پیام سپاهان
رفع مشکلات تاریخی و اجتماعی در گرو فرهنگ سازی است
سه شنبه 22 آبان 1397 - 22:11:39
پیام سپاهان - اصفهان – ایرنا – یک استاد تاریخ گفت: مشکلات تاریخی جوامع را باید از طریق فرهنگ سازی در بستر زمان برطرف کرد.
به گزارش ایرنا، مهدی کیوان شامگاه سه شنبه در همایش "فراز و فرود فرهنگ ایران از گذشته تا حال" در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان افزود: بخش مهمی از تاریخ توسط مورخانی به نگارش درآمده که عنصر دستوری بر آنها حاکم بوده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر بخشی از ناگفته های تاریخی در کلام شاعران مشاهده می شود زیرا این قشر به عنوان طبقه روشنفکر توانسته اند ناگفته ها را به صورت شعر یا در کنایه بیان کنند.
مولف دهها عنوان و کتاب تاریخی اظهار داشت: برای شناخت حقایق تاریخی و اجتماعی باید از بیرون به درون نگاه کرد اما در جامعه ما این مساله عکس شده است و نگاه از درون به بیرون سیطره دارد.
وی اضافه کرد: مقوله فرهنگ از دل جامعه و مناسبات اجتماعی برمی آید که بخشی از آن در قالب شعر به ترسیم حقیقی این مناسبات می پردازد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه فرهنگ چیز وارداتی نیست بلکه از درون یک جامعه می جوشد، تصریح کرد: با نگاه فرهنگی به تاریخ درمی یابیم که اشتباهات تاریخی نتایج یکسانی در دوره های مختلف ایجاد کرده است.
کیوان خاطرنشان کرد: ترس، دروغ و تملق سه عنصری است که ضربه های بسیاری به فرهنگ ایرانی زده است و تجلی آن در شعر نیز مشاهده می شود.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: با نگاه تاریخی پیراسته از عنصر دستور به فراز و فرودهای فرهنگی درمی یابیم که مهمترین مشکل جامعه ایرانی که همواره در بستر تاریخ نیز وجود داشته، ساختار فرهنگی این کشور است.
وی تاکید کرد: تا زمانی که منافع ملی کشور شناخته نشود و منافع خصوصی و سیاسی به آن خدشه بزند، امکان اصلاح فرهنگی و اجتماعی نیز وجود نخواهد داشت.
"همایش فراز و فرود فرهنگ ایران از گذشته تا حال" شامگاه سه شنبه به همت انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.
/7134/6027

http://www.sepahannews.ir/fa/News/74468/رفع-مشکلات-تاریخی-و-اجتماعی-در-گرو-فرهنگ-سازی-است
بستن   چاپ