پیام سپاهان
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان:
تامین آب تالاب بین المللی گاوخونی نیازمند تصمیم ملی است
دوشنبه 14 آبان 1397 - 8:59:10 AM
ایرنا
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت : در باره موضوع آب و تامین نیاز آبی تالاب بین المللی گاوخونی باید از تعصب های بی مورد دوری کرد و ملی اندیشید و تصمیم گیری کرد.
سید رحمان دانیالی افزود : بعد از آب آشامیدنی توجه به نیاز آبی تالاب بین المللی گاوخونی اولویت محیط زیست استان است و توجه نکردن به تالاب بین المللی گاوخونی معضلات بزرگی را به وجود می آورد که یکی از آنها ریزگردهاست که تا شعاع 500 کیلومتری تبعات زیادی را در بردارد.
به گزارش ایرنا، برخی از کارشناسان معتقدند اگر این تالاب منشاء گرد و غبار شود، آنها سمی آلوده به فلزات سنگینی مثل سرب، روی و کادمیوم و سونامی کلرید و سدیم بوده و شهر اصفهان و استانهای اطراف را تهدید می کند.
وی با بیان اینکه اگر به این تالاب توجه می کردیم نیاز به احداث 700 میلیارد ریال چاه عمیق در اصفهان نبود، اظهارداشت: مشکلات ناشی از آب و فاضلاب، کشاوری همه از عدم توجه به تالاب بین المللی گاوخونی است.
دانیالی تصریح کرد: طبق قانون بعد از آب آشامیدنی، نیاز آبی تالاب باید اولویت دوم در استان باشد، ادامه داد : در بالا دست مراتع به دیم تبدیل و با وام ها، باغ درست می شود که با حق آبه ای از آب منطقه ای گرفته شد، آب را پمپاژ کردند و حتی عرض رودخانه ها از 50 متر به دو سه متر رسید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: این مناطق 270 میلیون متر مکعب به اندازه تونل دوم کوهرنگ و 120 میلیون مترمکعب دیگر به اندازه چشمه لنگان آب پمپاژ می شود.
دانیالی خاطرنشان کرد : باید در این زمینه دست به دست هم بدهیم و در باره موضوع آب ملی بیندیشم که بعد از آشامیدنی، تالاب بین المللی گاوخونی از اهمیت بالایی برخورداراست.
وی با اشاره به توجه نکردن به موضوع آمایش سرزمین در این زمینه تصریح کرد : عملگرایی در حوضه آبخیز تالاب، مدیریت جزیره ای، نبود تصمیم گیری واحد و عدم استفاده از مدیران قوی به همراه اعتبارات لازم از جمله معضلاتی است که در حوضه زاینده رود وجود دارد.
تالاب بین المللی گاوخونی یکی از تالاب‌ های مشهور در جلگه مرتفع مرکزی ایران به‌ شمار می ‌آید، این تالاب که منطقه ‌ای به وسعت 476 کیلومتر مربع را پوشانده، در 167 کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه ‌های شنی واقع ‌است.
این تالاب با داشتن منابع زیستی غنی، پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر است و با همه این ویژگی‌ ها یکی از جاذبه‌ های گردشگری محسوب می شود.
چند سالی است که بدلیل خشکسالی، تخصیص بیش از حد آب به صنایع و کشاورزی و تامین نکردن حقابه زاینده رود، آبی وارد این تالاب نشد تا اینکه در اوایل تیر سال 1394با اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست، آب رودخانه زاینده ‌رود دوباره به تالاب بین ‌المللی گاو خونی رسید و این تالاب پس از 10سال آبگیری شد.
از سوی دیگر در چند سال اخیر توسعه نا‌متوازن استان اصفهان سبب ایجاد مشکلات و چالش‌های زیست محیطی بسیاری شامل آلودگی هوا، آلودگی آب، کم‌ آبی، خشکی تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده ‌رود و افت شدید آب‌ های زیر‌زمینی شده است.
تالاب بین المللی گاوخونی در سال های اخیر بدلیل کاهش بارش ها در حوضه زاینده رود و برداشت بی رویه در این حوضه آبی، به منطقه ای خشک بدل شده است، این تالاب نقش عمده ای در اکوسیستم منطقه بویژه پراکنش ریزگردها تا کویری مرکزی ایران دارد.
نابودی تالاب ها یکی از چالش‌ های اساسی جوامع امروز است که بر اساس آمار موجود از 84 تالاب مهم و مطالعه شده در ایران ، 31 تالاب بتدریج تمام و یا قسمتی از مساحت خود را از دست داده و یا به منشاء گرد و غبار تبدیل شده است.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/73809/تامین-آب-تالاب-بین-المللی-گاوخونی-نیازمند-تصمیم-ملی-است
بستن   چاپ