پیام سپاهان
کاهش اعتبار بیابان‌زدایی مشکل‌آفرین است
دوشنبه 7 آبان 1397 - 11:34:51 AM
ایسنا
پیام سپاهان - رییس اداره امور بیابان زدایی منابع طبیعی استان اصفهان گفت: در سال جاری اعتبار پروژه بیابان زدایی کاهش پیدا کرده و این مساله می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.
حسینعلی نریمانی در خصوص گرد و خاک‌های موجود در منطقه سجزی و جاده نایین- اصفهان اظهار کرد: 10 هزار هکتار کانون در معرض فرسایش بادی دشت سجزی در الویت کنترل قرار دارد. در سال گذشته با توجه به اعتبار پرداختی دولت، تنها 500 هکتار از این کانون مالچ پاشی شد و برای برطرف شدن کامل این مشکل باید کانون بحران به طور کامل مالچ پاشی و درخت‌کاری شود.
وی با بیان اینکه احیای 9 هزار و 950 هکتار کانون بحران فرسایش باقی مانده است، افزود: راهکار اصلی مالچ پاشی است و در کشور نفت خیز همچون ایران مالچ پاشی به عنوان پروژه‌های بیابان زدایی به کنترل فرسایش بادی به شکلی ارزان کمک می‌کند. البته مالچ پاشی به طور موقت همچون قرص مسکن می‌تواند گرد و خاک را کنترل کند.
رییس اداره امور بیابان زدایی منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه در کنار مالچ پاشی باید بستر را برای نهال کاری آماده کنیم، ادامه داد: ریشه‌های نهال، موجب تثبیت خاک و کاهش شدت فرسایش بادی می‌شود. از سال 1349 تا کنون 307 هزار هکتار در شهرستان‌های کاشان، اصفهان، آران و بیدگل، برخوار، نطنز، نایین و خور و بیابانک عملیات نهال کاری در جهت بیابان زدایی انجام شد. 
نریمانی با اشاره به اینکه نهال کاری در مدت 48 سال، موجب تثبیت فرسایش و گرد و غبار در شهرستان‌های نطنز، اردستان، خور و بیابانک و کاشان شده است، تاکید کرد: فرسایش بادی در سه شهرستان نایین، اصفهان و آران و بیدگل همچنان ادامه دارد و طبق برنامه‌ریزی و مطالعات انجام شده و با دریافت اعتبارات لازم، پروژه فرسایش زدایی در این شهرستان‌ها اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه تمهیداتی در نظر گرفته شده است‌، خاطر نشان کرد: در ابتدای این برنامه در سال 1396 در استان اصفهان، اقداماتی مانند مالچ پاشی، نهال و بذر کاری و احداث باد شکن در 13 هزار و 480 هکتار انجام شد. در سال دوم 15 هزار و 690 هکتار، در سال سوم 18 هزار و 660 هکتار، در سال چهارم 21 هزار و 700 هکتار و در سال پنجم 26 هزار و 270 هکتار در شهرستان‌های نایین، اصفهان و آران و بیدگل، نهال کاری، احداث باد شکن و مدیریت روان آب ها انجام خواهد شد. 
رییس اداره امور بیابان زدایی استان اصفهان با بیان اینکه اجرای برنامه ششم توسعه وابسته به پرداخت اعتبار است، افزود: از سال 1392 اعتبار لازم پرداخت شده است. اما در سال جاری اعتبار پروژه بیابان زدایی کاهش پیدا کرده است. در صورت پرداخت نشدن اعتبارات نمی‌توانیم در سال دوم برنامه، بیان‌زایی را کاهش دهیم.
نریمانی ادامه داد‌: در بحث گرد و خاک عوامل اقلیمی و انسانی موثر هستند. در حال حاضر با کنترل کانون‌های فرسایش بادی در مرحله درمان این معضل قرار داریم و باید به سمت پیشگیری از این مشکل حرکت کنیم و در این پروژه به حمایت و کمک دیگر ارگان‌ها نیازمند هستیم.
وی با اشاره به همکاری دیگر بخش‌ها ادامه داد: بهره‌برداری غیر متعارف از معادن باید متوقف شده و برداشت آب‌های زیرزمینی به صورت گسترده نیز کنترل شود. کشاورزان نیز به سمت مکانیزه شدن حرکت کنند. در صورت همکاری نکردن دیگر بخش‌ها امکان ایجاد کانون بحران فرسایش وجود دارد. سیاست کلان هم سو بودن تمام دستگاه‌های ذی ربط است و بر آن تاکید می‌شود. 


http://www.sepahannews.ir/fa/News/73378/کاهش-اعتبار-بیابان‌زدایی-مشکل‌آفرین-است
بستن   چاپ