پیام سپاهان
استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان:
تاثیر تحریم‌های خارجی را با کاهش تنش‌های داخلی کم کنیم
دوشنبه 14 آبان 1397 - 12:32:07
پیام سپاهان - استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: تأثیر تحریم‌های خارجی در صورت عدم تنش در بازار داخلی قابل‌توجه نیست، اما با عکس‌العمل ناگهانی مردم و آشفتگی در بازار امکان خارج شدن اوضاع از کنترل و تشدید بحران اقتصادی وجود دارد.
مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، در خصوص رفتار مردم در بحران اقتصادی و به خصوص تحریم‌ها، اظهار کرد: امکان رخداد بحران و شوک بیرونی در هر اقتصادی وجود دارد. بحران مالی سال 2008 آمریکا خسارت بسیاری برای مردم در پی داشت و درآمد بخشی از مردم به یک‌دهم کاهش یافت. در این شرایط اعتماد به مسئولان باید در بین مردم ایجاد شود به گونه‌ای که تلاش مسئولان در مدیریت کنترل و بهبود شرایط به مردم اثبات شود.
وی با بیان اینکه متأسفانه مسئولان کشور در بحران اقتصادی اخیر اطمینان بخشی کافی در بین مردم ایجاد نکردند، بنابراین مردم تلاش کنترل و مدیریت مسئولان را در شرایط اقتصادی جدی نگرفتند و به آن اعتمادی نداشتند، گفت: مردم به‌عنوان تولیدکننده و مصرف‌کننده در شرایط بحرانی اقتصادی و غیراقتصادی مانند بلایای طبیعی باید قدری ازخودگذشتگی نشان دهند، از سوی دیگر در چنین شرایطی وظایف مردم، پیامد و خسارت‌های نبود همکاری در بین آن‌ها با تمام تلاش‌های مسئولان و سران کشور گوشزد و اطلاع‌رسانی شود.
استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اگر عموم جامعه متوجه باشند که تمام ملت در یک کشتی اقتصادی هستند و هرگونه مشکل تمام افراد جامعه را درگیر می‌کند، ادامه داد: درواقع در بین مردم باید عزمی جدی و همگانی برای مدیریت و کنترل اوضاع به وجود آید در غیر این صورت با نبود مسئولیت‌پذیری شخصی مدیریت کارها دشوار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه شاید هیچ دولتی نتواند به‌طور کامل تمام شرایط را تحت کنترل گیرد، افزود: درواقع در اوضاع نوسانی اقتصاد، مصرف‌کننده باید شرایط را دقیقاً کنترل کند و در زمان مناسب و به مقدار لازم خرید کند و به سمت احتکار خانگی نرود. در ادبیات دینی نیز ائمه معصوم در دوران قحطی ذخایر خود را روانه بازار می‌کردند.
طغیانی با بیان اینکه در تلاطم بازار امکان بهره‌برداری تولیدکننده و فروشندگان وجود دارد، تأکید کرد: در چنین وضعیتی آن‌ها باید از قاعده اخلاقی انصاف پیروی کنند، همچنین باید دیالوگ مناسبی بین مردم و دولت شکل بگیرد و ایستادگی و مقاومت در جریان دشواری مدیریت اوضاع لازم و ضروری است. کشور در مسئله مذاکرات امتیازاتی داده است که متأسفانه آمریکا آن را نپذیرفته است، بنابراین باید با مقاومت و ایستادگی یک‌بار برای همیشه این بحث را حل کنیم و نباید با عقب‌نشینی گرفتار خواسته‌های بی‌نهایت آن‌ها شویم. مسئولین نیز باید مدام نتایج مذاکرات و شرایط حاکم بر جامعه را برای مردم شرح دهند.
وی تأکید کرد: مردم نقاط مختلف جهان در تلاطم‌های اقتصادی با همکاری و همدلی برای بهبود اوضاع و بازگشت شرایط به قبل از بحران تلاش می‌کنند.
استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: در ادبیات اقتصادی، تحریم‌های اقتصادی در یک دوره‌ای بر نقاط مختلف جهان اثرگذار است، اما بعد از مدتی هزینه حفظ تحریم‌ها برای کشور معاند افزایش می‌یابد، بنابراین این کشور مجبور به نادیده گرفتن تحریم یا ختم مسئله با تخصیص امتیازاتی خواهد شد.
وی بابیان اینکه یک دوره تحریم‌ها اثرگذار است و در این دوره اتحاد بین مردم موجب به حداقل رساندن فشارهای اقتصادی می‌شود، تصریح کرد: به‌طورقطع تأثیر تحریم‌های خارجی در صورت عدم تنش در بازار داخلی قابل‌توجه نیست، اما با عکس‌العمل ناگهانی مردم و آشفتگی در بازار امکان خارج شدن اوضاع از کنترل و تشدید بحران اقتصادی وجود دارد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73824/تاثیر-تحریم‌های-خارجی-را-با-کاهش-تنش‌های-داخلی-کم-کنیم
بستن   چاپ