پیام سپاهان
چالش نبود کارگروهی در ایران نیازمند فرهنگ سازی
يکشنبه 27 آبان 1397 - 13:35:47
پیام سپاهان - اصفهان- کارگروهی و جمعی به اعتقاد برخی از صاحبنظران از بنیانهای مدرنتیه و از محورهای فرایند توسعه است که رفع این چالش و نیاز اساسی در کشور نیازمند آموزش و توسعه فرهنگ آن در سطوح مختلف جامعه است.
به گزارش ایرنا، کار جمعی به گفته کارشناسان یکـی از بنیـادی تـرین عوامـل فرهنگی پیشرفت جوامع صنعتی بوده است و انسان در دنیای جدید در مقایسه با ادوار گذشته نیاز بیشتری به حضور در فعالیتهای گروهی و جمعی دارد که آن جوامع زودتر به این درک مهم رسیده اند.
برآیند تحقیقات اندیشمندان حوزه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگـی و مدیریتی نشان می دهد که موفقیت نداشتن ایرانی هـا در کارهـای جمعـی و گروهـی از جمله موانع در توسعه این کشور مطرح بوده است.
امروز نظام آموزشی پایه گرفته تا سطوح عالی آموزشی و حتی در دیگر بخش های جامعه متاسفانه نسبت به کارگروهی و جمعی بی توجه از کنار آن می گذرند در حالی که کشورهای پیشرفته زودتر به این مهم دست یافتند و از مزایای آن بهره برده اند.
به باور کارشناسان مشارکت گروهی در اجرای طرح های پژوهشی و علمی یکی از پیش شرط هـای توسعه علمی در دنیای امروز است، بنابراین، آموزش و توسعه فرهنـگ کـارگروهـی در جامعه به خصوص در بین دانش آموختگان و دانـشجویان به عنوان نخبگـان جامعـه از اولویتهای غیرقابل انکار است.
با این توصیف اندیشمندان حوزه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و ورزشی و سیاسی باید با ایجاد کارگروه های مختلف به بررسی ریشه ای موانع فرهنگی عدم توسعه کار جمعی در ایران بپردازند تا نتیجه علمی و تحقیقاتی آن در سطوح مختلف به ویژه سنین پایه عملیاتی شود.
چرا که تجربه کار گروهی و روشها و اصول کار جمعی به تاکید کارشناسان باید در سنین پایین تـر دنبـال شود زیرا محیط های آموزشی قبـل از ورود بـه دانـشگاه بـرای سـوق دادن افـراد بـه کارهـای جمعی به مراتب مستعدتر و مؤثّرترند.
یکی از ویژگی های نظام آموزشی در هلند این است که کودکان از چهار سالگی به مدرسه می روند.
با توجه به ضرورت توسعه همه جانبه ایران اسلامی در ابعاد مختلف ، ریشه یابی عدم توانایی و مهارت کار و زندگی گروهی ضرورتی است اجتناب ناپذیر.
کارگروهی (Teamwork) به تعامل و همکاری دو یا چند نفر برای یک موضوع مشترک و در مسیر دستیابی به هدفی مشخص گفته می شود.
**کارگروهی، فرصتی برای فراگیری مهارت های زندگی و مسئولیت های اجتماعی
یک روانشناس تربیتی، کارگروهی را بهترین فرصت برای یادگیری مهارت های زندگی و فراگیری شیوه های ورود به اجتماع ذکر کرد و گفت: دانش آموزان در قالب کارهای جمعی می توانند در آینده پذیرای مسئولیت های اجتماعی شوند.
افسانه برومند در گفت و گو با ایرنا افزود: زمانی که دانش آموزان با همکاری یکدیگر به صورت جمعی به دنبال دستیابی به هدفی مشترک هستند، خواهند توانست به انجام طرح ها و برنامه هایی پروژه‌ای دست بزنند که به تنهایی قادر به انجام آن نبوده‌اند.
وی اضافه کرد: یادگیری به شیوه کارگروهی و مشارکتی هم پشتوانه محکم نظری دارد، هم از حمایت های دقیق تجربی برخوردار است.
این روانشناس تصریح کرد : آموزش به شیوه کارجمعی و یادگیری مشارکتی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر بسیار مثبت و معنی داری دارد.
وی تقویت مهارت های شنیداری، نوشتاری، توصیفی و تحلیلی دانش آموزان را از دیگر تاثیرات کارجمعی و یادگیری مشارکتی برشمرد و گفت: دانش آموزان در قالب گروه های مطالعه، تحقیق و پژوهش فرصتی برای بحث و تبادل نظر با یکدیگر خواهند یافت.
برومند تقویت روحیه اجتماع پذیری و برقراری ارتباط با دیگران را از اثرات بسیار مهم کار جمعی در بین دانش آموزان برشمرد و گفت: متولیان نظام آموزشی باید شرایط جدی گرفتن کارگروهی را در دوره های مختلف آموزشی فراهم کنند.
**کارگروهی نیازمند آموختن است
معاون یک آموزشگاه دخترانه در اصفهان در این رابطه گفت : کار جمعی و گروهی یک مهارت است که باید آموخت و در این زمینه باید فرهنگ­ سازی شود.
مینا طالب خواه در گفت و گو با ایرنا افزود: این مهارت‌ ها ابتدا باید از سوی نهادهای اولیه که در جامعه پذیری کودکان نقش موثری دارند، آغاز شود.
وی با اشاره به این که فرهنگ کارگروهی در بین دانش آموزان در چند ساله اخیر بسیار بهتر از گذشته شده است ،گفت: در راستای اجرای سند تحول بنیادین در چند ساله اخیر و تغییر محتوای کتب درسی و همچنین تاکید و اهمیت بخشی به رشته های مهارتی در سیستم آموزشی، تا حدودی موجب گرایش آنها به تفکر و کارگروهی شده است.
