پیام سپاهان
امام جمعه اصفهان:
مزارع موقوفه بر اساس نیّات واقفین آباد شود
شنبه 12 آبان 1397 - 18:49:13
پیام سپاهان - اصفهان - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان از مسئولان اداره کل اوقاف استان خواست به گونه ای برنامه ریزی کنند که مزارع و یا زمین هایی که موقوفه هستند بر اساس نیّات واقفین آباد شود.
به گزارش ایرنا به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد روز شنبه در جمع مدیران اداره اوقاف و امور خیریه استان افزود: با اجاره دادن مزارع و زمین های موقوفه به سرمایه گذاران می توان از ظرفیت این قشر برای آبادانی این مزارع و زمین ها استفاده کرد تا به مردم خدمتی ارائه شود.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت خیران برای نگهداری و توسعه موقوفات گفت: احیا و توسعه موقوفات یکی از اصلی ترین وظایف مسئولان اوقاف به شمار می رود.
امام جمعه اصفهان که به مناسبت فرارسیدن دهه وقف سخن می گفت، اظهار داشت: مسئولان اوقاف باید بتوانند موقوفات را توسعه دهند زیرا زنده کردن موقوفات و نگهداری از آن کار بسیار ارزشمندی است.
وی با بیان اینکه خداوند متعال برای فرد واقف، رشد معنوی ایجاد می کند و مسئولان باید موقوفات را توسعه دهند، افزود: در این زمینه می توان از ظرفیت خیران استفاده کرد.
آیت الله طباطبایی نژاد ادامه داد: بدون شک، کسی که برای رضای خدا پول خرج می کند از فردی که به کارهای مستحبی دیگر همچون نماز خواندن می پردازد، ارزشمندتر است.
وی با بیان اینکه بر اساس روایات، هر کار خیری که برای خدا انجام شود، صدقه است، اضافه کرد: اگر کسی، کار خیری را انجام دهد، خداوند 10 برابر به او پاداش می دهد اما قرآن کریم به صراحت بیان می کند که انفاق در راه خدا 700 برابر پاداش دارد.
*** دریافت سند مالکلیت 10 هزار رقبه در استان اصفهان
در ابتدای این دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه سازمان اوقاف در حوزه قرآنی، موقوفات و بقاع متبرکه فعالیت دارد، اظهارداشت: امام زمان(عج) صاحب اصلی موقوفات و نذورات امام زادگان است.
حجت الاسلام والمسلمین رضا صادقی افزود: در زمان محمدرضا شاه، خیلی از موقوفات زیر نظر یک وزارتخانه همراه با سایر موضوعات همچون بهداشت و درمان و غیره قرار گرفته بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی این موقوفات، توسط آموزش و پرورش، نیروهای مسلح و غیره مورد استفاده قرار گرفت.
وی اظهارداشت: در سال های اخیر با امضا تفاهم نامه های مختلفی میان اوقاف و سایر دستگاه ها، موقوفات احیا شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه با امضا تفاهم نامه میان این اداره کل و سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور، تثبیت مالکیت موقوفات انجام شد، گفت: در پنج سال گذشته به اندازه 35 سال گذشته، سند موقوفات دریافت شده است و امروز حدود 10 هزار رقبه استان اصفهان، سند مالکیت دارند.
وی با اشاره به عقد تفاهم نامه بین منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان اوقاف عنوان کرد: خیلی از قنوات موقوفه از بین رفته بود و یا منابع طبیعی ادعای مالکیت آنها را داشت.
حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه آثار وقف این موقوفه ها موجود است، افزود: 12 هزار و 500 هکتار در استان اصفهان مورد اختلاف اوقاف و منابع طبیعی بود که حدود پنج هزار و 500 هکتار سهم وقف احیا شد.
