پیام سپاهان
اخبار کوتاه از استان اصفهان
سه شنبه 8 آبان 1397 - 15:37:23
پیام سپاهان - اصفهان- امامزادگان دامنه فریدن؛ مامن جاماندگان زیارت اربعین، آتش نشانی اصفهان آیین روز اربعین را پوشش می دهد و عرضه نفت خام در بورس، آثار مثبتی بر نرخ خوراک پالایشگاه ها دارد از جمله خبرهای کوتاه استان اصفهان در روز سه شنبه است.
**امامزادگان دامنه فریدن؛ مامن جاماندگان زیارت اربعین
اصفهان- همزمان با سالروز شهادت سید و سالار شهیدان عالم، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران وفادارش، همایش جاماندگان اربعین حسینی در فریدن برگزار شد.
به گزارش ایرنا؛ در این آیین عزاداران حسینی به تاسی از کنگره جهانی پیاده روی اربعین، مسیر 13 کیلومتری بقعه شیخ ابوسلیمان دارانی تا آستان امامزادگان عبدالله و ابراهیم دامنه(ع) را با پای پیاده نمودند.
پنجمین سال اجرای آئین جاماندگان اربعین حسینی در فریدن با استقبال اقشار مختلف مردم همراه بود، به طوری که با وجود برودت هوا، بیش از 5 هزار نفر از مردم ولایت مدار شهرستان فریدن، غم جاماندن از قافله بزرگ زیارت اربعین را با شرکت در پیاده روی حرم تا حرم تسکین دادند.
حضور مسئولان شهرستان در کنار اقشار مختلف مردم از پیر و جوان و کوچک و بزرگ در این آئین مشهود بود.تعدادی از هیئت های مذهبی شهرهای داران و دامنه نیز در این مراسم به سینه زنی و زنجیر زنی پرداختند.
سوگواران حسینی با توزیع نذورات ارادت خود را به اهل بیت (ع) نشان دادند.
برپایی موکب ها در مسیر این پیاده روی حال و هوای خاصی به این آئین بخشیده بود. نوای یا حسین و عطر خوش اسپند به همراه طنین صلوات؛ هر لحظه حال خوش مسیر کربلا را تداعی کرد.
در این آئین؛ گرمای حضور جاماندگان قافله عشق، بر سرمای هوا چیره شد تا بار دیگر تمام جاده ها در جغرافیای حسین(ع) به وصال برسد.
این همایش، صبح امروز با تجمع پرشور مردم در بقعه متبرکه شیخ ابو سلیمان شهر داران آغاز شد و تا حرم مطهر امامزادگان واجب التعظیم عبدالله و ابراهیم (ع) ادامه یافت.
ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان و نظارت بر موکب ها، قرائت زیارت عاشورا و زیارتنامه اربعین، نوحه خوانی، سخنرانی، اقامه نماز جماعت و توزیع غذای نذری از دیگر برنامه هایی بود که در این همایش به اجرا در آمد.
بقعه " شیخ ابو سلیمان دارانی "در شهر داران اصفهان قرار دارد. بنای قدیمی بقعه با گنبدی فیروزه ای به پیش از عصر صفوی تعلق داشت.اکنون بنای قدیم ویران شده و بنای جدید بقعه ساخته شده است.
"ابو سلیمان" از عارفان مشهور و رجال طریقت، به کثرت فضل و تقوی معروف است. وفات او را بین سالهای 203 و 224 نوشته اند .
آستان امامزادگان عبدالله و ابراهیم (ع) از فرزندان موسی بن جعفر (ع) یکی از این بقاع نورانی است که در شهر زیبای دامنه از توابع شهرستان فریدن، در 12 کیلومتری شرق شهر داران واقع است.این مکان زیارتی در تمام فصول سال و به مناسبت های مختلف و به ویژه در ایام شهادت ائمه بزرگوار پذیرای خیل عظیم عاشقان و ارادتمندان اهل بیت (ع) است.
