پیام سپاهان
/پایان نامه/
مسئولیت قانون در برابر مردم
دوشنبه 28 آبان 1397 - 10:20:39 AM
ایسنا
پیام سپاهان - نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد محدودیت‌ها و مسئولیت‌های مجریان عدالت به خصوص ضابطان، به منظور حمایت از شهروندان در آزادی و امنیت خود در سطح جامعه به صورت قانونی مورد حمایت مقنن در آیین دادرسی کیفری قرار می‌گیرد.
  ندا فلاحی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق عمومی به بررسی "نقش دادسرا در تحقق حقوق شهروندی" پرداخت.
مطابق این تحقیق هدف حقوق در هر جامعه‌ای حفظ برابری و عدالت و حقوق شهروندان آن جامعه است، بنابراین در بسیاری از مواقع روند حفظ امنیت در جامعه تقابل‌های بین وظایف مجریان عدالت و حقوق شهروندان را به وجود می‌آورد.
از جمله این تقابل‌ها می‌توان به برخورد ضابطان با حقوق افراد جامعه اشاره کرد. ضابطان در سیر مرحله رسیدگی و کشف جرم و شناسایی متهم دارای اختیاراتی هستند که دامنه فعالیت آنها را گسترش می‌دهد، اما گاهی این اختیارات به شکل بسیار نزدیکی با آزادی و شأن انسانی افراد جامعه مخلوط و تطبیق دارد که اگر این اختیارات با محدودیت‌ها و مسئولیت‌های از جانب قانون گذار کنترل نشود به یک معظل بر علیه عدالت جامعه تبدیل می‌شود.
نتایج این پژوهش نشان داد که محدودیت‌ها و مسئولیت‌های مجریان عدالت به خصوص ضابطان، در حمایت از شهروندان در آزادی و امنیت خود در سطح جامعه به صورت قانونی مورد حمایت مقنن درآیین دادرسی کیفری قرار گرفته است. همچنین ناقض کنندگان این حق با سه مسئولیت کیفری، حقوقی و انتظامی توسط قانون گذار روبرو می‌شوند تا حقوق شهروندی در جامعه نیز مورد حمایت قرار گیرد.
  این پایان نامه با راهنمایی حسین ایزدی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد دفاع شد.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/75809/مسئولیت-قانون-در-برابر-مردم
بستن   چاپ