پیام سپاهان
پیاز معجزه سلامتی برای ورزشکاران
چهارشنبه 9 آبان 1397 - 15:33:40
پیام سپاهان - نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که "کوئرستین" فلاونوئید موجود در خوراکی‌هایی مانند سیب یا پیاز، برای کاهش آسیب اکسیداتیو ناشی از ورزش مفید است.
به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان و به نقل از نچرال نیوز، ورزش مزایای شگفت انگیزی برای بدن انسان به دنبال دارد که اگر به درستی انجام شود، منجر به رشد عضلانی و بهبود تراکم استخوان می‌شود، اما در صورت انجام نادرست حرکات ورزشی ممکن است اثرات منفی برجای بگذارد. درحالیکه ورزش، راهی برای کاهش وزن و بهبود کلی سلامت است، گاهی عواقب منفی آن برای بدن دردسر خواهد داشت. به همین منظور، یافتن راهی برای جلوگیری ازآسیب‌های ورزش نادرست برای بدن سودمند خواهد بود. 
مکمل هایی در بازار وجود دارد به بهبود وضعیت بدن پس از ورزش کمک می‌کند. در حال حاضر محققان دریافتند که "کوئرستین" یک پلی فنول موجود در برخی مواد خوراکی جلوی آسیب اکسیداتیو ناشی از ورزش را می‌گیرد. به گفته محققان رم ایتالیا، استفاده از کوئرستین به عنوان یک مکمل می‌تواند به بهبود سلامت کمک کند. 
محققان می‌گویند: "مطالعات نشان می‌دهد که استفاده ازمکمل کوئرستین قبل و بعد از تمرین ورزشی، گلبول‌های قرمز خون را قادر می‌سازد بر اثرات اکسیداسیون بعد از ورزش غلبه کنند. این اثر محافظتی، تحویل اکسیژن کارآمد به بافت‌ها را تضمین می‌کند، در غیر این صورت بدن با اثرات زیان‌آور افزایش رادیکال‌های آزاد تولید شده پس از ورزش سخت مواجه می‌شود.
محققان در این آزمایش، 14 مرد با میانگین سن 25.5 سال را انتخاب کردند. به شرکت کنندگان مکمل کورستین یا پلاسبو به مدت دو هفته داده شد. محققان خاطرنشان کردند: "یک دوز 500 میلی گرم کورستین آگلیکون در مکمل‌ها، در مقایسه با کورستین موجود در حدود 100 گرم پیاز قرمز تازه اثر یکسانی دارد. به همین دلیل آزمایشاتی را بر اساس هر دو ترکیب غذایی انجام دادند. آنچه محققان دریافتند مصرف کوئرستین با کاهش قابل توجهی در میزان پراکسیداسیون لیپید، به ویژه در گلبول‌های قرمز مرتبط بود.
کوئرستین مهم‌ترین ماده فلانوئیدی موجود در مواد غذایی خصوصا پیاز، سیب، چای، زغال اخته و کلم بروکلی است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مناسبی دارد. علاوه بر این، کوئرستین دارای خاصیت ضدآسمی، ضد پرفشاری خون، ضد دیابت و ضد نقرس بوده و باعث سرکوب تکثیر سلول و جلوگیری از تجمع پلاکت می‌شود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73497/پیاز-معجزه-سلامتی-برای-ورزشکاران
بستن   چاپ