پیام سپاهان
خشکسالی در شرق سمیرم فوق بحرانی است
يکشنبه 6 آبان 1397 - 18:53:44
پیام سپاهان - اصفهان- فرماندار سمیرم گفت: وضعیت خشکسالی در این شهرستان بویژه در مناطق شرقی فوق بحرانی و نگران کننده است.
محمد جعفرزاده روز یکشنبه در جلسه ای با نمایندگان صنف کشاورز سمیرم با بیان اینکه اجرای طرح های نیمه تمام انتقال آب را باید پیگیری کرد ، افزود: بخش عمده ای از هشت هزار هکتار باغ زیر دست سد بی آب حنا خشک شده یا با تنش شدید آبی مواجه است.
وی گفت : در حالی که سد مخزنی حنا 50 میلیون متر مکعب گنجایش دارد تنها 2 میلیون متر مکعب آب پشت سد باقی مانده است.
جعفر زاده گفت: سال گذشته و امسال 500 هکتار از اراضی شرق سمیرم و دشت حنا کشت آبی نشده و تنها بخش های محدودی به کشت دیم اختصاص داده شد.
فرماندار سمیرم با بیان اینکه سد های کمانه و قرقاچ در غرب و شمال سمیرم نیز هر کدام به ترتیب سه و 2 میلیون متر مکعب آب دارند افزود: امسال آب شرب بخش هایی از شهر سمیرم و شهرهای حنا و کمه نیز با تنش و مشکلاتی روبرو بود.
همچنین رئیس اتحادیه نظام صنف کشاورزی سمیرم از مدیران دولتی خواست برای اجرای طرح متوقف شده انتقال آب از تنگاب به دشت سمیرم اقدام کنند.
احمد قربانی اظهار کرد: این طرح سال 86 از سوی نماینده وقت سمیرم در مجلس مطرح و با موافقت استانداری به شکل محدودی اجرا شد.
وی اجرای طرح انتقال آب از تنگاب به سمیرم را خواسته مردم این منطقه دانست و گفت : هم اینک بحران باغ های سیب و کشاورزی سمیرم کمتر از بحران شرق اصفهان نیست و اجرای طرح تنگاب جلوی خسارت پنج هزار میلیارد ریالی به کشاورزان منطقه را می گیرد.
شهرستان سمیرم دارای 36 هزار هکتار باغ، 22 هزار هکتار زمین زراعی، 455 هزار هکتار عرصه ملی و 330 هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی است.
طرح انتقال آب تنگاب با هدف تامین آب مورد نیاز سه هزار و 500 هکتار از اراضی سمیرم با ظرفیت انتقال 300 لیتر در ثانیه آغاز در یک دهه اخیر نیمه تمام باقی مانده است.
7147/ 6022

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73331/خشکسالی-در-شرق-سمیرم-فوق-بحرانی-است
بستن   چاپ