پیام سپاهان
معاون هلال احمر اصفهان :
فرهنگ برخورد با سانحه کمرنگ است
يکشنبه 27 آبان 1397 - 13:35:55
پیام سپاهان - اصفهان - معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: فرهنگ اجتماعی برخورد با سانحه بین مردم کمرنگ است و باعث ازدحام بیش از حد در محل بروز حوادث و در نتیجه کندی عملیات امداد رسانی می شود.
امیر جلالیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: فرهنگ اجتماعی برخورد با سانحه جنبه های مختلفی دارد که یکی از مهمترین آن ملتهب و شلوغ نکردن موقعیت و ایجاد فضای مناسب برای حضور موثر نیروهای امدادی است.
وی ادامه داد: نبود این فرهنگ اجتماعی سبب می شود که عده ای به محض دیدن یک حادثه ضمن ازدحام در محل، موبایل به دست مشغول عکاسی و فیلمبرداری شوند که این اقدام هیچ تاثیری جز تاخیر در رسیدگی به مجروحان و آسیب دیدگان ندارد.
به گفته معاون هلال احمر اصفهان، حوادث در نقاط مختلف کشور جدا از موضوع امداد رسانی، با چالشی اساسی با عنوان حضور مردم روبروست که نه تنها سودی برای حادثه دیدگان ندارند، بلکه روند امداد رسانی را به دلیل ایجاد ازدحام و شلوغی با اختلال روبه رو می کند.
جلالیان خاطرنشان کرد: این موضوع در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو تهران در دی سال 95 و سقوط هواپیمای شرکت هواپیمایی آسمان در منطقه پادنای از توابع شهرستان سمیرم استان اصفهان مشهود بود.
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان اصفهان اضافه کرد: چگونگی برخورد با سانحه ای که برای خود شخص رخ می دهد نیز اهمیت دارد و جنبه ای دیگر از فرهنگ اجتماعی برخورد با سانحه را شکل می دهد و به این معناست که زمانی حادثه ای برای من رخ می دهد چگونه آن را مدیریت کنم تا اثرات سوء آن به کمترین میزان خود برسد.
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر اضافه کرد: این موضوع به فرهنگ سازی نیاز دارد، اما پیش از آن خود شهروندان باید خود را به رعایت آن ملزم کنند.
جلالیان با بیان اینکه مدیریت نیز در زمان بحران ها چالشی اساسی در کشور به شمار می رود، خاطرنشان کرد: توجه نکردن به کانون و نظرات تصمیم گیران اصلی در این عرصه شرایط ناگواری را در حوادث رقم می زند، بسیار دیده شده که مسئولان در نهادهای مختلف توجه کمی به خواسته ها و گفته های تصمیم گیران اصلی در این عرصه می کنند و خودسرانه وبنا به صلاحدید خودشان عمل می کنند.
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان اصفهان توجه هر چه بیشتر مردم به مباحث ایمن سازی را خواستار شد و گفت: ایمن سازی را باید از خودمان آغاز کنیم، برای مثال بدو یک مسافرت، رصد شرایط آب و هوایی مسیر و مقصد ساده ترین نکته ای است که باید انجام داد.
جلالیان به اهمیت آموزش اشاره کرد و گفت: سال قبل برای 68 هزار نفر در استان دوره های کمک اولیه و امداد و نجات اولیه برگزار شد، همچنین 2 هزار و 800 تجاتگر نیز دوره تخصصی خود را در این مرکز سپری کردند تا در 40 پایگاه امداد و نجات جاده ای منطقه یاری رسان مردم باشند.
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر اضافه کرد: با اینحال و طبق ارزیابی ها شرایط استان اصفهان در مقایسه با سایر مناطق بهتر است و موقعیت یابی حوادث و سایر عملیات امداد و نجات با وضعیت بهتری انجام می شود.
ایران جزو 10 کشور بلاخیز جهان به شمار می رود و این بلایای طبیعی و پدافند غیرعامل را باید از موضوع های اصلی در زندگی کنونی قلمداد کرد.
43 بلای طبیعی و انسان ساز در جهان شناخته شده که 35 بلا از این تعداد در کشور ایران روی می دهد.
6020/ 6022

http://www.sepahannews.ir/fa/News/75688/فرهنگ-برخورد-با-سانحه-کمرنگ-است
بستن   چاپ