پیام سپاهان
روایت مدیرکل اوقاف از حاج حسن پورپونه، واقف بزرگ اصفهانی
سه شنبه 15 آبان 1397 - 17:02:54
پیام سپاهان - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان از پیرمردی روایت کرد که با لباسی ساده و مندرس به اداره اوقاف مراجعه کرده و وقف‌های بزرگ و موثری را به ثبت رسانده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، حجت‌الاسلام رضا صادقی با حضور در خبرگزاری ایسنا به مناسبت روز وقف روایت حاج حسن پورپونه را این گونه نقل کرد که یک روز در یکی از ادارات اوقاف شهرستان بودم که پیرمردی با لباس ساده و یک جفت دمپایی وارد شد. سلام کرد و گفت حاج‌آقا می‌خواهم وقف کنم. پرسیدم چه چیزی را می‌خواهی وقف کنی؟ گفت یک مسجد در آبادان به نام امام حسن مجتبی (ع) ساخته‌ام که پنج واحد تجاری نیز دارد تا مخارج مسجد را تامین کند. گفتم حاج‌آقا آنجا آبادان است و باید به اداره اوقاف همان محل مراجعه کنید و ارتباطی با اداره اوقاف اصفهان ندارد. گفت اموال بیشتری دارم که می‌خواهم در اصفهان وقف کنم. 
پیرمرد گفت "در میدان آزادی (دروازه شیراز) ملک بزرگی دارم که یک واحد تجاری در طبقه پایین و دو واحد اداری در طبقه بالا دارد". این را که گفت کمی شک کردم. با خودم گفتم این پیرمرد هم آلزایمر گرفته و ما را سر کار گذاشته. به خودش گفتم من را ببخش در ذهنم چنین مسائلی گذشت. پیرمرد ادامه داد "خانه‌ای هم در کوشک نجف‌آباد دارم که باغ بزرگی دارد و آن را هم می‌خواهم وقف کنم".