به همت خیران، واقفان و امور اوقاف و خیریه شهرستان فریدن امکانات جانبی و رفاهی این مجموعه مذهبی نیز در طی سال های اخیر گسترش یافته است.
فریدن با دو شهر داران و دامنه و تعداد 28 روستا در 140 کیومتری غرب استان واقع است.
9861
**آتش نشانی اصفهان ایمنی مراسم های روز اربعین را پوشش می دهد
اصفهان- مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از پوشش ایمنی مراسم ها و اماکن عزاداری روز اربعین حسینی در شهر اصفهان توسط خودروهای خاموش کننده و نیروهای آتش نشان خبر داد.
محمد شریعتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: روز اربعین حسینی تمامی 24 ایستگاه آتش نشانی شهر اصفهان به همراه رییس ایستگاه ها و چهار افسر کشیک به حالت آماده باش هستند.
وی افزود: آتش نشانی اصفهان همزمان با اربعین حسینی بنا به درخواست هیات های مذهبی در اماکنی که تجمع عزاداران زیاد است و نیز در خیابان های اصلی شهر خودروی خاموش کننده مستقر می کند.
مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان همچنین از استقرار خودروهای خاموش کننده و نیروهای آتش نشانی در امامزاده شاهکرم برای مراسم ویژه روز اربعین خبر داد و از هیات های مذهبی خواست اصول و موارد ایمنی را در اماکن تجمع عزاداران رعایت کنند.
وی خاطرنشان کرد: اعضای امنای هیات های مذهبی شهر اصفهان به مناسبت مراسم روز اربعین و تامین ایمنی محل برگزاری مراسم عزاداری می توانند با ارائه کارت شناسایی به صورت امانتی از ایستگاه های آتش نشانی کپسول خاموش کننده آتش دریافت کنند.
شریعتی ادامه داد: سازمان آتش نشانی اصفهان به همیات های مذهبی توصیه می کند در موارد عادی با نامه کتبی به آتش نشانی و در موارد اضطراری مانند مراسم اربعین، با کارت شناسایی معتبر هیات امنای هیات های مذهبی از نزدیک ترین ایستگاه آتش نشانی به محل برگزاری مراسم کپسول خاموش کننده آتش دریافت کنند.
وی همچنین به اعزام نیروهای آتش نشانی به کربلا از 15 روز پیش اشاره کرد و افزود: سه خودروی خاموش کننده سنگین، سه مسوول و 15 نیروی آتش نشانی برای تامین ایمنی موکب های کربلا و مسیرهای بین راه به عراق اعزام و مستقر شدند که خوشبختانه تاکنون هیچ حادثه ای رخ نداده است.
مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اضافه کرد: این نیروها تا دو روز پس از اربعین در عراق حضور داشته و سپس به کشور باز می گردند.
ت/7135
**عرضه نفت خام در بورس، آثار مثبتی بر نرخ خوراک پالایشگاه ها دارد
اصفهان- رئیس بازاریابی و فروش شرکت پالایش نفت اصفهان گفت : موفقیت عرضه نفت خام در بورس انرژی جو روانی مثبتی ایجاد خواهد کرد و آثاری مثبتی هم بر نرخ خوراک پالایشگاهها‌ دارد.
ابراهیم کاویانی پور در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تأثیر عرضه نفت خام در بورس انرژی بر صنعت پالایشی افزود: عرضه نفت خام در بورس انرژی، حساسیت‌ها و ریزه‌کاری‌های خاص خود را دارد اما با توجه به عزم راسخ دولت و وزارت نفت در این مورد، امیدوارم این عرضه با موفقیت انجام شود.
وی با تأکید بر اثر مثبت عرضه موفق نفت خام در بورس انرژی گفت: برای اظهارنظر در مورد فرجام عرضه نفت خام در بورس انرژی هنوز زود است، اما در صورت تداوم روند عرضه نفت خام در بورس، پالایشگاه‌ها هم می‌توانند به مشتریان این بازار تبدیل‌ شده و بخشی از نیاز خود را از طریق بورس انرژی تأمین کنند و حجم تولید خود را افزایش دهند.
