
وی تصریح کرد: برداشت غیر اصولی از منابع آبی دشت اردستان موجب فرونشست زمین و شوری آب منطقه خواهد شد که باید با اصلاح الگوی مصرف، بهینه سازی تجهیزات و کشت گیاهان کم آب بر از این پدیده جلوگیری کرد.
بخش کشاورزی شهرستان اردستان شامل 25 هزار و 736 هکتار (14 هزار هکتار زمین، 6 هزار و 31 هکتار باغ، پنج هزار و 705 هکتار آییش) و منابع تامین آب آن افزون بر چاه ها شامل 437 رشته قنات و 30 دهنه چشمه می باشد.
دری، وجود نزدیک به 300 حلقه چاه خانگی غیرمجاز شناسایی شده را از دیگر چالش های موجود دانست و گفت: پر کردن چاه های غیرمجاز باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و مردم در این زمینه همکاری موثر با مسئولان داشته باشند.
وی یادآور شد: برداشت های بی رویه موجب شده دشت اردستان به عنوان دشت ممنوعه و بحرانی معرفی شود و اجازه تخصیص آب جز برای مصرف آشامیدنی داده نشود.
مدیر امور منابع آب شهرستان اردستان تاکید کرد: انتظار می رود تا جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن، ثبت اسناد و املاک، بخشداری ها و شهرداری ها پیش از صدور مجوز و انجام هر گونه عملیات عمرانی در حریم رودخانه ها، استعلام لازم را از این مجموع دریافت کنند.
اردستان با جمعیت افزون بر 42 هزار نفر در فاصله نزدیک به 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
7431/8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73330/سطح-آب-دشت-اردستان-سالانه-60-سانتیمتر-کاهش-دارد
بستن   چاپ