پیام سپاهان
دورهمی با طعم کارآفرینی؛
یک کارآفرین نباید از تنهایی شکست بترسد/ راه‌اندازی استارت آپ زمان و تعهد می‌خواهد
جمعه 11 آبان 1397 - 10:56:50
پیام سپاهان - رویداد نت تلنت با دو تجربه موفق در سال‌های گذشته، امسال با نت تلنت 2018 و تجربه‌های جدید میزبان علاقمندان حوزه فن‌آوری اطلاعات و دنیای مجازی شد. در این رویداد، تجربه‌های شکست و پیروزی باهم به روی صحنه رفتند تا جرقه‌ای در ذهن جوانان ایجاد کنند و باعث رشد کسب و کاری جدید شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا – منطقه اصفهان، استارت آپ واژه‌ای است که در سال‌های اخیر در اخبار دنیای فناوری به کرات شاهد استفاده از آن در توصیف کمپانی‌های نوپایی هستیم که راهکارهای جدیدی را برای حل مشکلات و مسائل موجود در دنیای فناوری مطرح می‌کنند. در واقع استارت آپ را یک تجارت نوپا در قالب یک کمپانی، شرکت یا سازمان موقت تعریف می‌کنند که در پی ایجاد و راه‌اندازی یک مدل تجاری جدید در زمینه‌ خاصی است. نوآوری به عنوان شاخصه‌ اصلی استارت آپ مطرح است و در باور عمومی، استارت‌آپ‌ها اغلب ماهیتی مرتبط با فناوری دارند.
بنیانگذار یک استارت آپ موفق بنام "اپریویو" در سومین رویداد کارآفرینی نت تلنت (8NET TALENT 201) که عصر پنجشنبه به همت جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و موسسه خیریه شجره طیبه در تالار ادب اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: رمز موفقیت یک استارت آپ، کشف نیازها و خواسته‌ها، پرورش ایده کسب و کار و در نهایت اجرا و فروش آن است که درهرم آبراهام مازلو، نظریه‌پرداز کلاسیک مدیریت به آن پرداخته شده است.
میلاد صالحی ادامه داد: به اعتقاد "مازلو" نیازهای آدمی از یک سلسله‌ مراتب برخوردارند که رفتار افراد در لحظات خاص تحت تأثیر شدیدترین نیاز قرار می‌گیرد. هنگامی که ارضای نیازها آغاز می‌شود، تغییری که در انگیزش فرد رخ خواهد داد بدین گونه است که به جای نیازهای قبل، سطح دیگری از نیاز، اهمیت یافته و محرک رفتار خواهد شد. نیازها به همین ترتیب تا پایان سلسله‌مراتب نیازها اوج گرفته و پس از ارضا، فروکش کرده و نوبت به دیگری می‌سپارند.
وی با بیان اینکه تا وقتی نیازها در یک مرحله برآورده نشود، شخص به مرتبه بعدی نمی‌اندیشد، گفت: در کشور ما اغلب افراد در مراتب اول و دوم قرار دارند و به همین دلیل اتفاقات خاصی را شاهد نیستیم.
موسس وب سایت اپریویو، مهم‌ترین نکات برای شروع کسب و کار را در وهله اول داشتن تمرکز دانست و افزود: اگر تصمیم گرفتید در مسیری حرکت کنید، برای رسیدن به هدف باید تمرکز داشته باشید. پس از آن از استراتژی خوکی پرهیز کنید، به این معنی که بدانید برای رسیدن به هدف چه چیزهایی را خرج و از چه چیزهایی باید پرهیز کنید.
برنده بهترین بازی موبایل در سال 91، ادامه داد: برای شروع کسب و کار و تشکیل تیم همکاری، داشتن شخصیت افراد را بر تخصص ترجیح دهید، چراکه تخصص در ادامه راه از طریق تجربه به دست می آید، اما شخصیت افراد به راحتی قابل تغییر نیست. 
صالحی ساده فکر کردن را یکی از مهم ترین راه‌های رسیدن به موفقیت معرفی کرد و افزود: افراد در شروع کسب و کار جدید باید با روش های حل مسئله آشنا باشند. داشتن چک لیست در زمینه اموری که بیش از یکبار در فرآیند کاری با آن مواجه هستید نیز شرط اساسی برای جلوگیری از هدر رفت وقت است.
وی تصریح کرد: اگر تیم دارید یا در حال تشکیل تیم هستید، حتما از تخصص کسی که مسلط به بازاریابی و فروش است استفاده کنید. بدانید که تخصصی که منجر به فروش نشود ارزشی ندارد. فروش عامل انگیزه تیم خواهد بود و پیشرفت شما را تضمین می‌کند.
