پیام سپاهان
/آسیب‌شناسی فضای هنری اصفهان/
هنرمند واقعی روزی فوران می‌کند
چهارشنبه 23 آبان 1397 - 11:43:18
پیام سپاهان - عضو شورای نظارت بر نمایش اصفهان معتقد است که صاحب‌هنر، در شرایط سخت و نابرابر هنرمند می‌شود و باید مهارت پشت سر گذاشتن این سختی‌ها را نیز بر مجموعه هنرهایش بیفزاید.
احمد اشرفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، درباره آسیب‌ها و تهدیدهای حال حاضر فضای حاکم بر هنر شهر اظهار کرد: عده‌ای از افراد هستند که گلوگاه‌های مدیریتی فرهنگی و هنری را در اختیار دارند، درحالی‌که هنرمند نیستند، اما این مسئله از قدیم‌الایام وجود داشته و طبیعی است. 
وی افزود: نباید انتظار داشته باشیم که فردی مثل شجریان وزیر فرهنگ و ارشاد شود. البته حتی اگر چنین پیشنهادی هم به او داده شود آن را نمی‌پذیرد. 
کارگردان نمایش "شمع و شیخ" با اشاره به اینکه یک هنرمند واقعی هیچ‌وقت شأن و جایگاه خود را صرف این مسائل اداری نمی‌کند، ادامه داد: هنرمند یعنی ارحام صدر، فرشچیان، عطریان. هنر این افراد اظهر من الشمس است و کسی نمی‌تواند آن‌ها را انکار کند یا جلوی آن‌ها را بگیرد.
هیچ مسئولی توان متوقف کردن هنرمند را ندارد
وی هنرمند را چاه نفتی دانست که اگر امروز هم جلوی آن گرفته شود بالاخره روزی دیگر فوران می‌کند و هیچ مسئولی، توان متوقف کردنش را ندارد.
اشرفیان تصریح کرد: آسیب‌های مختلف، همیشه در فضای هنری وجود داشته و اتفاقاً کسی که با وجود این معضلات بتواند دست به خلق بزند، کاری کرده است. هنر هنرمند در شرایط سخت و نابرابر جلوه می‌کند و هیچ دوره‌ای نبوده که در آن کسی باد هنرمند را بزند و او مشغول انجام کار باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در قبال مشکلات موجود در فضای هنری اصفهان احساس خطر می‌کنید یا خیر گفت: زندگی یعنی خطر. حتی راه رفتن در خیابان هم با احساس خطر همراه است و انسان باید در همه حال مواظب این خطرها باشد. کشور ما نیز اکنون در محاصره خطرهای گوناگون است، اما باید مهارت گذر از این خطرها را کسب کند.
بازیگر نمایش "شب پرستان" ادامه داد: هنرمندی که با دیدن مشکلات عزا بگیرد و گله سر کند هیچ‌چیز عایدش نمی‌شود. ارحام صدر، فرشچیان، کمال‌الملک و شجریان هم همیشه در خطر بوده‌اند، بنابراین چیزی که اهمیت دارد این است که یک هنرمند باوجود تمام مشکلات، آسیب‌ها و خطرات به میدان بیاید و برای تولید یک اثر هنری بکوشد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/74503/هنرمند-واقعی-روزی-فوران-می‌کند
بستن   چاپ