پیام سپاهان
بطحایی:
تغییر مسیر آموزش و پرورش به آسانی میسر نیست
پنجشنبه 10 آبان 1397 - 13:41:35
پیام سپاهان - اصفهان - وزیر آموزش و پرورش گفت : مسیر آموزش و پرورش باید تغییر کند اما موانعی در این مسیر وجود دارد که برداشتن آن به آسانی میسر نیست.
سید محمد بطحایی روز پنجشنبه در بیستمین جشنواره مجمع خیران مدرسه ساز شهرستان گلپایگان در تالار اندیشه این شهر افزود : آزمون های مکرر و توجه بیش از حد به آنها، اهداف اصلی تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار داده است.
بطحایی ادامه داد : بر اثر توجه بیش از حد به حافظه محوری در مدارس، سایر ساحت ها و زمینه های یادگیری از جمله آموزش سخنوری و صبوری کردن به فراموشی سپرده شده است.
وی گفت : اگر وزارت آموزش و پرورش می گوید که کنکور با این روش تیشه به ریشه دانش آموزان می زند به این دلیل است که فضایی که کنکور ایجاد کرده است اجازه نمی دهد معلم و مدرسه به اهداف والا و آموزش درس زندگی توجه کنند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اردوهای دانش آموزی نیز از مسیر خود منحرف شده است، تصریح کرد : در اردوها نیز تست و آزمون تمرین می کنند در صورتی که دانش آموزان در اردو باید فلسفه باهم زندگی کردن را یاد بگیرند.
بطحایی با اشاره به اینکه بخشی ایرادهای موجود نظام تعلیم و تربیت برعهده آموزش و پرورش است، افزود : رسانه ها، رادیو و تلویزیون، دانشگاه ها، تریبون ها و منبرها که در جامعه نقش تعلیم و تربیت دارند نیز مقصر هستند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین نخستین پله برای رسیدن به آموزش و پرورش توسعه یافته و مطلوب را تامین فضا و تجهیزات مناسب دانست و گفت : در صورت مهیا نبودن فضا و تجهیزات، فرایند تعلیم و تربیت با اختلال مواجه می شود.
بطحایی تاکید کرد: برای من به عنوان یکی از اعضای دولت جای تاسف است که در برخی شهرستان ها که بازدید داریم، مشاهده می کنیم که دستگاه های دولتی ساختمان های نو و شکیل دارند اما در کنار آنها مدارس فرسوده به چشم می خورد.
وی با تاکید بر اینکه خیران جای خالی دولت را در بسیاری از مواقع پر کرده اند، گفت : هیچکس خیران را وادار به مدرسه سازی نکرده است بلکه آنها از روی ایمان و اعتماد مدرسه می سازند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از نیمی از مدارسی که امسال در کشور به بهره برداری رسید با کمک خیران ساخته شده است، افزود : امسال حدود هشت هزار کلاس درس با کمک خیران به بهره برداری رسید.
بطحایی با اشاره به اینکه خیران با ساختن مدرسه در تعیین سرنوشت و آینده کشور مشارکت می کنند، گفت : زیر چادر هم می توان علم و اخلاق را فرا گرفت اما اصول تعلیم و تربیت امروز می گوید که فضا و تجهیزات آموزشی زمینه تعلیم و تربیت را فراهم می کند.
وی همچنین اظهار داشت : مسیری که آموزش و پروش باید دنبال کند این است که مدارس را به تدریج به خانه اول و محلی برای زندگی کردن دانش آموزان تبدیل کند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بخشی از این نقش در سال های گذشته تغییر کرده است، اضافه کرد : رئیسان آموزش پرورش باید به جای رتبه های برتر کنکور، اعلام کنند که دانش آموزان در مهربانی و کمک به مردم چقدر پیشرفت کرده اند.
به گزارش ایرنا وزیر آموزش و پرورش روز پنجشنبه به منظور بازدید از روند اجرای طرح های عمرانی، فرهنگی و آموزشی و آغاز احداث چند طرح به گلپایگان در غرب استان اصفهان سفر کرد.
در این سفر عملیات احداث پنج طرح آموزشی با اعتبار 30 میلیارد ریال آغاز شد.
این طرح ها شامل احداث مدرسه 15 کلاسه مصطفی حبیب اللهی ، سالن اجتماعات چند منظوره هنرستان شهید بهشتی ، مدرسه 18 کلاسه اشرفی اصفهانی ، مدرسه 12 کلاسه مسکن مهر ، تکمیل ساختمان شماره 2 آموزش و پرورش و بازسازی مرکز آموزشی رفاهی شماره 2 فرهنگیان گلپایگان است.
7150/3011

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73535/تغییر-مسیر-آموزش-و-پرورش-به-آسانی-میسر-نیست
بستن   چاپ