پیام سپاهان
حاجی دلیگانی:
چرا وزارت خارجه از ظرفیت خود برای بازگرداندن اموال زنجانی استفاده نکرد؟
دوشنبه 14 آبان 1397 - 16:05:33
پیام سپاهان - نماینده مردم شاهین شهر در مجلس گفت: چرا وزارت خارجه از ظرفیت دیپلماسی خود برای بازگرداندن اموال بابک زنجانی که بیش از 90 درصد آن در خارج از کشور است استفاده نکرده است؟
به گزارش ایسنا، حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال از وزیر خارجه در زمینه اموال مصادره شده ایران در خارج از کشور بیان کرد: هم رئیس قوه قضائیه و هم معاون اول رئیس جمهور در سال 93 در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی آقای ظریف را مکلف کردند تا اموال ایران را در خارج از کشور هم شناسایی کرده و هم به کشور برگردانند. اگر این اموال را شناسایی کردید لیستش را ارائه دهید و اگر اموالی را به کشور بازگرداندید لیست آن را نیز ارائه دهید. بیش از هفت میلیارد یورو از اموال ایران در اختیار بابک زنجانی است که در زندان است و 90 درصد اموال ایشان در خارج از کشور است.
وی در ادامه بیان کرد: سوال این است که چرا وزارت امور خارجه از ظرفیت خود برای بازگرداندن اموال بابک زنجانی به کشور استفاده کند. وزارت امور خارجه بیش از 150 سفارت و نمایندگی در خارج از کشور بیش از 1500 کارمند دارد. این وزارتخانه دارای ظرفیت بالایی است. از طرف دیگر همه مردم ایران نمایندگان مجلس را و چه دیگر مسئولان را به عنوان پیمانکار در نظر گرفته‌اند و آنها کارفرمای ما هستند. ما باید ببینیم که چگونه می‌توانیم از حق و حقوق آنها دفاع کنیم.
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس ادامه داد: فردی که یک میلیون تومان در ماه درآمد دارد اکنون این اموال که در خارج از کشور است از جیب او رفته است. چرا حداقل اموال بابک زنجانی در خارج شناسایی نشده است؟ اگر شناسایی کردید لیست آن را به مجلس ارائه دهید. اینکه بگویید چند نفر برای رسیدگی اعزام شده‌اند و چند جلسه در این زمینه تشکیل شده است کارساز نیست و تنها مقدمه کار است. مجلس در انتظار نتیجه کار است. بگویید چند میلیارد یورو یا دلار به کشور بازگرداندید. ممکن است شما در جواب بگویید زنجانی با روش‌های غیر رسمی اموال خود را در خارج پنهان کرده است. خب این امری واضح است. چرا که اگر اینگونه نبود دستگاه‌های دیگر نیز می‌توانستند این اموال را شناسایی کنند. پس ظرفیت‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه کجا رفته است؟
وی تصریح کرد: بگویید تا کنون چند بانک را شناسایی کردید و گردش مالی ایشان را در بانک‌ها پیگیری کردید. چگونه در پیگیری رفتار کردید که بخشی از اموال ایشان که در مالزی بود نه تنها از سوی دولت مالزی به ایران تحویل داده نشد بلکه با پیگیری‌های انجام شده خواستار بخشی از این اموال شد تا مابقی را به ما بازگرداند و این یعنی باج دادن به آنها. چرا اجازه دادید که دولت تاجیکستان اموال یاد شده را توقیف کند و در مقابل این کار چه اقدامی انجام دادید؟ چرا برای بازگرداندن اموال 15 شرکت بابک زنجانی که اتحادیه اروپا بر اساس قطعنامه 1364.2012، آنها را تحریم کرد اقدامی انجام ندادید؟ شما در جلسه کمیسیون امنیت ملی در تاریخ 9 آبان 96 توضیح دادید که در چند روز آینده نامه‌هایی که رئیس قوه قضائیه از همکاری ما تشکر کرده است را ارائه خواهم داد اما تا کنون که ارائه نداده‌اید.
وی افزود: سوال دوم این بود که چرا بعد از برجام قراردادهای جدیدی ضمیمه برجام شده است و شما در این زمینه توضیح ندادید. شما می‌دانید که در تاریخ 92.9.3 توافق ژنو انجام شد و در تاریخ 94.1.13 توافق لوزان انجام شد و در تاریخ 94.4.23 برجام انجام شد. روز 94.10.26 روز اجرای برجام بود. هیاتی که به مسئولیت شما بود در روز دوشنبه 7 نوامبر 2016 یعنی 17 آذر سال 95 یعنی تقریبا نزدیک به یک سال پس از اجرای روز برجام و یک روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یعنی روز 17 آذر مذاکراتی را در فرانکفورت داشته است.
وی افزود: سه تعهد جدید برخلاف نص صریح برجام داده شده است که این کار خودش نقض برجام است. یعنی نقض برجام فقط توسط طرف مقابل نبوده، بلکه توسط خود ایران نیز اتفاق افتاده است.
حاجی در ادامه اظهار کرد: ما شاهد بودیم که آقای طیب نیا در 25 خرداد سال 95 رفتند تعهدی را امضا کردند و متعهد شدند که 41 کار را انجام دهند و به ما نگفتند، ایا نمایندگان مجلس نامحرم هستند؟ شما و آقای سیف و آقای طیب‌نیا نامه نوشتید مگر شما اصل 77 قانون اساسی و اصل 125 قانون را قبول ندارید که گفته هیچ تعهدی از سوی هیچ مقامی نمی‌تواند ایجاد شود مگر اینکه قبل از آن از نمایندگان مجلس مصوبه گرفته باشد.
حاجی گفت: علت محرمانه بودن این توافقات چه بود؟ چرا نمایندگان مجلس باید بعد از انتشار اخبار توسط آژانس بین‌المللی و از طریق رسانه‌های دیگر دنیا مطلع شوند که چنین اتفاقی افتاده است؟ این که شعار داده می شود دانستن حق مردم است فقط شعار است. قبل از اینکه اسناد محرمانه بیشتری توسط همپیمانان اروپایی دولت آشکار شود، دولت پرده از سایر توافقات محرمانه بردارد و ملت را مطلع سازد. ملت پشتیبان هر کسی است که به او خدمت کند.
وی خاطرنشان کرد: این تعهدات جدید بدون اطلاع شورای عالی امنیت ملی و هیات نظارت بر اجرای برجام و مجلس بوده است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73855/چرا-وزارت-خارجه-از-ظرفیت-خود-برای-بازگرداندن-اموال-زنجانی-استفاده-نکرد؟
بستن   چاپ