مجری و مشاور پروژه‌های اندرویدی و بازی موبایل خاطرنشان کرد: برای تولید محصول همواره از آخر به اول بروید، به این معنی که اول ببینید بازار فروش محصول شما به چه صورت است، با این کار انگیزه کاری شما بالا می‌رود، علاوه بر اینکه به خوبی می دانید ذائقه مشتری چیست و چه چزی باید تولید کنید.
صالحی در نهایت گفت: یک کارآفرین نباید از تنهایی شکست بترسد. بلکه باید از معجزه شکست‌های زندگی‌اش درس بگیرد.
داشتن برنامه اصلی‌ترین عامل موفقیت کسب و کار نوپا
مجید علوی زاده، بنیانگذاروب سایت مجید آنلاین نیز در این رویداد، تجربه موفق خود در تولید یک استارت اپ فعال را معرفی کرد و در نهایت به عنوان شخصی که پس از 15 سال کسب و کار خود را جمع‌آوری کرده از تجربه شکست موفقش برای حضار سخن گفت.
وی داشتن برنامه را اصلی‌ترین عامل موفقیت کسب و کار نوپا دانست و گفت: جدای از داشتن برنامه بلند مدت باید برنامه ریزی کوتاه مدت نیز برای خود داشته باشید.
موسس مدرسه استانداردهای وب ادامه داد: برای رسیدن به یک کسب و کار موفق باید حتما تیم داشته باشید و برای رسیدن به هدف باید هزینه کنید. علاوه بر اینکه در کار تیمی نباید تعارف داشته باشید. رفاقت را از کار جدا کنید و همه اعضای تیم را به یک دید نگاه کنید.
علوی زاده تطبیق با شرایط موجود را عاملی دیگر در موفقیت کسب و کار معرفی کرد و گفت: در نهایت تصمیم گیری برای ادامه کسب و کار یا به موفقیت می‌رسد یا شکست که در هر دو حالت تجربه است.
مربی کارآفرین باید اول تجربه کند و سپس آموزش دهد
در ادامه مهدی علیپور، موسس استارتاپ آوابوک (فراکتاب) و میلوژی از تجربه حضورش در سیلیکون ولی آمریکا با حضار سخن گفت. 
وی اظهار کرد: حتما شما بارها شنیده اید که ایده مهم نیست و اجرا مهمتر هست. این حرف کاملا درست است، اما نکته جالب اینکه در اکوسیستم های پیشرفته کارآفرینی ، سرمایه گذارها و شتابدهند ها در وهله نخست، به ایده و هسته مفهومی توجه می کنندو انتظار دارند کسی که صاحب ایده است در مورد ایده تحقیق کرده باشهد و حتی در بسیاری از موارد براشون رسیدن به یک MVP مهمتر است.
دکتر استارت آپ با تاکید بر اینکه دورانی سرمایه گذاری بر روی ایده خام گذشته است، تصریح کرد: به دلیل بلوغ اکوسیستم، تمام کارآفرینان باید با مفاهیم اعتبار سنجی داشتند یک تیم طلایی استارت آپ آشنایی داشته باشند. 
وی با بیان اینکه مربی کارآفرین باید اول تجربه کند و سپس آموزش دهد، اظهار کرد: یک منتور قوی باید در محیطی عملی آموزه‌های خود را تجربه کرده و بتواند آن را به دیگران انتقال دهد.
علیپور از تجربه حضورش در مجموعه Coding Dojo در آمریکا برای حضار سخن و گفت: کدینگ جو یک مدرسه سنتی آموزش با برنامه های آموزشی چند ماهه ( معمولا 3 ماهه) است که شما هر روز از ساعت 9 تا 5 بعد از ظهر باید در آنجا حضور داشته باشید. کل دیوارهای این مجموعه آموزشی وایت بورد دارد و صبح ها دانشجویان ابتدا باید چالش های الگوریتم نویسی رو حل و بعد سراغ برنامه نویسی بروند. در این کلاس ها افرادی از سن 11 سال تا سن 45 سال از آرایشگر گرفته تاوکیل حضور داشتند. 
وی همچنین به مصاحبه های شغلی خود در آمریکا اشاره کرد و افزود: یک قسمت از مصاحبه شغلی برنامه نویسی چالش‌های الگوریتیمی است که شما باید بدون داشتن کامپیوتر روی یک تخته کدنویسی کنید. در این مصاحبه‌ها بیشتر بر مهارت حل مسئله تمرکز دارند.
