پیام سپاهان
23 هزار تن پیاز و سیب زمینی در سمیرم برداشت شد
شنبه 12 آبان 1397 - 18:49:09
پیام سپاهان - سمیرم، اصفهان- معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی سمیرم از برداشت 123هزار تن محصول سیب زمینی و پیاز از زمین های زراعی این شهرستان خبر داد.
مصطفی طایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : 83 هزار تن از این محصولات، سیب زمینی است که بیشترین آن در بخش وردشت برداشت شده است.
وی اظهارداشت : سال زراعی 96-97 دو هزار و 369 هکتار از زمین های شهرستان بویژه در مناطق شمالی در بخش وردشت به کشت سیب زمینی در ارقام جلی، آریندا، میلوا، سانته، سانتا، آگریا و مارفونا اختصاص یافته بود.
این مسئول با یادآوری اینکه سال های گذشته بین سه تا سه هزار و 500 هکتار بذر سیب زمینی کشت شد، خاطرنشان کرد : عامل مهم کاهش تولید و کاشت این محصول خشکسالی است.
طایی تصریح کرد : استفاده از بذر تازه و همچنین اجرای طرح GIP (کاهش مصرف سم و کود) برای تظمین سلامت محصول باعث برداشت سیب زمینی با کیفیت و بدون آلودگی شد.
معاون مدیریت جهاد کشاورزی سمیرم ادامه داد: امسال قیمت هر کلیو سیب زمینی در مزرعه 15 تا 17 هزار ریال و در میدان میوه و تره بار 20 هزار ریال بفروش می رسد.
وی در ادامه با اشاره به برداشت محصول پیاز سمیرم تاکید کرد: عمده محصول پیاز منطقه در روستاها و زمین های بخش وردشت در شمال سمیرم تولید می شود.
به گفته طایی سال زراعی 96-97، 504 هکتار از زمین های این شهرستان به کشت پیاز زرد و سفید اختصاص یافت و در مجموع 40 هزار و 320 تن برداشت شد.
وی تصریح کرد : تمایل بیشتر کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی در سال جاری انبار کردن محصولات باغی و زراعی در سردخانه هاست.
معاون فنی جهاد کشاورزی سمیرم با اشاره ای به تولید محصولات زراعی جو و گندم در شهرستان گفت: 10هزار و 892 هکتار زمین برای گندم دیم و یکهزار و 892 هکتار به کشت گندم آبی اختصاص داشته است.
به گفته وی متوسط تولید گندم آبی در سال زراعی 96-97، دو تن و 700 کیلوگرم در هر هکتار و گندم دیم 400 کیلوگرم در هر هکتار بوده است.
طایی با بیان اینکه 883 هکتار زمین به کشت جو آبی و 430 هکتار به کشت جو دیم اختصاص داشت؛ اضافه کرد : متوسط برداشت جو در هر دو بخش دیم و آبی بین چهار تا پنج تن در هر هکتار است.
وی تاکید کرد: بروز برخی آفات ها، وزش بادهای گرم در تابستان، خشکسالی و سرمازندگی در فصل بهار باعث کاهش تولید کل محصولات زراعی و باغی در سمیرم در یکسال گذشته شد.
معاون مدیریت جهاد کشاورزی سمیرم یادآور شد : امسال 110 هزارتن سیب درختی از مجموع 18 هزار هکتار باغ سیب این شهرستان برداشت شد.
وی بیان کرد : امسال حدود 80 هزار تن کاهش تولید نسبت به سال گذشته و به نسبت بلند مدت 175 هزار تن افت تولید و برداشت محصول سیب درختی داشتیم.
به گزارش ایرنا، پیش از خشکسالی اخیر در مجموع هر ساله 250 تا 300 هزار تن انواع سیب درختی مرغوب از نوع گلدن، رد و گلاب در شهرستان سمیرم تولید و روانه بازارهای داخل و خارج کشور می شد.
سمیرم با پنج هزار و200 کیلومتر مربع وسعت، دارای 100هزار نفر جمعیت ثابت و عشایری است و95 درصد ساکنان سمیرم در بخش کشاورزی شاغل هستند.
7147/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73671/23-هزار-تن-پیاز-و-سیب-زمینی-در-سمیرم-برداشت-شد
بستن   چاپ