پیام سپاهان
صادقی: تمام دستگاه‌های استان مستاجر اداره کل اوقاف هستند
شنبه 12 آبان 1397 - 15:15:25
پیام سپاهان - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: تمام دستگاه‌های استان اصفهان به نوعی مستاجر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان هستند و حتی در برخی شهرستان‌ها نمایندگان مجلس، مستاجر اداره کل اوقاف هستند.
به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان، حجت‌الاسلام رضا صادقی صبح امروز (شنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته اوقاف اظهار کرد: سازمان در حوزه قرآنی، وقاف و امام زادگان فعالیت می‌کند. این توفیق داده شده است که خدمتگزار قرآن و اهل بیت باشیم.
وی ادامه داد: در حوزه قرآنی بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری، از سال 1391 تا به امروز، ساطمان اوقاف کشور بیش از 1 میلیون و 200 هزار نفر حافظ قرآن تربیت کرده است که سهم اصفهان در چهار سال اول 86 هزار نفر بود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: در سال 1396 سهم اصفهان 66 هزار نفر تخمین زده شده است که این سهمیه از سهمیه تهران نیز بیشتر است. علت این است که اصفهان همواره در همه زمینه‌ها الگو بوده است. 
صادقی ادامه داد: استان اصفهان یک استان قرآنی است و در این استان شهرستان آران و بیدگل بیش از دیگر شهرستان‌ها قرآنی بوده است. نجف‌آباد نیز یک شهرستان قرآنی است. از هفته وقف سال گذشته تا امروز که یک سال گذشته است 240 هزار نفر در آزمون طرح ملی آموزش قرآن شرکت کرده‌آند که 29 هزار نفر، بیش از 11 درصد از استان اصفهان بوده‌اند. 
وی افزود: در سال 1398 استان اصفهان میزبان مسابقات کشوری در همه رشته‌های قرآنی خواهد بود. این مسابقات در 15 رشته برگزار می‌شود و سال گذشته در اراک برگزار شده بود. 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تصریح کرد: اصفهان 5 هزار و 316 مسجد موقوفه دارد. شهر هرند و نیک‌اباد بیشتری مسجد و حسینه دارد. کمترین مسجد را شاهین‌شهر اصفهان دارد. باید هر هزار و 200 نفر یک مسجد وجود داشته باشد اما در برخی مناطق به ازای هر دو هزار نفر یک مسجد وجود دارد.
صادقی گفت: نزدیک به 20 درصد از موقوفات استان اصفهان مسکونی هستند و منازلی هستند که اعیانی آنها واگذار شده است. 20 درصد دیگر موقوفات تجاری- اداری و خدماتی هستند. 610 مدرسه موقوفه در استان وجود دارد که بیش از 5 سال است 
وی افزود: تمام دستگاه‌های استان اصفهان به نوعی مستاجر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان هستند و حتی در برخی شهرستان‌ها نمایندگان مجلس، مستاجر اداره کل اوقاف هستند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: در سامانه وقف، 750 نیت مختلف ثبت شده است. وقف هرکجا وقف کرده باشد امکان تغییر آن وجود ندارد و گاهی وقف‌نامه‌ها سه متر طول دارند و واقف به تمام جزییات پرداخته است.
صادقی گفت: 718 امام‌زاده در استان اصفهان وجود دارد که بیشترین آنها در آران و بیدگل واقع شده است. 
وی افزود: برخی از خادمان 300 هزار تومان حقوق می‌گیرند و کارمند محسوب نمی‌شوند و حتی بیمه آنها معادل 74 هزار تومان توسط خود ایشان پرداخت می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تاکید کرد: کل استان 2 هزار و 600 خادم دارد. حدود 700 نفر در امام زادگان مشغول هستند. باقی خدام ثابت مسجد هستند. بسیاری از آنها حقوق نمی‌گیرند و برای رضای خدا خادمی می‌کنند.
صادقی گفت: 2 هزار و 218 نفر روحانی و مبلغ به سراسر استان ارسال شده است. تعداد موکب‌های اداره اوقاف اصفهان در کشور عراق 12 عدد بوده است. 
وی افزود: از 25 کاروانسرای در دست اوقاف 12 عدد به دست بخش خصوصی داده شده است. باقی آنها در دست احیا و ساخت هستند تا به زودی فعال شوند. 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت:120 هزار متر مربع از اراضی حسه در رینگ چهارم قرار گرفته است و کارشناسی شده است. شهرداری اصفهان زمینی تجاری در خیابان میثم به عوض آن به اداره اوقاف داده است. 
صادقی ادامه داد: تا سال گذشته 95 درصد از درآمدهای فروش قبور در خود امام‌زادگان هزینه می‌شود و 5 درصد نیز صرف هزینه‌های فرهنگی می‌شد. این رقم در سال جاری به 10 درصد رسیده است و 90 درصد در امام‌زادگان هزینه می‌شود. 
وی افزود: از درآمد امام‌زادگان 40 درصد باید صرف هزینه‌های عمرانی در همان امام‌زادگان شود. 10 درصد حق تولیت برداشت می‌شود. 15 درصد باید در خود امام‌زاده صرف کارهای فرهنگی شود. باقی آن نیز هزینه‌های جاری می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تاکید کرد: در خصوص نحوه جذب سرمایه‌گذار برای موقوفات اگر درخواست برای آن موقوفه زیاد باشد آن را به مزایده و مناقصه می‌گذاریم اما اگر کسی درخواست نداشته باشد به صورت همکاری و قراردادی انجام می‌شود.
کد خبرنگار: 13051
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73650/صادقی--تمام-دستگاه‌های-استان-مستاجر-اداره-کل-اوقاف-هستند
بستن   چاپ