پیام سپاهان
توسط یک شرکت دانش‌بنیان در اصفهان انجام شد؛
تولید فناوری ایرانی در صنعت شبکه‌های ارتباطی
شنبه 12 آبان 1397 - 11:35:10
پیام سپاهان - دیوار آتش (Firewall) تاربارو یا فایروال نام عمومی برنامه‌هایی است که از دستیابی غیرمجاز به یک سیستم رایانه جلوگیری می‌کند. سیستم‌های فایروال معمولاً به سه دسته عمومی تقسیم‌ می‌شوند، البته یک سیستم ممکن است ترکیبی از گونه‌های مختلف فایروال را هم‌زمان استفاده کند.
رییس هیئت مدیره یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه اصفهان، اظهار کرد: تاکنون سه محصول جدید شرکت دانش بنیان آینده سازان پردازش امن به بازار ارائه شده است که دیوار آتش ASPA WAF و رمزکننده سبلان نمونه‌هایی از محصولات جدید این شرکت هستند. محصول سبلان، نوعی فایروال (دیواره آتش) و رمزکننده شبکه است که رمزگذاری شبکه‌ها و ارتباطات یکی از خصوصیات آن است.
مجتبی مهدوی در توضیح خصوصیات این محصول، ادامه داد: رمزگذاری ارتباطات تلفنی به منظور عدم شنود، رمزگذاری مکالمات موبایل‌ها، رمزگذاری ارتباطات میان دفاتر یک سازمان، ایجاد امکان دورکاری امن برای کارمندان سازمان، برقراری ارتباط بین آدرس آی پی‌های نامعتبر، رمزگذاری کاربردهای تحت شبکه مانند اتوماسیون‌های ادارات، شکل دهی به ترافیک شبکه که از آیتم‌های خاص شبکه است و رمزگذاری ارتباطات شبکه به شبکه از خصوصیات رمزکننده و فایروال (دیواره آتش) سبلان است.
وی با بیان اینکه دیواره آتش دستگاهی است که کاربران و سرورهای شبکه‌ها را از تهاجمات ایمن می‌‌کند، تصریح کرد: در این شرکت به منظور جلوگیری از حملات به وب سرور سازمان‌ها، محصولی به نام ASPA WAF به بازار ارائه شده است. این محصول برای جلوگیری از حملات به سرورهای وب تولید شده است. آسپاوف محصولی است که در لایه کاربرد قرار دارد و امن کردن ارتباطات را از لایه کاربرد شروع می‌کند. امن سازی ارتباطات لایه2 تا لایه 4 شبکه توسط محصول دیگر این شرکت (سبلان) امکان پذیر است.
مهدوی با اشاره به اینکه محصولات ارائه شده این شرکت دارای نمونه خارجی هستند، گفت: فایروال و رمزکننده سبلان دارای امکانات منحصر بفردی هستند که در نمونه های خارجی وجود ندارد. این محصول کاملا ایرانی بوده و برای ساخت آن از کدهای متن باز استفاده نشده است. برای تولید فایروال سبلان تاکنون 36 هزار ساعت کار فنی انجام شده است. برخی ویژگی های موجود در محصولات شرکت آسپا کاملا منحصر به فرد بوده و در محصولات داخلی و خارجی دیگر وجود ندارد.
رییس هیئت مدیره یک شرکت دانش‌بنیان افزود: کاربردهای این فایروال بیشتر در مصارف استراتژیک، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ است. این محصول دارای کاربرد های عام، مانند ایجاد ارتباطات امن بین دوربین مدار بسته راه دور ادارات و سازمان‌ها نیز است.
وی با اشاره به هزینه تولید محصول سبلان، تصریح کرد: هزینه تولید این محصول حدود یک میلیارد و 250 میلیون تومان بوده است و با قابلیت‌های مختلف به فروش می‌رسد. قیمت این محصول، بسته به قابلیت‌ها و سرعت انتخاب شده توسط مشتری از 2 تا 80 میلیون تومان است و بسته به خرید خدمات، قیمت‌ها نیز متفاوت است.
مهدوی ادامه داد: برای مصارف خانگی این شرکت سرویسی به نام "Security As a Service" یا "امنیت به عنوان یک خدمت" را ایجاد کرده است که افراد برای مصارف خانگی و شرکت‌های کوچک با شارژ مبلغی ماهانه می‌توانند خدمات امنیتی شامل رمزگذاری ارتباطات و استفاده از فایروال ها برای اپلیکیشن های موبایل رادریافت کنند. طرح امنیت به عنوان یک خدمت هنوز افتتاح نشده است.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر بیش از 500 واحد فناور در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مستقر هستند. شرکت دانش بنیان آینده سازان پردازش امن یک شرکت ارائه دهنده سرویس و امنیت به عنوان یک خدمت است. این شرکت از سال 94 تاکنون به شکل مستمر محصولات خود را تولید می‌کند، اما کار فنی برای ساخت محصولات از سال 88 آغاز شده است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73623/تولید-فناوری-ایرانی-در-صنعت-شبکه‌های-ارتباطی
بستن   چاپ