پیام سپاهان
اجرای طرح بیابان زدایی در اصفهان سالانه نیازمند 150 میلیارد ریال است
پنجشنبه 17 آبان 1397 - 11:16:55
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت : این استان 16 کانون بحرانی فرسایش خاک و انتشار ریزگردها دارد که برای اجرای طرح های بیابان زدایی سالانه به حدود 150 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
به گزارش ایرنا، براساس آمار موجود وسعت بیابان های ایران 20 درصد مساحت کشور است و این رقم در استان اصفهان به 30 درصد می رسد.
بیابان های اصفهان بیشتر در نیمه شرقی این استان قرار دارد که به گفته مسوولان امر باعث بروز مشکلات عدیده زیست محیطی، اقتصادی و بهداشتی می شود.
محمدحسین شاملی روز پنچشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : مساحت بیابان ها در این استان بیش از یک میلیون و 90 هزار هکتار است که در هفت شهرستان واقع شده است.
وی با اشاره به این که مجلس شورای اسلامی در بودجه سال جاری اعتبارات بیابان زدایی را فقط برای استان خوزستان در نظر گرفته است ، تصریح کرد: به دلیل کافی نبودن اعتبارات امسال فقط توانستیم نهال های کاشته شده قبلی را آبیاری و حفاظت کنیم و طرح های جدید در اصفهان آغاز نشد.
مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان تاکید کرد: تخصیص اعتبار برای طرح های بیابان زدایی استان هایی مانند اصفهان بسیار مهم است و امیدواریم در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.
شاملی آغاز طرح بیابان زدایی استان را سال 94 به مساحت 10 هزار هکتار در منطقه سگزی واقع در شرق اصفهان اعلام و اضافه کرد : این طرح تاکنون در حدود پنج هزار هکتار از بیابانهای این منطقه با گونه های مختلف گیاهی از جمله تاغ اجرایی شده است.
به تاکید وی برای ایجاد پوشش گیاهی در بیابان های استان باید حداقل سالی پنج هزار هکتار از این عرصه ها نهالکاری شود.
مدیرکل منابع طبیعی اصفهان تصریخ کرد : ریزگردها سالانه بیش از 360 میلیارد ریال به امکانات زیربنایی و منابع طبیعی استان شامل پایگاه های نظامی همجوار، اراضی کشاورزی، راههای ارتباطی ، شهرک های صنعتی، راه آهن و شهرهای پیرامون خسارت می زند.
به گزارش ایرنا، بیابان های اصفهان بیشتر در نیمه شرقی این استان واقع شده است، این استان 70 هزار هکتار جنگل دارد که بیشتر آن در مناطق سمیرم و فریدونشهر قرار دارد.
32 میلیون هکتار بیابان و 2.5 میلیون هکتار جنگل دست کاشت در کشور وجود دارد که 300 هزار هکتار آن در استان اصفهان جای گرفته است.
6020/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/74013/اجرای-طرح-بیابان-زدایی-در-اصفهان-سالانه-نیازمند-150-میلیارد-ریال-است
بستن   چاپ