پیام سپاهان
دانشمندان یک گام به درمان "آندومتریوز" نزدیک شدند
يکشنبه 13 آبان 1397 - 13:50:51
پیام سپاهان - دانشمندان موفق به تولید سلول‌های تشکیل دهنده رحم انسان شدند و درواقع یک گام به درمان آندومتریوز نزدیک شدند.
به گزارش ایسنا – منطقه اصفهان و به نقل از "ساینس آلرت"، دانشمندان برای نخستین بار توانستند سلول‌های انسانی پلوروپتوت (iPS) را تولید کنند که توانایی بازسازی دارد و سلول‌های سالم رحم را تشکیل می‌دهند. این سلول‌ها شرایط بهینه پیوند را برای شخص مبتلا فراهم می‌آورد و نه تنها توانایی هماهنگی با سلول‌های دیگر را دارند، بلکه از پوست و خون خود بیمار است، به این معنی که توسط سیستم ایمنی رد نمی‌شوند.
آندومتریوز یک اختلال ژنتیک معمولی به معنی وجود غدد آندومتریال و استرومای رحم در بیرون از آندومتر و عضله رحم است. لگن شایع‌ترین محل آندومتریوز است. در این بیماری بافت اندومتر (مخاط رحم) پرکار در بیرون از محل اصلی (رحم) پایه ریزی می‌شود. این بافت در تمام بافت‌های بدن به جز طحال به‌وجود آید، اما رایج‌ترین محل پدید آمدن آن و در 50 درصد موارد، لگن است که در این قسمت، تخمدان‌ها (در نزدیک 40 درصد موارد) بیش از دیگر اندام‌ها گرفتار اندومتریوز می‌شوند، بنابراین همزمان با پریود خانم‌ها این نقاط خونریزی می‌کنند که در نتیجه دشواری‌های فراوانی برای فرد به‌وجود می‌آید. رایج‌ترین آنها درد موقع پریود ماهانه یا نازایی و دردهای مزمن لگنی است. براساس آمار، حدود 200 میلیون زن در سراسر جهان به آندومتریوز مبتلا می شوند، هنوز هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.
دکتر سردار بولون، سرپرست دانشگاه نورث وسترن که مدت 25 سال در زمینه درمان آندومتریوز تحقیق می کند، گفت: "با این کشف جدید، راه های درمان آندومتریوز را هموار کرده ایم. این بدان معنی است که به جای ماندن، این سلول‌های معیوب از طریق لوله فالوپی به شکم و کمر حرکت می کنند و با چرخه قاعدگی خارج می‌شوند."
عدم درمان آندومتریوز باعث درد شدید لگن، التهاب و ناباروری می‌شود. همچنین خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد.
بولون تصریح کرد: "زنان مبتلا به آندومتریوز، در سن پایین به این بیماری مبتلا هستند. سلول های S مانند جدید، نوعی کلید اصلی بدن انسان هستند و توانایی ایجاد تمام سلول ها در بدن را دارند و می توانند به طور مستمر از خودشان کپی برداری کنند."
در صورتی که این سلول‌ها به رحم پیوند موفق داشته باشند، می توانند سلول های سالم را جایگزین سلول های معیوب کنند که نه تنها درد ناشی از آندومتریوز را از بین می برد، بلکه برای درمان اختلالات دیگر رحم، مانند ناباروری و سرطان آندومتر نیز مفید خواهد بود.
دانشمندان این کشف جدید را نقطه امیدی در نزدیک شدن به درمان بیماری‌های رحم می‌دانند. پیش از این، دانشمندان سعی کرده بودند پیوند رحم انجام دهند، اما ارگان اهدا شده توسط سیستم ایمنی پس زده می‌شد و موفقیت محدود بود. اکنون دانشمندان امیدوارند بتوانند سلول‌های رحم را از پوست و خون فرد تولید کنند و امکان درمان این بیماری بسیار زیاد است. 
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73742/دانشمندان-یک-گام-به-درمان-"آندومتریوز"-نزدیک-شدند
بستن   چاپ