پیام سپاهان
سکه های کشف شده در سمیرم متعلق به دوره ایلخانی است
يکشنبه 13 آبان 1397 - 13:50:01
پیام سپاهان - اصفهان - باستان شناسان قدمت 11 قطعه سکه تاریخی کشف در شهرستان سمیرم را متعلق به دوره ایلخانی دانستند.
مرداد امسال هنگام گود برداری برای اجرای یک طرح ساختمانی کوزه گلی بزرگ و ظرف کوچک لعاب دار قدیمی حاوی 11 سکه باستانی در سمیرم کشف و ضبط شد.
مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان روز یکشنبه در این ارتباط به ایرنا گفت : ظرف سفالی و سکه های قدیمی کشف شده در سمیرم متعلق به دوره ایلخانی است.
علمدار علیان افزود : 11 سکه ای که به همراه یک ظرف سفال قدیمی و کوچک از محل یک مقبره و به دنبال عملیات خاکبرداری اداره بهزیستی شهرستان سمیرم کشف شد، مورد بررسی کارشناسان باستان شناسی قرار گرفت.
علیان ادامه داد : بیل مکانیکی هنگام حفاری کل ساختار و محل تدفین را تخریب کرده بود و از تخلیه این قبر تنها یک ظرف سفالی کوچک و تعدادی سکه به دست آمد.
وی گفت: ما در این حد می دانیم که محل یک قبر قدیمی در محدوده بنای کنونی اداره بهزیستی بوده و این اداره نیز مجوز ساخت و ساز داشته و تیم حفاری به این قبر برخورد کرده است.
این کارشناس افزود : این اشیاء قدیمی به علت مباحث حقوقی، توسط دادستانی سمیرم توقیف و از آنجا به اصفهان انتقال داده شده بود و ما برای بازگرداندن آن مکاتبه کردیم و مراحل قانونی انجام شد.
مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت : پیش از این گفته شده بود این آثار متعلق به دوره اسلامی است،اما بعد از پاکسازی ، مطالعه و بررسی مندرجات منقوش این سکه ها، متوجه شدیم جنس آن ها از طلا و دارای کتیبه هایی به خط اویغوری است.
وی تاکید کرد : سکه ها در مرکز اموال منقول سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نگهداری می شود و در صورت ایجاد موزه به شهر سمیرم منتقل خواهد شد.
ایلخانیان که از نوادگان چنگیز مغول بودند از سال 654 به مدت حدود یک قرن بر ایران استیلا داشتند.
دوره ایلخانی تاثیر تاریخی زیادی بر هنر ، ادبیات و معماری ایران زمین داشت و آثار این دوره در گوشه و کنار این کشور دیده می شود.
شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان واقع شده است.
/ 6022 / 7141

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73735/سکه-های-کشف-شده-در-سمیرم-متعلق-به-دوره-ایلخانی-است
بستن   چاپ