پیام سپاهان
توسعه کشت با نیاز آبی کم در بخش کشاورزی ضروری است
پنجشنبه 17 آبان 1397 - 22:53:54
پیام سپاهان - اصفهان- رئیس جهاد کشاورزی فریدن با اشاره به ادامه خشکسالیها افزود : توسعه کشت های با نیاز آبی کم یکی از راه های موثر مقابله با اثرات خشکسالی در اقتصاد کشاورزی است.
رامین رستمی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : توسعه محصولات با نیاز آبی کم در شرایطی که کشور با خشکسالی و کم آبی شدید مواجه است امری ضروری است.
وی با بیان این که در همین راستا امسال سطح زیر کشت زعفران در این شهرستان 17 هکتار افزایش داشته است، اظهارداشت :
رشد 70 درصدی کشت زعفران در فریدن به دلیل صرفه اقتصادی بالا و کم بودن نیاز آبی این محصول بوده است.
وی متوسط برداشت زعفران در این شهرستان را 2 کیلوگرم در هکتار بیان و اضافه کرد : پیش بینی می شود امسال بیش از 50 کیلوگرم زعفران به ارزش 6 میلیارد ریال از مزارع شهرستان برداشت شود.
رستمی با اشاره به کیفیت و عیار بالای زعفران فریدن، ادامه داد : برداشت این محصول به تازگی آغاز شده است که پس از فرآوری و بسته بندی در شهرستان و مرکز استان به فروش می رسد.
رئیس جهاد کشاورزی فریدن با بیان این که نیاز آبی زعفران به گونه ای است که در سال دو بار آبیاری می شود، تصریح کرد : زعفران پس از کشت و اولین محصول دهی حداقل تا 10 سال نیاز به کشت مجدد ندارد و هر سال می‌ توان آن را برداشت کرد، بنابراین کشت زعفران انتخاب مطلوبی برای زمین های کم آب است.
به گزارش ایرنا، زَعفَران عربی‌شده واژه 'زَرپَران' با نام علمی Crocus sativus، گیاهی از تیره زنبقیان و سرده زعفران است، زعفران، محصولی است که در فصل پاییز و زمستان رشد می کند، فصولی که بطور طبیعی شاهد افزایش بارندگی و کاهش تبخیر آب است.
از دلایل گرایش به کشت زعفران در چند ساله اخیر را نیاز آبی در فصل پاییز و زمستان (در زمانی که سایر محصولات زارعی و باغی نیازمند آب نیستند) و درآمدزایی به نسبت مناسب با استفاده از نیروی کارِ خانوار ذکر کرد.
به تاکید کارشناسان این گیاه نه تنها به آب زیاد نیاز ندارد بلکه از لحاظ اقتصادی مزیت های فراوانی دارد.
زعفران از دیرباز تاکنون، به عنوان چاشنی گران قیمت غذا و خوراک مورد استفاده قرار گرفته و در کشور ما و عرصه جهانی به 'طلای سرخ' شهرت دارد.
این محصول نه تنها در غذا و خوراک مصرف داشته، بلکه در صنایع رنگ سازی، مصارف پزشکی و داروسازی نقش بسزایی دارد و به عنوان ماده ای شادی آور و ضد افسردگی در طب سنتی و داروسازی نوین شناخته شده است.
استان اصفهان یکی از استان های برتر کشور در تولید و صادرات زعفران است.
فریدن دارای بیش از 750 هکتار باغ و 30 هکتار اراضی کشاورزی است که امسال به دلیل خشکسالی تنها نیمی از مزارع به زیر کشت رفته است، توسعه سطح زیر کشت زعفران در فریدن با هدف تغییر الگوی کشت، در چند سال اخیر مورد توجه کشاورزان و مسئولان این بخش قرار گرفته است.
فریدن با بیش از 49 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری غرب استان اصفهان واقع است.
9861/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/74044/توسعه-کشت-با-نیاز-آبی-کم-در-بخش-کشاورزی-ضروری-است
بستن   چاپ