پیام سپاهان
کیسه پارچه ای جایگزین نایلون در نانوایی های اصفهان می شود
دوشنبه 14 آبان 1397 - 12:31:24
پیام سپاهان - اصفهان- مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان گفت : طرح جایگزینی کیسه های پارچه ای به جای نایلون های پلاستیکی در نانوایی های استان از زمستان امسال آغاز می شود.
حسین صفاری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : این طرح با همکاری شهرداری، اتحادیه نانوایان، مرکز بهداشت و حفاظت محیط زیست اصفهان و با هدف حفظ مسائل زیست محیطی و ارتقای سلامت جامعه اجرا می شود.
وی اظهارداشت : قرار دادن نان در کیسه های پلاستیکی باعث تولید مونومر (مواد تشکیل شده از مولکول های واحد که از پیوستن آنها پلیمر به وجود می‌آید) و مواد شیمیایی دیگری می شود که در کاهش کیفیت نان اثر گذار است و آن را به شکل فطیر (خمیری) تبدیل می کند.
وی اظهارداشت : امروز کیسه های پلاستیکی به وفور در اختیار مردم قرار می گیرد به همین دلیل با حجم بالایی از
پسماندهای در این زمینه مواجه هستیم که بخشی از آن در طبیعت رها می شود.
به گزارش ایرنا، کارشناسان می گویند براساس نوع استحکام حدود 500 تا 800 سال برای تجزیه یک نایلکس طول می کشد و ایران در جایگاه هفدهم پرجمعیت ترین کشورهای جهان قرار دارد و از نظر مصرف محصولات پلاستیکی در میان پنج کشور پرمصرف است به عبارت دیگر استفاده از پلاستیک در کشور بالاتر از متوسط سرانه جهانی است.
وی با تاکید بر اینکه مردم هنوز جرات نه گفتن به استفاده از این مواد را پیدا نکرده اند، اضافه کرد : به همین دلیل لازم است که اقدام های فرهنگی و تشویقی بیشتری برای جایگزینی کیسه های تجزیه پذیر یا پارچه ای به جای پلاستیکی در جامعه صورت گیرد.
مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان ادامه داد : در نشست های مختلفی که با مسوولان شهرداری اصفهان و اتحادیه نانوایان داشتیم، آنها اظهار تمایل زیادی برای فرهنگ سازی و جایگزین کردن کیسه های پارچه ای به جای پلاستیکی داشتند به همین منظور این موضوع در دستور کار این نهاد قرار گرفت.
صفاری اضافه کرد : پیش بینی می شود اجرای این طرح در زمان یادشده ، ابتدا در کلانشهر اصفهان و سپس به سراسر استان تعمیم یابد هرچند در برخی شهرستان ها مانند گلپایگان پیش از این اقدام هایی در این زمینه صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد : کیسه های پارچه ای با جنس مطلوب و هزینه مناسب توسط واحدهای مشاغل خانگی تهیه می شود و در اختیار واحدهای نانوایی قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، استفاده از کیسه های پارچه ای در نانوایی ها در برخی دیگر از شهرهای کشور نیز اجرا شده است.
به گفته برخی از کارشناسان بهداشت، پلاستیک از مواد نفتی و پتروشیمی تولید می شود به همین دلیل در تماس با مواد داغ، ماده ای به نام مونومر به وجود می آید که این مواد در دراز مدت ممکن است خطرناک و سرطان زا باشد بنابراین بهتر است به جای کیسه پلاستیکی از پارچه با رنگ های طبیعی استفاده شود.
/6026/3011

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73819/کیسه-پارچه-ای-جایگزین-نایلون-در-نانوایی-های-اصفهان-می-شود
بستن   چاپ