پیام سپاهان
مراسم آیینی 'چل اشتم' در بادرود نطنز برگزار شد
پنجشنبه 17 آبان 1397 - 01:03:51
پیام سپاهان - کاشان - مراسم آیینی چل اشتم روز چهارشنبه همزمان با سالگرد رحلت حضرت پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) با حضور زائران و مجاوران آستان مقدس آقا علی عباس و شاهزاده محمد (ع) شهر بادرود برگزار شد.
به گزارش ایرنا، جمع قابل توجهی از عاشقان اهل بیت (ع) و مسئولان استانی به مناسبت رحلت حضرت محمد مصطفی (ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) در قالب هیات های عزاداری به آستان مقدس امامزادگان آقا علی عباس (ع) و شاهزاده محمد (ع) در شهر بادرود از توابع نطنز مشرف شده و به سوگواری پرداختند.
برپایی موکب‌ها و ایستگاه های صلواتی، مداحی و خواندن زیارت امین‌الله، زنجیر زنی و سینه زنی از جمله برنامه های مراسم آیینی چل اشتم بود.
همچنین تمبر یابود مراسم آیینی بیست و هشتم صفر (چل اشتم) با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی رونمایی شد.
28 صفر، در بخش بادرود و روستاهای همجوار به 'چل اشتم یا چهل هشتم' مشهور است و روز خاص زیارتی امامزادگان آقا علی عباس (ع) و شاهزاده محمد (ع) نیز محسوب می شود که 2 سال گذشته در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.
آستان 2 بزرگوار از سلاله پیغمبر اکرم (ص) به نام امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد (ع) از فرزندان حضرت امام موسی کاظم (ع) و برادران حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و حضرت معصومه (س) در فاصله هشت کیلومتری شهر بادرود در دل کویر واقع شده و تعداد زیادی زائر از نقاط مختلف کشور سالانه به این آستان مقدس مشرف می شوند.
چنین روایت شده که پس از شهادت مظلومانه امام هشتم توسط مامون عباسی، این بزرگواران نزدیک به 40 روز در بادرود اسکان داشتند و سپس برای انتقام خون به ناحق ریخته برادر ( حضرت امام رضا (ع) )، به همراه جمعی برای رفتن به مشهد راه کویر را در پیش گرفتند.
پس از اندکی طی مسیر امامزادگان معصوم به دست سپاهیان خلیفه عباسی مظلومانه شهید و پیکر پاک آنها نیز از سوی زنان خالد آبادی تشییع و از سوی مردان منطقه در همان مکان جنگ تدفین شد.
تاریخ نگاران و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی بر این باور هستند، از آنجایی که مناسبت 28 صفر 48 روز پس از واقعه عاشورا و شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش ایشان می باشد، عزاداران در این روز جهت عرض تسلیت به حضرت پیامبر (ص) و امام حسن مجتبی (ع) به این آستان مقدس می شتافتند که به روز چل اشتم (چهل هشتم) مشهور شد.
همچنین بنابر روایتی دیگر مردم به دلیل مسافت طولانی، نبود وسایل ارتباطی و نقلیه بجای زیارت بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) در مناسبت ها، به زیارت برادر این امام رئوف در بادرود می شتافتند.
شهر بادرود در 30 کیلومتری نطنز واقع است.
8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/74010/مراسم-آیینی-'چل-اشتم'-در-بادرود-نطنز-برگزار-شد
بستن   چاپ