پیام سپاهان
حدود 60 تن سیب درختی از باغ های فریدن برداشت می شود
چهارشنبه 9 آبان 1397 - 12:22:49 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان - رئیس جهاد کشاورزی فریدن گفت : پیش بینی می شود در سال جاری حدود 60 تن سیب از 15 هکتار باغ های این شهرستان برداشت شود.
رامین رستمی با اشاره به آغاز برداشت سیب درختی در هفته جاری ، ارقام آن را "رد و گلدن" ذکر کرد و افزود : از مجموع 23 هکتار سیب درختی موجود این شهرستان 13 هکتار آن نهال است.
وی همچنین از آغاز برداشت سیب زمینی پاییزه از سه هزار هکتار از مزارع شهرستان خبر داد و اظهارداشت: میانگین برداشت این محصول 30 تن در هر هکتار است که پیش بینی می شود 90 هزار تن سیب زمینی از مزارع شهرستان برداشت شود.
رئیس جهاد کشاورزی فریدن ادامه داد : هر سال حدود پنج هزار تن بذر سیب زمینی گواهی شده و مینی تیوبر در طبقات مختلف از ارقام آگریا، جلی، مارفونا، سانته، آریندا، برن و بامبو در این شهرستان تولید می شود.
وی یادآور شد: در صورت استفاده کشاورزان از این بذرها مقدار برداشت سیب زمینی به بیش از 40 تن در هر هکتار می رسد.
با وجود آنکه پیشینه کشت سیب زمینی در فریدن به بیش از 200 سال می رسد و هر سال حدود سه هزار هکتار سیب زمینی کشت می شود؛ فقدان صنایع تبدیلی در این منطقه علاوه بر نگرانی دائمی کشاورزان برای فروش این محصول، خسارات بسیاری را به کشاورزان این منطقه تحمیل می کند.
رئیس جهاد کشاورزی فریدن در این باره به کلنگ زنی اولین واحد سورتینگ و بسته بندی سیب زمینی در ماه اخیر در شهرستان اشاره و اضافه کرد : این کارخانه در زمینی به وسعت پنج هزار مترمربع و هزار و 650 متر مربع زیربنا با سرمایه گذاری 26 میلیارد ریال از محل بخش خصوصی احداث می شود.
رستمی ادامه داد : در مرحله اول این طرح علاوه براشتغالزایی برای 15 نفر ، سالانه 2 هزار و 500 تن سیب زمینی سورت و در بسته بندی های مختلف به بازار عرضه می شود.
فریدن با تولید سالانه 120 هزار تن سیب زمینی ، قطب تولید این محصول در استان اصفهان به شمار می رود.
این شهرستان دارای بیش از 750 هکتار باغ و 30 هکتار اراضی کشاورزی است که امسال به دلیل خشکسالی تنها نیمی از مزارع به زیر کشت رفته است.
فریدن با جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/73468/حدود-60-تن-سیب-درختی-از-باغ-های-فریدن-برداشت-می-شود
بستن   چاپ