وی با اشاره به قرارگرفتن برخی از امامزادگان در جوار منابع ملی گفت: مقرر شد با همکاری سازمان منابع طبیعی از پنج تا 15 هکتار زمین برای توسعه امامزادگان واگذار شود.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اصفهان اظهارداشت: واگذاری زمین برای توسعه 49 امامزاده در این استان در حال پیگیری است.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی با اشاره به ضرورت ایجاد منابع پایدار برای اداره کردن امامزادگان ادامه داد: ما تلاش کردیم که برای امامزادگان رقباتی وجود داشته باشد که برای اداره امورات جاری امامزاده نیازی به کمک خیران نباشد، برای مثال در امامزاده آقاعلی عباس هتلی به همراه بازارچه و درمانگاه با کمک خیران ساخته و افتتاح شد.
وی با بیان اینکه اجرای نیات واقفین یکی از اولویت های سازمان اوقاف است، یادآور شد رهبر معظم انقلاب فرمودند باید نیات واقفین انجام شود تا مردم آثار و برکات وقف را ببینند و نسبت به وقف تشویق شوند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه در سال جاری 165 مورد وقف جدید در این استان انجام شده است، گفت: وقف روضه خوانی برای سید الشهداء در مقطعی اوج گرفته بود اما برای قرآن، وقف کمتری داشتیم که امسال 20 مورد وقف قرآنی در حوزه تفسیر، حفظ و قرائت قرآن کریم انجام شده است.
وی بیان کرد: اعزام 2 هزار و 218 نفر مُبلغ برای امامزاده های استان، راه اندازی 341مرکز قرآنی در امامزادگان، پاسخگویی به مسائل و مشکلات مردم توسط بازرسی اداره کل، فعالیت اداره تحقیق اوقاف بر روی شجره نامه ها، دقت بر انجام هزینه ها بر اساس نیت واقفین، پخش مستقیم تلاوت قرآن کریم در شبکه های قرآن، افق، 3 و اصفهان در ماه مبارک رمضان، تمدید اجاره نامه 6 هزار و 400 رقبه در 6 ماه گذشته و ساخت و ساز و آیینه کاری 13 هزار متر مربع در بقاع متبرکه از جمله اقدامات اداره اوقاف و امور خیریه در استان اصفهان است.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی تصریح کرد: امسال 249 هزار نفر در آزمون حفظ قرآن کریم شرکت کردند که در استان اصفهان این مشارکت بیش از 11 درصد بوده است.
وی افزود: همچنین 31 هزار نفر در مسابقات قرآنی مرحله شهرستانی شرکت کردند و 570 نفر از این تعداد، به مرحله استانی راه یافتند و در نهایت 45 نفر به مرحله کشور اعزام شدند، متأسفانه در قسمت برادران رتبه ای برای مسابقات بین المللی نداشتیم اما در قسمت خواهران سه یا چهار نفر برای شرکت در مسابقات بین المللی رتبه کسب کردند.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اصفهان خاطرنشان کرد: کاروانسراها و آب انبارهای موقف در این استان متروکه شده بود که 12 مورد از کاروانسراها راه اندازی و به هتل های سنتی تبدیل شدند .
وی اظهارداشت: برخی از آب انبارها نیز برای پذیرایی از گردشگران با تغییر کاربری به کافه تبدیل شدند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی عنوان کرد: امسال 25 هزار بسته خشکبار توسط خانواده شهدا تهیه و در بین زائران اربعین حسینی در مرز میرجاوه سیستان و بلوچستان توزیع شد.
وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته زائران در مرز چزابه مشکل سرویس بهداشتی داشتند، گفت: امسال 6 کانتیر مجهز به سرویس بهداشتی و روشویی و 2 کانتینر حمام با هزینه هر کدام 32 میلیون تومان در راستای نیات واقفین خریداری
و به مرز چزابه منتقل شد.
به گزارش ایرنا، در استان اصفهان بیش از 15 هزار موقوفه به ثبت رسیده که از این تعداد هفت هزار موقوفه شامل مساجد، حسینیه ها، تکایا، حوزه های علمیه، بیمارستان ها، دارالشفاها و دارالقرآن ها و هشت هزار موقوفه منفعتی است که برکات زیادی برای مردم استان بدنبال داشته اند.
از مجموع هشت هزار و 51 امامزاده در کشور 718 امامزاده در استان اصفهان قرار دارد.
2093

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73674/مزارع-موقوفه-بر-اساس-نیّات-واقفین-آباد-شود
بستن   چاپ