پیام سپاهان
معاون بسیج و امور استان‎های سازمان پدافند غیرعامل:
در مقابل تهدید دشمن مقابله علمی انجام دهیم
جمعه 11 آبان 1397 - 16:40:36
پیام سپاهان - معاون بسیج و امور استان‎های سازمان پدافند غیرعامل، گفت: امروز تهدیدات زیادی متوجه ایران است، پس باید با پیشرفت علم و تکنولوژی زیرساخت های لازم برای مقابله با این تهدیدات ایجاد شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، غلامعلی حیدری پیش از خطبه های نماز عبادی – سیاسی جمعه اصفهان، اظهار کرد: دو نوع پدافند وجود دارد، پدافند عامل که به عهده نیروهای مسلح هر کشوری است و در کشور ما از بعد از انقلاب و تشکیل نیروی مردمی بسیج به نیروهای مردمی بسیجی سپرده شد که شاهد بودیم دراین سال ها، به واسطه حضور این افراد، یک وجب هم از خاک ایران کم نشده و دشمن، مجبور به عقب نشینی شد.
وی افزود: پدافند دیگر، پدافند غیر عامل و غیر مسلح است که به دستور رهبر معظم انقلاب ایجاد شده و اهمیت این پدافند کاهش آسیب‌پذیری و ارتقاع پایگاه های ملی است.
معاون بسیج و امور استان‎های سازمان پدافند غیرعامل، ادامه داد: در تاریخ اسلام، در طول جنگ‌های پیامبر اکرم هم این نوع پدافند به کرات مورد استفاده قرار گرفته از جمله، حفر خندق در مقابل پیشروی دشمن و کاهش آسیب‌پذیری. یا در جنگ دیگری که پیامبر(ص) دستور دادند آتش روشن کرده و دیگ‌های آب بروی آنها گذاشته شود تا به این طریق، در دل دشمن رعب ایجاد شود.
وی افزود: همچنین اگر در تاریخ 3000 ساله ایران تفحص کنیم، پدافند غیرعامل در ذات معماری ایرانی هم وجود داشته است. قلعه‌هایی با قدمت چند هزار ساله به جا مانده اند که تمام الزامات پدافند غیر عامل در آن‌ها مشهود است. شهر زیرزمینی در کاشان، کانال‌هایی برای تخلیه شهر در زواره اردستان و باقی بناهای به جا مانده مثال‌هایی در این مورد هستند.
حیدری گفت: البته پدافند غیرعامل خاص کشور ما نیست. کشورهای دیگر شاید ارتش و بسیج نداشته باشند، اما تدابیر مرتبط مثل بیمارستانهای زیر زمینی در آن‌ها اندیشیده شده و یا مثلا ایستگاه‌های مترو چند منظوره هستند، ایستگاه‌ها طوری طراحی شده‌اند که در زمان خطر به پناهگاهی امن تبدیل می‌شوند، بنابراین دنیا به موضوع پدافند غیر عامل توجه ویژه‌ای دارد.
معاون بسیج و امور استان‎های سازمان پدافند غیرعامل، افزود: امروز که تهدیدات متوجه ایران است، با پیشرفت علم و تکنولوژی لازم است تا در این مورد زیرساخت های لازم ایجاد شود، آمریکایی‌ها، تحت حملات و تهدیدات سایبری و نوین، بارها خواسته‌اند تا در زیرساخت های هسته‌ای شکاف ایجاد کنند، پس لازم است تا امروز در مقابل تهدیدات مقابله علمی انجام دهیم. ممکن است دشمنان ما بتوانند از راه دور، کنترل‌هایی بر کشور ما ایجاد کنند، اما باید با تکیه به علم، توکل به خدا و توجه بر نیروهای دانشمندمان خطرات را کاهش دهیم.
وی افزود: آخرین حربه دشمن، تحریم اقصادی بود که مردم ما در روز 13 آبان، قدرت مقابله خود را به تصویر خواهند کشید. با نظارت مقام معظم رهبری بر این موضوع، از تمام این سختی‌ها و تحریم‌ها تا کنون با قدرت بیرون آمدیم و همچنان سربلند خواهیم ماند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73589/در-مقابل-تهدید-دشمن-مقابله-علمی-انجام-دهیم
بستن   چاپ