این مسوول آموزشگاه دخترانه در اصفهان ادامه داد : دانش آموزان با همکاری یکدیگر و به صورت جمعی می توانند به راحتی به هدف های مشترک برسند و این روش در اصلاح خلق و خوی آنها بسیار موثر است.
وی در پاسخ به اینکه فرهنگ کارجمعی هنوز آنطور که بایسته و شایسته است در مدارس پرداخته نمی شود ، یادآور شد : اگر برخی مدارس در این موضوع ضعیف عمل می کنند باید ضعف را در رفتارهای مدیریتی آن واحد جستجو و پیگیری کرد زیرا اگر مدیران خود به فرهنگ کارگروهی اعتقاد راسخ داشته باشند به یقین این مهم در بین دانش آموزان فرهنگ سازی می شود.
**تقویت کارگروهی در مدارس نیازمند همکاری والدین با مربیان است
مدیر یک آموزشگاه ابتدایی در اصفهان گفت : کارگروهی و جمعی شیوه ای بسیار موثر و چند منظوره در آموزش و تربیت دانش آموزان است.
حسین قجاوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال های اخیر با توجه به تغییرات صورت گرفته در محتوای کتب درسی از جمله علوم، مطالعات اجتماعی و هدیه های آسمانی در دوره ابتدایی و اضافه شدن کتابهای کار و فناوری و سبک زندگی در دوره متوسطه، بر گرایش دانش آموزان به سمت پیگیری سوالات مطرح شده در قالب تشکیل تیم های 2 یا چند نفره تاکید شده است.
وی خاطرنشان کرد : اما فرهنگ سازی این نوع شیوه نیازمند همکاری والدین با مربیان است زیرا در برخی مواقع والدین اصرار دارند که فرزندانشان به تنهایی می توانند به پاسخ سوالات دست یابند و نیاز به حضور آنها در قالب تیم نیست.
قجاوند ل تاکید کرد: این در حالی است که با توجه به کم جمعیت شدن خانواده ها، کارجمعی و گروهی می تواند در تربیت دانش آموزان و اصلاح رفتارهای فردگرایانه به آنها کمک کند.
وی تصریح کرد : البته استقبال از کارگروهی در هنرستان ها و آموزشگاه های کار و دانش بیشتر از دیگر آموزشگاه هاست زیرا دانش آموزان بنا به اقتضای درس های خود برپایه عملی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با هم افزایی و همفکری به فراگیری علوم بپردازند.
** فردگرایی، مانع توسعه و پیشرفت کشور است
استاد رشته جامعه شناسی گفت : فردگرایی یا خودمحوری، بی توجه به منافع جمعی و گروهی، مانع جدی توسعه و پیشرفت کشور است.
نوشین حیدری در گفت و گو با ایرنا افزود: این در حالی است که تنها در پرتو شکل گیری جمع گرایی است که می‌ توان به پیدایش انسانهایی مسوولیت پذیر، مشارکت جو و در عین حال مستقل و انتقاد پذیر امیدوار بود.
وی خاطرنشان کرد : از سوی دیگر نباید فراموش کرد که کار جمعی یک مهارت است که باید آموخته شود و مهمترین زمان برای پذیرش آن از همین دوران کودکی است.
این جامعه شناس با تاکید بر نقش خانواده ها بر پرورش کودکان جمع گرا و مسوولیت پذیر ، بیان کرد : نباید کودک را صرف خواسته ها و داشته های خود باور داشت بلکه او را باید در مسیر هم افزایی با جمع و روحیه اجتماع پذیری و مشارکت همگانی قرار و پرورش داد.
وی یادآور شد : بسیاری از بازی های دوران کودکی در خانه و مدرسه در قالب تفکرات فرد محوری به جای تیم محوری و کار و مشارکت گروهی و جمعی بوده است.
حیدری یکی از عمده ‌ترین دلایل عدم توفیق جامعه به ویژه در دهه گذشته در انجام کار گروهی را سیستم آموزشی غلط و نگاه نادرست آموزش و پرورش بر فرد محوری ذکر و اضافه کرد: در حالی که جایگاه کارگروهی در نظام های آموزشی مطرح دنیا، یکی از اصلی‌ ترین و اجتناب ناپذیر ترین اصول در راستای بهره وری و پرورش نیروی کار برای آینده است.
**روش تدریس در بیشتر کشورهای پیشرفته مبتنی بر کارگروهی است
وی با تاکید بر این که کارگروهی دغدغه همه نظام های آموزشی دنیاست ، تصریح کرد : در بیشتر کشورهای پیشرفته، روش تدریس مبتنی بر کار گروهی است.
این جامعه شناس بیان کرد : اما در ایران مفهوم کارگروهی فقط محدود به تمرین‌ هایی است که در کتاب های درسی با عنوان کارگروهی مطرح شده که برخی معلمان ترجیح می دهند که آن هم به شکل فردی و به تنهایی انجام شود تا در کلاس هرج و مرج صورت نگیرد.
وی همچنین اهمیت به ورزش های انفرادی بیش از دیگر رشته های ورزشی را از دیگر مصداق های بی توجهی به کارگروهی ذکر کرد.
حیدری یادآور شد: به هر حال هر کشوری نیاز دارد که نسل آینده خود را به گونه‌ای تربیت بکند که بیشترین بهره وری را داشته باشد و این در حقیقت باید از جایی به نام مدرسه آغاز شود.
/6026/6994

http://www.sepahannews.ir/fa/News/75674/چالش-نبود-کارگروهی-در-ایران-نیازمند-فرهنگ-سازی
بستن   چاپ