رئیس بازاریابی و فروش شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان این که نرخ متوسط نفت خام صادراتی در تعیین نرخ خوراک پالایشگاه‌ها لحاظ می‌شود اظهار داشت: در صورتیکه نفت خام با قیمتی کمتر ازقیمت نفت صادراتی ایران در بورس انرژی عرضه شود، نرخ خوراک پالایشی‌ها نیز کاهش پیدا خواهدکرد.
وی با اشاره به این که این عرضه باید برای خریداران جذاب باشد گفت: نرخ فرآورده‌های پالایشی توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تعیین می‌شود، اما به‌ طورکلی نرخ فرآورده‌های پالایشی ارتباط مستقیم با قیمت جهانی نفت دارد.
این فعال صنعت پالایشی در ادامه با بیان این که نسبت به رشد سودآوری شرکت‌های پالایشی در نیمه دوم سال خوش‌بین هستم، اظهار داشت: چنانچه محدودیت‌های فروش نفت ایران سبب کاهش عرضه نفت و به‌ تبع آن افزایش قیمت جهانی نفت شود، نرخ جهانی فرآورده‌های پالایشی هم افزایش خواهد یافت.
وی اضافه کرد:همچنین این محدودیت‌ها ممکن است به کاهش بهای نفت صادراتی ایران منجر شود.
کاویانی پور گفت: افزایش اختلاف قیمت نفت خام صادراتی ایران و فرآورده‌های پالایشی،میزان سودآوری پالایشگاه‌ها را افزایش خواهد داد.
شرکت پالایش نفت اصفهان "شپنا" در 6 ماهه اول سال جاری با رشد 84 درصدی فروش، به ازای هر سهم 654 ریال سود محقق کرده که 55 درصد افزایش نسبت به سال قبل داشته است.
شرکت پالایش نفت اصفهان فعالیت خود را در زمینه پالایش نفت خام و تولید فرآورده های نفتی از سال 1358 آغاز کرده است و اکنون حدود 22 درصد از فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور را تولید می کند.
ایـن شرکت در منطقه ای با مساحت 340 هکتار در شمال غربی اصفهان واقع شده و ظرفیت تولید این پالایشگاه 375 هزار بشکه در روز است.
7150 /
**پیاده روی و عزاداری اربعین حسینی در گلپایگان برگزار شد
اصقهان- پیاده روی و عزاداری اربعین حسینی همزمان با کاروران کربلا، روز سه شنبه در شهرستان گلپایگان برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در این آیین، عزاداران حسینی در شهرستان گلپایگان روز سه شنبه مسیر امامزاده سیدالسادات تا امامزاده هفده تن این شهر را بصورت پیاده و با سینه زنی و عزاداری طی کردند.
باز ماندگان سفر اربعین حسینی به کربلا، پس از تجمع در صحن مطهر امامزاده هفده تن گلپایگان با عزاداری، نوحه سرایی، سینه زنی و خواندن زیارت اربعین، در چهلمین روز شهادت سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت اشک ماتم ریختند.
در این مکان مذهبی همزمان با اذان، نماز جماعت ظهر و عصر با حضور سوگواران حسینی شهرستان گلپایگان اقامه شد.
به مناسبت اربعین حسینی در سنت دیرینه در شهرستان گلپایگان نیز امروز در سه شهر و روستاهای این شهرستان آیین های ویژه عزاداری در مساجد، حسینه ها و امامزادگان با حضور مردم دوستدار اهل بیت(ع) این خطه برگزار شد.
شهرستان گلپایگان با سه شهر گلپایگان، گوگد و گلشهر و 52 روستا و آبادی در 180 کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد.
ت/7138

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73459/اخبار-کوتاه-از-استان-اصفهان
بستن   چاپ