به پیرمرد که حدود 85 سال سن داشت گفتم دیگر چه داری؟ گفت "حدود 4 هزار متر زمین، پشت زندان دارم که می‌خواهم برای زوج‌های جوان وقف کنم. پرسیدم دیگر چه داری؟ گفت دو قطعه زمین هم برای ساخت مسکن در مشهد خریده‌ام اما هنوز نساخته‌ام و می‌خواهم برای زائران اهل کوشک، اسکان تامین کنم". 
من هم گفتم حاج آقا به من بگو چه شغلی داری؟ گفت "از 12 سالگی نجار بوده‌ام و امروز 85 سال سن دارم. از پیرمرد پرسیدم اولاد داری و آیا راضی هستند همه این اموال را وقف کنی؟ گفت 12 فرزند دارد که دو نفرشان به رحمت خدا رفته‌اند، حالا دو پسر و هشت دختر برایم باقی مانده است و به همه آنها به اندازه کافی اموال داده‌ام".
با خودم گفتم این حاج آقا الحمدلله، هم ازدیاد مال دارد و هم ازدیاد اولاد! پرسیدم می‌توانی اسناد این اموالی که نام بردی را برایمان بیاوری؟ روز بعد پیرمرد با بقچه‌ای پارچه‌ای آمد که همه مدارک اموال و املاکی که نام برده بود را در آن بود. مدارک را که دیدم سر به زیر انداختم و با خود گفتم خدایا ما را به خاطر شکی که به پیرمرد کردم ببخش.
به پیرمرد گفتم شما به منزل برو و از فردا من به همراه مسئولان امر در همان منزل خدمت شما می‌رسیم. روز بعد با معاونین به منزل حاج حسن پورپونه رفتیم. دو پسر را دو سوی خود نشانده و عروس‌ها نیز کنارشان. هشت دختر و دامادهایشان نیز حضور داشتند. از اولاد پرسیدم راضی هستید پدر این اموال را وقف کند؟ همه فرزندان با جان و دل راضی بودند و موجب شد وقف‌نامه‌ای بنویسیم که از این پس نسل در نسل فرزندان بزرگ ذکور این موفوقات را اداره خواهند کرد. 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: بانوان نیز در بحث وقف پیشتاز بوده، بسیار روشن‌فکرانه و با نیت‌های بسیار زیبایی وارد مباحث وقفی می‌شوند. بسیاری از واقف‌های بزرگ را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: بسیاری از علما اموال خود را وقف کرده و گمنام مانده‌اند. برای مثال آیت‌الله حججی موقوفات عجیبی دارند. ایشان بیمارستانی نیز ساخته‌اند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: برخی فکر می‌کنند روحانیت خشن و سخت‌گیر و کناره‌گیر هستند. اما به هیچ عنوان چنین نیست و بسیاری از علما علاقمند به ارتباط با جوانان و طبقات مختلف اجتماعی هستند. سابقه علما در وقف نیز بسیار قدیمی است و همواره علما در وقف پیشتاز بوده‌اند.
صادقی ادامه داد: حتی گذشتگان ما وقف‌هایی در زمینه‌ها محیط زیست، سگ‌های ولگرد، رسانه، فناوری، انرژی هسته‌ای داشته‌اند. در همین اصفهان وقف برای قلیان در روضه‌خوانی‌ها به ثبت رسیده است که یک زمانی رسم بوده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر حفاظت از موقوفات تاریخی که میان سازمان میراث فرهنگی و اداره کل اوقاف دچار همپوشانی شده است، گفت: همواره تلاش بر این بوده که همکاری اوقاف با تمام دستگاه‌ها سالم باشد. همچنین هرگز اقداماتی که موجب شود آسیبی به دارایی‌های میراثی وارد شود انجام نداده‌ایم. 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: افتخار اداره کل اوقاف این است که مسجد امام (ره) از آثار و برکات وقف است و چیزی که وقف شد دیگر هیچ مرجعی نخواهد توانست آن را از وقف خارج کند.
صادقی گفت: هرگز توپ را در زمین میراث فرهنگی نداخته‌ام اما همیشه این درخواست را داشته‌ام که اداره کل میراث فرهنگی نماینده خود را در رابطه با مناطقی که میراثی است به اداره کل اوقاف و امور خیریه معرفی کند. به خصوص در رابطه با امام‌زادگان و مساجد تاریخی. 
وی ادامه داد: اما در توسعه این مناطق مشکلاتی وجود داشته که نیاز است تعامل و همکاری بیشتر باشد. باید ناظر میراث فرهنگی بر اقدامات اداره کل اوقاف در زمینه تعمیرات این بناها نظارت کند. اما به قوانین اداره کل میراث فرهنگی احترام می‌گذاریم.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تصریح کرد: بقعه شهشهان را به زودی بازدید خواهیم کرد تا هر کجا نیاز به استحکام بخشی و تعمیر دارد را مرمت کنیم.

صادقی گفت: از همه رسانه‌ها دعوت می‌کنم مردم را دعوت کنند در زمینه‌هایی که به آنها اعتقاد دارند وقف کنند. اداره کل اوقاف به دنبال این نیست که موقوفات را در تملک این اداره در بیاورد. مردم می‌توانند در زمینه‌ای که علاقمند هستند وقف کرده و مدیریت و تملک آن را در دست خود نگاه دارند. 
وی ادامه داد: همه نیازهایی که مردم می‌توانند در آن زمینه وقف کنند مطالعه شده است و مردم می‌توانند به هر کدام از ادارات مراجعه کرده و اطلاعات را دریافت کنند. در هر زمینه‌ای می‌شود وقف کرد. برای مثال مدتی پیش فردی زمینی به ارزش چهار میلیارد تومان را برای درمان معتادان وقف کرد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تاکید کرد: امروز به وقف در زمینه‌های فناوری و توسعه علم و همچنین وقف برای محیط زیست بسیار نیاز است. یک روزی آب انبار می‌ساختند و امروز باید برای تامین آب شرب باید وقف انجام شود.

کد خبرنگار: 13051
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73949/روایت-مدیرکل-اوقاف-از-حاج-حسن-پورپونه،-واقف-بزرگ-اصفهانی
بستن   چاپ