راه اندازی استارت آپ زمان و تعهد می‌خواهد
پشوتن پور پزشک، هم بنیانگذار بامیلو یکی دیگر از سخنرانان نت تلنت 2018 بود که رمز موفقیت فروشگاه اینترنتی بامیلو را داشتن تیم قدرتمند آن دانست و گفت: در بامیلو یک فرهنگ ایجاد کرده‌ایم نه یک بیزینس ساده. 
وی با بیان اینکه ایده به تنهایی کاربرد ندارد، تصریح کرد: داشتن تیم قدرتمند برای پیشرفت کسب و کار بسیار مهم است. بزگترین هزینه باید برای داشتن تیم قدرتمند انجام شود و این تیم فرهنگ شرکت را می سازد، توانایی ها را تکمیل و در نهایت سرمایه گذار جذب می کند.
هم بنیانگذار فروشگاه اینترنتی بامیلو با اشاره به تجربه های موفق در فروشگاه اینترنتی بامیلو، اظهار کرد: برای داشتن تیم قدرتمند، به دنبال افرادی باشید که استعداد پیشرفت کمک به پروژه شما را داشته باشند. هرگز سراغ ادمی که افق دیدش محدود است نروید و در نهایت به دنبال افرادی باشید که تمرکز و تعهد دارند. 
پور پزشک خاطرنشان کرد: راه اندازی استارت آپ زمان و تعهد می خواهد. در نظر داشتن باشید که استارت آپ برای عملی کردن ایده باشد نه پیدا کردن یک شغل و کسب درامد مالی.
ارائه راه حل منحصر به فرد، رمز رسیدن به موفقیت استارت‌آپ
حسین طالبی، هم بنیانگذار شرکت مهندسی کسرا، نیز در این رویداد، ارائه راه حل منحصر به فرد را رمز رسیدن به موفقیت استارت اپ دانست و گفت: شرکت استارت اپ نوپا باید توان رقابت با رقبا را داشته باشد. برای تحقق موفقیت شرکت سعی کنید مشتری مدار باشید و ثبات مدیریتی را حفظ کنید.
وی خروج هیئت مدیره از مسئولیت های رسمی شرکت را یکی از مهم ترین عوامل رسیدن به موفقیت معرفی کرد و گفت: در شکرت کسری از این نکته استفاده شد و موفقیت بسیاری به دست آمد. 
هم بنیانگذار شرکت مهندسی کسرا با اشاره به تجربیات موفق شرکت کسری تصریح کرد: یکی از راهکارهای مهم تبلیغات مناسب در نمایشگاه ها است.
برای رسیدن به موفقیت استارت آپ خسته نشوید
وحید رجبلو، مؤسس استارت آپ توانیتو (همیار مهر سابق) نیز در بخش پایاینی رویداد نت تلنت 2018، اظهار کرد: توانیتو (همیار مهر) استارتاپی با هدف ارائه خدمات و کالاهای مناسب برای افراد دارای معلولیت است. توانیتو در واقع تلاش می‌کند تا با کمک فناوری و بر بستر اینترنت، تجارت آنلاین نوینی در ایران به وجود آورد. ماموریت اصلی توانیتو افزایش ضریب نفوذ اینترنت و فناوری در میان معلولین و برقراری ارتباط بهتر میان کسب‌وکارها و اقشار مختلف جامعه است.
وی با بیان اینکه توانیتو یک استارت‌آپ نوپاست، گفت: نسخه اولیه این استارت‌آپ (همیارمهر) توسط من برنامه‌نویسی و پیاده‌سازی شد. 
رجبلو رمز رسیدن به موفقیت را پشتکار دانست و گفت: برای رسیدن به موفقیت استارت آپ هرگز خسته نشوید. از شکست نترسید و در صورت بروز شکست باز هم به راه خود ادامه دهید.
به گزارش ایسنا، همایش نت تلنت 2018 برای سومین سال متوالی با همکاری خیریه‌ شجره‌ طیبه و جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در اصفهان برگزار شد. این همایش با هدف آشنایی جوانان با اکوسیستم کارآفرینی و استفاده از تجربیات کارآفرینان موفق، میزبان کارشناسان و اساتید حوزه‌ کارآفرینی بود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73579/یک-کارآفرین-نباید-از-تنهایی-شکست-بترسد--راه‌اندازی-استارت-آپ-زمان-و-تعهد-می‌خواهد
بستن   چاپ