پیام سپاهان
اوتیسم سالمندان را نیز تهدید می کند
سه شنبه 15 آبان 1397 - 13:43:58
پیام سپاهان - اصفهان - معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان گفت : " اوتیسم بعد از سالمندی " را به عنوان زنگ خطری برای جامعه باید جدی گرفت.
به گزارش ایرنا، "اوتیسم" یک بیماری عصبی و رفتاری پیچیده است که در دوره کودکی و بزرگسالی به صورت اختلال در تعامل اجتماعی، زبانی و مهارت های ارتباطی در فرد ظاهر شده و با رفتارهای تکرار شونده همراه است.
اصغر فیاض روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سالمندی مجموعه ای از تغییرات جسمانی، روان شناختی، اجتماعی و معنوی است افزود: بخشی از تغییرات روان شناختی هم تحت تاثیر مسائل جسمی رخ می دهد و افراد با بالارفتن سن به دلیل از دست دادن نقش خود در جامعه، دچار انزوای اجتماعی می شوند.
وی اظهار داشت: علاوه بر این، تغییرات زیست شناختی در سلول های عصبی هم دلیل ایجاد بیماری هایی مانند آلزایمر و اوتیسم است که طی آن فرد، دچار زوال عقل می شود و در برخی موارد نیز بیمار پس از ورود به دنیای کار و روابط اجتماعی گسترده با مشکلات ارتباطی و تعامل اجتماعی مواجه می شود.
معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان به وجود 10 مرکز درمان بیماری اوتیسم در اصفهان اشاره کرد و گفت: تا پایان سال جاری 2 مرکز دیگر به این مراکز اضافه می ‌شود.
وی یادآوری کرد: هم اکنون 540 هزار سالمند در استان وجود دارد که تا سال 1430 بیش از 30 درصد جمعیت استان را تشکیل خواهند داد.
فیاض سن سالمندی را بالای 60 سال دانست و گفت: بسیاری از افراد حتی در سن 80 سالگی هم وضعیت مناسبی دارند که این امر به سبک زندگی بستگی دارد اما در برخی موارد به دلیل ناکافی بودن مراقبت‌ها حتی سن سالمندی می تواند زیر 60 سال هم برسد.
وی با بیان اینکه بسیاری از سالمندان زیرپوشش هیچ نهادی نیستند، گفت: در این گونه موارد وجود دو خط تلفنی مشاوره و خدمات برای این دسته از سالمندان ضروری است و سازمان بهزیستی نیز در حال بررسی این سامانه است.
فیاض در خصوص لزوم آگاهی دادن به سالمندان گفت: بسیاری از سالمندان در روستاها یا شهرها اطلاعی از مراکز مشاوره بهزیستی ندارند و طراحی خط مشاوره و مددکاری برای سالمندان اتفاق خوبی خواهد بود که در این زمینه نیازمند برون سپاری به بخش خصوصی هستیم.
استان اصفهان دارای 33 مجموعه اقامتی سالمندان در قالب بخش‌های خصوصی، خیریه ‌ای، هیات امنایی است که جمعیت این مراکز از 30 تا 400 نفر برآورد می ‌شود.
6994

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73915/اوتیسم-سالمندان-را-نیز-تهدید-می-کند
بستن   چاپ