پیام سپاهان
بیش از 20 هزار تن چغندرقند در فریدن برداشت می شود
چهارشنبه 16 آبان 1397 - 16:49:56
پیام سپاهان - اصفهان- رئیس جهاد کشاورزی فریدن گفت : پیش بینی می شود امسال بیش از 20 هزار تن چغندر قند از 300 هکتار مزارع این شهرستان برداشت شود.
رامین رستمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: متوسط برداشت چغندر از مزارع فریدن که تا اواخر آبان ادامه دارد، 65 تن در هکتار است.
وی با بیان این که امسال سطح زیر کشت چغندر قند با 70 درصد کاهش به 300 هکتار رسید، اظهارداشت : این مساله به دلیل پرداخت نکردن به موقع مطالبات سال های گذشته چغندرکاران در مهلت مقرر بوده است.
وی پیش از این در خرداد ماه بارش های ماه اردیبهشت را سبب تاخیر در کشت این محصول و کاهش 20 درصدی سطح زیر کشت آن بیان کرد.
رستمی ادامه داد : متوسط عیار قند چغندر در کشور 14 درصد است درحالی که در شهرستان فریدن با متوسط عیار 17 درصد تولید می شود.
رئیس جهاد کشاورزی فریدن اضافه کرد: محصول برداشت شده از مزارع برای 2 کارخانه قند اصفهان و نقش جهان ارسال می شود.
وی با اشاره به اینکه چغندرقند یکی از گیاهان مقاوم به خشکی است، تصریح کرد : مزرعه چغندرقندی که دچار تنش خشکی شود، می تواند حداکثر ظرفیت تولید خود را به شرط بهبود شرایط به دست آورد، به همین دلیل، تنش آبی این گیاه در مقایسه با گیاهان دیگر مانند سیب زمینی به عملکرد محصول کمتر خسارت می زند.
به گفته رستمی مرحله رشد حساس به تنش خشکی در چغندرقند مشابه آنچه که در گلدهی غلات دیده می شود وجود ندارد، بنابراین با وجود چنین شرایطی می توان مدیریت بسیار مناسبی بر آبیاری مزارع چغندرقند اعمال نمود و حداکثر میزان صرفه جویی را در این مزارع بخصوص در وضعیت خشکسالی کنونی داشت.
چغندر قند یکی از اجزاء کلیدی متشکله اقتصاد کشاورزی ملی است، این محصول نسبت به طیف وسیعی از شرایط آب و هوایی و خاک سازگار است و از نظر ارزش غذایی در ردیف محصولاتی از قبیل برنج، ذرت، گندم، سیب زمینی و حبوبات است.
فریدن عمده تولید کننده چغندر قند در استان اصفهان است، این شهرستان دارای بیش از 750 هکتار باغ و 30 هکتار اراضی کشاورزی است که امسال به دلیل خشکسالی تنها نیمی از مزارع به زیر کشت رفته است.
فریدن با جمعیت بیش از 49 هزارنفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
/6026/9861

http://www.sepahannews.ir/fa/News/73993/بیش-از-20-هزار-تن-چغندرقند-در-فریدن-برداشت-می-شود
بستن   چاپ