پیام سپاهان
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان هشدار داد:
خطر فرونشست در کمین ساختمان‌های مسکونی اصفهان
يکشنبه 20 آبان 1397 - 16:36:49
پیام سپاهان - رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: به دلیل برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در اصفهان نه ‌تنها پل‌ها و بناهای تاریخی در معرض خطر فرونشست هستند، بلکه امروز خطر در کمین خانه‌های مسکونی و حتی ساختمان‌های نوساز شهر است.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، غلامحسین عسگری پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نشست خبری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و تأسیسات سرمایشی و گرمایشی و همچنین اولین نمایشگاه بهره‌وری آب و انرژی در ساختمان، صنعت و حمل‌ونقل اصفهان، اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه‌ها خارج از بازدیدکنندگان غیرحرفه‌ای، محل تلاقی افکار و اندیشه‌های افراد اجراکننده و عرضه‌کنندگان تولیدات جدید است، و با توجه به شرایط ویژه کشور امیدواریم محصولات تولیدکنندگان داخلی در این نمایشگاه‌ها دنبال شود.
وی با تأکید بر اینکه بیشتر انرژی فسیلی کشور در بخش ساختمان مصرف می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه به دلیل عدم رعایت مقررات ملی ساختمان این انرژی از ساختمان‌ها خارج می‌شود، بنابراین با فرهنگ‌سازی باید مانع از هدررفت انرژی شویم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان به هم‌زمانی فصل سرما و پدیده اینورژن هوا اشاره کرد و گفت: سوخت‌های مصرفی منزل در آلودگی هوا مؤثر است که با کاهش سوخت می‌توان از میزان آلودگی هوا کم کرد.
وی در خصوص برپایی اولین نمایشگاه بهره‌وری آب و انرژی در ساختمان، اظهار کرد: متأسفانه در بحث بهره‌وری تنها شعار می‌دهیم و در عمل کاری انجام نمی‌دهیم، اما این نمایشگاه تجهیزات مورداستفاده در ساختمان‌ها را برای بهره‌وری انرژی به صورت مطلوب ارائه می‌دهد.
عسگری با تأکید بر اینکه یک سازمان به‌تنهایی نمی‌تواند در زمینه بهره‌وری انرژی مؤثر باشد، گفت: در این راستا نیازمند تعامل شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط هستیم.
وی با بیان اینکه امروز به خصوص در بحث انرژی و آب دچار بحران هستیم، اظهار کرد: به دلیل برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در اصفهان نه ‌تنها پل‌ها و بناهای تاریخی در معرض خطر فرونشست هستند، بلکه امروز خطر در کمین خانه‌های مسکونی و حتی ساختمان‌های نوساز شهر است.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان اصفهان تأکید کرد: امروز سقف بیشتر خانه‌های مسکونی در اصفهان دچار ترک شده و دلیل آن فرونشست زمین است.
وی با اعتقاد بر اینکه در این خصوص باید واقعیت را به مردم بگوییم، تصریح کرد: اگر زاینده‌رود احیا نشود، فرونشست زمین در اصفهان همچنان ادامه خواهد داشت.
عسگری با بیان اینکه در شهر دامنه فرونشست زمین به میزان یک متر و نیم بوده و ساختمان‌ها از هم جدا خواهند شد، گفت: دلیل این اتفاق در استفاده نابجا و نادرست از منابع آب‌های زیرزمینی است و منابعی که سرمایه نسل‌های آینده است را امروز مصرف کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه فرونشست ساختمان‌های مسکونی در خیابان‌های اطراف زاینده‌رود بیشتر است، گفت: ترک‌های ناشی از فرونشست زمین، زاویه‌دار است، اما ترک ساختمان‌های قدیمی به طور معمول صاف است.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان اصفهان راهکار حل این معضل را در مصرف بهینه آب و هم‌چنین بازچرخانی فاضلاب عنوان کرد و افزود: متأسفانه برخی طرح‌ها تنها در قالب ماکت ارائه می‌شود و در عمل کاری از پیش نمی‌بریم. 
وی تأکید کرد: اگر برای حل مشکل فرونشست زمین چاره‌ای اندیشی نشود به‌طور قطع ساختمان‌ها به عنوان ثروت مردم به باد می‌رود.
ابوذر مجلسی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه در موقعیت نزدیک به بحران در حوزه‌های مربوط به انرژی، محیط‌زیست و مصرف آب هستیم، گفت: این بحران محصول نداشتن دیدگاه گذشتگان و عدم مدیریت مصرف آب و انرژی است در این شرایط امروز به دنبال منابع جدید آب هستیم.
وی تأکید کرد: باید شرایط را مدیریت کنیم و یکی از راهکارهای آن ارتقاء فرهنگ عمومی توسط رسانه‌ها است.
کد خبرنگار: 13036
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/74250/خطر-فرونشست-در-کمین-ساختمان‌های-مسکونی-اصفهان
بستن   چاپ