پیام سپاهان
کشاورزان شرق و غرب اصفهان حقابه های خود را خواستار شدند
چهارشنبه 9 آبان 1397 - 15:32:51
پیام سپاهان - اصفهان - گروهی از کشاورزان و باغداران شرق و غرب اصفهان روز چهارشنبه رسیدگی به تخصیص نیافتن حقابه ها و حل مشکلات اقتصادی معیشتی خود را خواستار شدند.
به گزارش ایرنا، این کشاورزان و باغداران از مناطق و شهرهای شرقی اصفهان از جمله زیار، جرقویه، ورزنه، اژیه، هرند، برآن و خوراسگان و شهرستان های غربی شامل نجف آباد، فلاورجان، خمینی شهر، لنجان و مبارکه بر لزوم حمایت و توجه بیشتر مسئولان برای حل معضلات کشاورزان تاکید کردند.
این گروه در میدان ورودی زرین شهر، مجموعه تفریحی(دریاچه) قایقرانی ذوب آهن، سد چم آسمان و ایستگاه پمپاژ آب مجتمع فولاد مبارکه حضور پیدا کرده و جلوگیری از استفاده بیش از حد آب از سوی صنایع، توقف بارگذاری ها در سرچشمه های زاینده رود، قانون گرایی و برخورد با برداشت کنندگان غیرقانونی از حوضه آبریز زاینده رود را راهکاری برای حل خشکی این رودخانه برشمردند.
آنان همچنین با امضای چند طومار با بیان مشکلات خود اظهارداشتند که خشکسالی و جاری نشدن زاینده رود برای کشت، مشکلات معیشتی آنان را در سال های اخیر دو چندان کرده است.
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت : مسئولان باید درک کاملی از شرایط کنونی داشته باشند تا مشکلات معیشتی کشاورزان بیش از این نشود.
اسفندیار امینی افزود : اگر مسئولان شرایط فعلی را درک کرده بودند هم اکنون افزون بر 42 طرح آب بَر در این خطه اجرا نشده بود و یا طرح های آب رسانی استان همجوار آب را از حوضه آبریز زاینده رود خارج نمی کرد.
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به برگزاری جلسات مختلفی با مسئولان در بخش های گوناگون گفت: در این نشست ها اگرچه بر لزوم قانون گرایی تاکید شد، اما بارگذاری های بیش از حد و برداشت های غیرقانونی از حوضه آبریز زاینده رود همچنان ادامه دارد.
کشاورزان و باغداران پیش از این و در چند روز اخیر با حضور در برخی مکان های از قبل اعلام شده خواهان تخصیص حقابه خود برای کشت پائیزه شدند.
همچنین کشاورزان شرق اصفهان نیز در روزهای پایانی سال گذشته و همچنین امسال و در چند نوبت با حضور و اجتماع در نقاط مختلف کلانشهر اصفهان خواهان بازگرداندن حقابه خود از زاینده رود شده و مسئولان را به حل مشکلات خود فراخوانده بودند.
کاهش بارش در سال زراعی قبلی در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود، باعث شده تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود نیز به حداقل خود برسد و امکان تخصیص آب برای کشت کشاورزان غرب و شرق اصفهان وجود نداشته باشد.
شرایط ذخیره آب در سد زاینده رود به گونه ای است که مسئولان تنها برای تامین آب شرب قادر به برنامه ریزی هستند و تخصیص آب برای کشاورزی را به افزایش بارندگی در ماه های آینده و افزایش ذخیره سد موکول کرده اند.
6020/ 6022

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73488/کشاورزان-شرق-و-غرب-اصفهان-حقابه-های-خود-را-خواستار-شدند
بستن   چاپ