پیام سپاهان
چاقی کودکان اصفهانی زمینه ساز شیوع دیابت در آینده است
دوشنبه 21 آبان 1397 - 15:23:06
پیام سپاهان - اصفهان - مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: اضافه وزن کودکان و نوجوانان زیر 18 سال در این منطقه زنگ خطر شیوع دیابت در سال های آینده را به صدا در آورده است.
دیابت یا بیماری قند (Diabetes Mellitus) یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌ رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده است؛ اضافه وزن و چاقی، کم تحرکی و تغذیه نامناسب از عوامل ابتلا به دیابت و شیوع این بیماری در استان اصفهان حدود 11.7 درصد است.
به گزارش ایرنا، مهشید احمدیان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود : 9.3 درصد کودکان و نوجوانان استان اصفهان مبتلا به اضافه وزنی و 11.3 درصد مبتلا به چاقی هستند.
برای محاسبه چاقی و اضافه‌ وزن باید وزن (به کیلوگرم) را تقسیم بر مجذور قد (به متر) کرد. اگر عدد به ‌دست‌ آمده بالای 25 بود، فرد دچار اضافه ‌وزن و اگر بالای 30 بود، فرد چاق است. به عبارت دیگر اضافه‌ وزن خفیف ‌تر از چاقی است.
احمدیان شیوع اضافه وزنی و چاقی در افراد زیر 18 سال در شهرهای استان را به ترتیب 10.4 و 13.2 درصد اعلام کرد و گفت: این آمار در بین دختران استان به ترتیب 10.2 و 10.3 درصد و در بین پسران 8.7 و 12.5 درصد است.
وی با بیان اینکه فقط 13.7 درصد از افراد زیر سال 18 در استان اصفهان دارای تحرک کافی هستند، گفت : 7.4 درصد آنها هیچ تحرکی ندارند.
این پزشک میزان استاندارد تحرک برای افراد زیر 18 سال را ورزش و فعالیت بدنی به میزان یک ساعت در روز و پنج روز در هفته و برای افراد بالای 18 سال فعالیت روزانه نیم ساعت عنوان کرد.
وی بدون اشاره به رتبه اصفهان در این زمینه در بین سایر استان ها تاکید کرد: ما از جایگاه خوبی برخوردار نیستیم که یکی از مهمترین دلایل آن نوع سبک زندگی و صنعتی بودن این خطه است.
رئیس هیات مدیره خیریه دیابت اصفهان نیز در این نشست گفت: دیابت در ایران از استاندارد جهانی و در اصفهان از میانگین کشوری، بالاتر است.
محمد علی عطاری با اشاره به ابتلای حدود 400 هزار تَن در اصفهان به این بیماری، افزود: خیریه دیابت موفق به پوشش حدود هفت هزار تَن از این بیماران شده است.
وی تشکیل ستاد یا میز دیابت در استانداری اصفهان برای پیشگیری و کنترل هرچه بیشتر این بیماری را ضروری خواند و گفت: با توجه به اینکه این موضوع نیاز به همکاری بین بخشی از جمله دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش، بهزیستی، سازمان های بیمه گر و شهرداری ها دارد، ایجاد این ستاد اجتناب ناپذیراست.
عطاری شیوع ابتلا به دیابت در کشور و استان اصفهان را بحرانی دانست و افزود: لازم است علاوه بر کارهای آموزشی و فرهنگی بیشتر، جلوی تبلیغ مواد غذایی مضر در رسانه ها و تلویزیون گرفته شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خواهان نظارت بیشتر مرکز بهداشت بر فروشگاه های مواد غذایی و غذاهای فوری (فست فود) شد و تصریح کرد: مصرف قند و شکر نیز در بین مردم افزایش یافته است که باید کنترل شود.
همچنین علی کچویی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این نشست گفت: تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای همه مردم و مشخص شدن یک متولی برای ساماندهی به وضعیت بیماران دیابتی برای پیشگیری، درمان و کنترل این بیماری ضروری است.
23 آبان مصادف با 14 نوامبر سالگرد تولد 'فردریک بانتینگ' کاشف انسولین بعنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است.
3011/ 6022

http://www.sepahannews.ir/fa/News/74326/چاقی-کودکان-اصفهانی-زمینه-ساز-شیوع-دیابت-در-آینده-است
بستن   چاپ