پیام سپاهان
مدیرعامل شرکت آبفار استان اصفهان:
110 حلقه چاه آب شرب در روستاهای اصفهان خشک شد
چهارشنبه 9 آبان 1397 - 12:00:12
پیام سپاهان - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان گفت: به دلیل خشکسالی طی سال‌های اخیر تعداد 110 حلقه چاه تأمین آب شرب روستاها خشک شده است.
به‌گزارش ایسنا-منطقه اصفهان و به نقل از وزارت نیرو، محمدحسین قرائتی با بیان اینکه مشکلات ناشی از خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها تأثیر زیادی بر آب آشامیدنی روستاها داشته است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر حدود 400 لیتر بر ثانیه از منابع آبی کاهش‌یافته است.
وی درباره وضعیت منابع آبی روستاهای استان اصفهان، گفت: به دلیل خشکسالی طی سال‌های اخیر تعداد 110 حلقه چاه تأمین آب شرب روستاها خشک شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان افزود: حدود 110 حلقه چاه که در سنوات گذشته در مدار بهره‌برداری بوده در شرایط فعلی خشک شده است و آب استحصالی از باقی چاه‌ها که مورداستفاده قرار می‌گیرد نیز به دلیل استمرار خشکسالی‌ها به شدت کاهش یافته است.
وی تأکید کرد: در شرایط حاضر 43 درصد از تأمین آب آشامیدنی روستاهای اصفهان از سامانه اصفهان بزرگ است و بقیه از منابع آبی دیگر استحصال می‌شود، همچنین در این مدت به‌ دلیل تغییرات ذکر شده منابع آبی زیرزمینی به شدت تحت‌الشعاع قرارگرفته است.
قرائتی با اعتقاد بر اینکه نباید از مشکل آب به عنوان یک بحران نام برد زیرا بحران مقطعی و قابل‌حل است، اظهار کرد: رویکرد درست مسئله آب، بحث سازگاری با کم‌آبی است، بنابراین طوری باید برنامه‌ریزی شود که مردم با این وضعیت وفق داده شوند.
وی با بیان این‌که بحث سازگاری با کم‌آبی نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است، گفت: به دلیل اینکه معلوم نیست تا چه زمانی وضعیت آب در کشور بهبود یابد، نمی‌توان به بارش‌های مقطعی دل بست باید برنامه‌ریزی‌های اساسی و اصولی در این زمینه صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان با تأکید بر اینکه باید به موضوع کم‌آبی خارج از قومیت‌ها بنگریم و در این خصوص نیازمند مدیریت واحد هستیم، اظهار کرد: ارزان بودن نرخ آب را یکی از دلایل هدررفت و اسراف آن است، در حال حاضر نرخ متوسط فروش یک‌هزار لیتر آب شهری حدود 350 تا 360 تومان در روستاها بین 150 تا 175 تومان است، اما باید قیمت آب نزدیک به قیمت واقعی باشد و این فرهنگ هم در بین مردم نهادینه شود.
وی با اشاره به اینکه نباید مشکل کم‌آبی، تنها در بخش آب شرب دیده شود، گفت: در بررسی‌های صورت گرفته حدود 10 درصد میزان آب مصرفی مربوط به بخش شرب بوده و بیشترین مصرف در حوزه کشاورزی است که باید با کشت‌های گلخانه‌ای این مشکل کنترل شود.
قرائتی، مشکل فرسودگی شبکه‌های آب شرب شهری و روستایی را نیز یکی از عوامل مهم در هدر رفت آب عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون 35 تا 40 درصد شبکه آب روستایی استان اصفهان فرسوده و نیازمند اصلاح است، اما در صورت تأمین اعتبار از محل اعتبارات عمرانی می‌توان فرسودگی شبکه‌های روستایی استان را که تقریباً 40 درصد آن به حدود سه هزار کیلومتر می‌رسد، اصلاح و ترمیم کرد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73480/110-حلقه-چاه-آب-شرب-در-روستاهای-اصفهان-خشک-شد
بستن   چاپ