پیام سپاهان
آبخیزداری راهکار مقابله با خشکسالی در خطه سردسیر سمیرم است
دوشنبه 14 آبان 1397 - 16:04:50
پیام سپاهان - اصفهان - اجرای طرح های آبخیزداری با هدف حفاظت از آب و جلوگیری از فرسایش خاک، بیابانزایی و سیلاب از نیازهای اساسی عرصه های طبیعی شهرستان سردسیر سمیرم با توجه به ادامه خشکسالی سال های اخیر است.
به گزارش ایرنا، طرح های موثر آبخیزداری با کاهش میزان فرسایش خاک، زمین را برای نفوذ آب در دل خود فراهم کرده و آن را تبدیل به منبع آبی پایدار برای باغ ها و زمین های پایین دست حوضه خود می کند.
از مجموع 60 میلیون هکتار از مناطق بیابانی و مرتعی کشور، 25 میلیون هکتار مستعد اجرای طرح های آبخیزداری است.
در سه دهه اخیر برای رفع معضل خشکسالی، جلوگیری از فرسایش بادی و هدر رفت آب حدود 2 هزار طرح آبخیزداری در هشت میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور انجام شده که سهم استان اصفهان در سال های اخیر در قالب 18 طرح تعریف و اجرا شده شده است.
به گفته معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان، 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی سال جاری برای اجرای طرح های آبخیزداری در کشور بعد از ابلاغ رهبر انقلاب اختصاص یافته است.
ابوطالب امینی با بیان اینکه سهم استان اصفهان از این اعتبار 230 میلیارد ریال بوده است به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از ابلاغ این اعتبار 18 طرح برای شهرستان های مختلف استان اصفهان تعریف شد که سه طرح آن به منطقه سمیرم اختصاص دارد.
وی افزود: اعتبار این سه طرح برای سمیرم حدود 20 میلیارد ریال بود که در حال اجراست.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان افزود: علاوه بر این اعتبار ، با تفاهم نامه امضا شده بین استاندار اصفهان و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ماه گذشته قرار شد 600 میلیارد ریال دیگر به استان اصفهان تعلق گیرد.
امینی گفت : این موضوع در حد تفاهم نامه است و هنوز به استان اصفهان و اداره کل منابع طبیعی استان ابلاغ نشده اما در صورتی که اعتباری جذب شود 120 میلیارد ریال به سمیرم اختصاص خواهد یافت.
*سمیرم و نجات از خشکسالی با اجرای طرح های آبخیزداری
شهرستان سردسیر سمیرم در جوار رشته کوه دنا و قلل زاگرس مرکزی واقع شده است و از مجموع مساحت 530 هزار هکتاری این خطه 450 هزار هکتار معادل 85 درصد مساحت شهرستان، عرصه های منابع طبیعی و مراتع را شامل می شود.
سمیرم که با عناوینی همچون بام ایران و سرزمین هزار چشمه در ارتفاع 2 هزار و 500 متری از سطح دریا واقع شده، سرزمینی کوهستانی و شیب دار است که با توجه به تغییر اقلیم، تداوم خشکسالی، تغییر الگوی بارش از برف به باران و از دسترس خارج شدن روان آبها و ذخیره نشدن در دل زمین با مشکلات عدیده خشکسالی روبروست.
طبق اعلام کارشناسان سالانه یک و نیم میلیارد متر مکعب آب بدون استفاده از شهرستان خارج می شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم در این ارتباط به ایرنا گفت : با وجود شرایط کنونی، تغییر اقلیم و توپوگرافی زمین در سمیرم، بهترین کار اجرای طرح های آبخیزداری در نقاط مستعدی است که به تزریق آب به سفره های زیرزمینی منجر می شود.
عزت الله مرادی خاطر نشان کرد: 11 حوضه آبخیز در یک دهه گذشته با اعتبار 500 میلیارد ریالی در مناطق مختلف سمیرم اجرا شده و 18 حوضه جدید نیز مطالعه شده و آماده کار اجرایی و عملیات ساخت است.
وی با بیان اینکه در سال جاری 15 میلیارد ریال در بخش مکانیکی آبخیزداری و چهار میلیارد ریال در بخش بیولوژیکی کار انجام شده است ، ابزار امیدواری کرد که تخصیص اعتبار مصوب شده سفر استاندار به شهرستان بزودی محقق شود.
به گفته وی، تخصیص و تصویب 120 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری نشان از توجه ویژه مسئولان به اهمیت منابع طبیعی است که مطالعه و مکان یابی اجرای طرح ها نیز انجام خواهد شد.
رئیس اداره منابع طبیعی سمیرم همچنین اجرای طرح های دیم کاری را یکی از راهکارهای مقابله با کم آبی و حفظ پوشش گیاهی دانست و گفت: درسال های اخیر 200 هکتار بادام کاری دیم درسمیرم انجام شده و اجرای دیم کاری بادام در 125 هکتار از زمین های فقیر تنگ آهوان در ورودی منطقه آبشار نیز در دست اقدام است.
وی اظهار داشت: اجرای این طرح دیم کاری، با هزینه 3هزار میلیون ریال در دست انجام است که بعد از اولین بارندگی، بذر بادام ها در گودال های نعل اسبی حفر شده کاشته خواهد شد.
وی تاکید کرد: اجرای طرح بادام کاری هر چند ممکن است چند سالی طول بکشد تا درختان رشد کنند اما در آینده نزدیک علاوه بر غنی کردن مراتع فقیر و جلوگیری از فرسایش خاک، باعث زیباتر شدن فضای ورودی منطقه نمونه گردشگری آبشار معروف سمیرم و جاده سلامت نیز خواهد شد.
شهرستان سمیرم دارای 19هزار هکتار باغ، 18 هزار هکتار زمین زراعی، 455 هزار هکتار عرصه ملی و 330 هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی است.
این شهرستان در 160 کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.
7147/ 6022

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73847/آبخیزداری-راهکار-مقابله--با--خشکسالی-در-خطه-سردسیر-سمیرم-است
بستن   چاپ