پیام سپاهان
تبیین ابعاد پیاده روی اربعین
دوشنبه 7 آبان 1397 - 08:02:34
پیام سپاهان - روزنامه نسل فردا روز دوشنبه در ستون سرمقاله خود مطلبی را باعنوان " تبیین ابعاد پیاده روی اربعین " به قلم زهرا کریمی منتشر کرد.
در این مطلب آمده است: مراسم پیاده روی اربعین در عراق سنتی قدیمی است که معمولا چند روز قبل از اربعین زائران از شهر نجف به سمت کربلا با پای پیاده به قصد زیارت به راه می افتند. در سالهای حکومت حزب بعث و صدام، حضور زائران در زیارتگاه های عراق به ویژه کربلا بسیار محدود بود. اما پس از سقوط صدام در مراسم اربعین سال 1382 (2003) یکی از عظیم ترین تجمعات انسانی در شهر کربلا رقم خورد و از آن پس همه ساله در سال روز اربعین حسینی علیرغم تهدیدات گروه های تکفیری برای بمب گذاری و ترور ،جمعیتی میلیونی از زائران و شیعیان، اعم از پیر و جوان وکودک و بیمار و ناتوان،با اشتیاق پیاده به سمت حرم حسینی حرکت کرده و کربلای معلی و بارگاه ملکوتی امام حسین علیه السلام را همچون نگینی در میان گرفته اند.اولین نکته ای که باید توجه شود این است که پیاده روی زیارت اربعین ، ارتباطی با عالم معنا دارد و اینگونه نیست که به صورت اتفاقی واقع شده باشد و یا یک موج احساسی باشد که پس از چند سال خاموش شود.
به عبارت دیگر می بایست ریشه های این پدیده را در امتداد حادثه عاشورا ملاحظه کرد که در عصر حاضر ظهور و تجلی پیدا کرده است. این پیاده روی تنزل حقیقت کاروان حضرت زینب سلام الله علیها است که در این عصر در جامعه شیعه تبلور پیدا یافته است؛ این پیاده روی با تمام سختی هایش می تواند نازله ای از حرکت کاروان اهل بیت امام حسین(ع) در مسیر رسیدن به کربلا باشد و یاد دشواری های آن را زنده نگه دارد هرچند هیچگاه سختی های این کاروان به تمامه قابل درک نخواهد بود.این پدیده مبارک دارای ابعاد گسترده ای است که اولین بُعد آن اثرات و فواید تربیتی آن است؛ زائر امام حسین (ع) در این ایام سبک زندگی جدید و بی بدیلی را تجربه می کند؛ همه شئونات و مناسبات در این ایام بر محور امام حسین(ع) شکل می گیرد. همه انگیزه ها حسینی است و به عشق امام حسین(ع) تحمل سختی ها، آسان می شود. می توان به این سفر به چشم یک «سیر تربیتی» نگاه کرد که انسان را برای مدت کوتاهی از تعلقات دنیایی جدا کرده و در یک شرایط سخت از لحاظ مادی، شیعه را برای نصرت امام مهیا می سازد. این پیاده روی می تواند آماده سازی شیعه برای عهد با امام عصر (عج) پس از ظهور باشد. سختی های سفر نیز برای خودسازی و مبارزه با نفس که علمای اخلاق بسیار سفارش می کنند بسیار نافع است. همانطور که شرایط جنگی در دفاع مقدس موجب خودسازی و تقویت روحی می شد، این سفر نیز از این منظر حائز اهمیت است. همچنین باید گفت پیاده روی اربعین حرکتی است جمعی با سه رویکرد مذهبی ،اجتماعی وسیاسی که هر ساله در حال گسترش است این حرکت علیرغم داشتن ابعاد گوناگون بزرگترین اجتماع در جهان اسلام به حساب می آید که بعد سیاسی آن بیشتر از دیگر ابعاد آن مطرح است.باید گفت پیاده روی اربعین، سیاسی ترین حرکت دنیا است چرا که اگر سیاسی نبود بایکوت نمی شود.
رسانه های وابسته منطقه و جهان بخصوص رسانه های غربی که از یک آبشخورتغذیه می شونددرسالهای اخیر سعی کرده اند از اسلام فقط چهره ای خشن را به نمایش بگذارند. آنها بارها وبارها خشونت وجنایات گروهای تروریستی را که در اصل دست پرورده غرب هستند اما برای بدنام کردن اسلام،به نام اسلام دست به جنایت و ترور می زنند، با آب وتاب پوشش می دهند،این رسانه ها که کوچکترین مناقشات و درگیر ها در دنیای اسلام راگزارش می کنند در سالهای اخیر در یک عنادورزی آشکاربه تجمع میلیونی شیعیان در روز اربعین حسینی در کربلا نپرداخته اند. یک وجه از سیاسی بودن این پیاده روی این است که کشور عراق از لحاظ بافت جمعیتی و قبیله ای، متشتت و پراکنده است و ملت آن در مسائل اجتماعی به وحدت و یکپارچگی نرسیده است لذا تاکنون نتوانسته است بر مشکلات داخلی و خارجی خود فائق آید. شاید بتوان این حرکت عظیم را بزرگترین موضوع مشترک میان بیش از 70 درصد جمعیت عراق را که شیعیان تشکیل می دهند دانست. بنابراین این واقعه ، عظیم ترین فعل مشارکتی ملت عراق به حساب می آید که می تواند میدانی برای تمرین وحدت و هماهنگی باشد.
از این روی ظرفیت های خوب تبلیغی نیز وجود دارد که می بایست به فعلیت برسد؛ به عنوان مثال همچنان که در موسم حج ، مراسم برائت از مشرکین وجود دارد، در پیاده روی اربعین نیز می بایست مصادیق فعلی جبهه یزیدیان نیز مشخص شده و مورد برائت واقع شود. وجه دیگر سیاسی بودن مراسم اربعین حسینی این است که این مراسم از نظر سیاسی قدرت و عظمت اسلام و تشیع را می‌رساند. حضور بیش از 20میلیون زائر همزمان در یک نقطه با یک نگاه علی رغم تفاوت های قومی و ملیتی بهترین فرصت برای نمایش چهره واقعی شیعه به جهانیان است . بنابراین اگر دشمن قصد داشته باشد علیه تشیع، ایران و عراق که اکثریت آن را شیعیان شکل می‌دهند، اقدامی کند با چنین جمعیتی روبرو می‌شود . از نکات دیگر آن مسئله خودجوش بودن این حرکت است و یکی هم مسئله جنسیت است که می بینیم این پیاده روی تک جنسیتی نیست. همچنین مسئله ملیت و جهانی شدن که از 60 کشور دنیا در این راهپیمایی شرکت می کنند. خیلی ها زبان هم را نمی فهمند اما با زبان اشاره با هم حرف می زنند. نکته بعد بحث وحدت ادیان و مذاهب است چرا که فقط شیعه اثنی عشری دراین پیاده روی شرکت نمی کند. شیعیان زیدیه و اسماعلیه وحتی اهل سنت از مذاهب مختلف و حتی سلفی هایی که با شیعیان مشکل دارند، در این راهپیمایی شرکت می کنند. به همین دلیل است که این مراسم معنوی از قدرت نظامی و هسته‌ای برد سیاسی بیشتری دارد.
7141/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73369/تبیین-ابعاد-پیاده-روی-اربعین
بستن   چاپ