پیام سپاهان
خدمات سلامت در مراکز بهداشت، نتیجه گرا باشد
دوشنبه 28 آبان 1397 - 18:15:27
پیام سپاهان - اصفهان- قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت : لازم است خدمات و مراقبت های سلامتی که از مردم در پایگاه های بهداشت صورت می گیرد، نتیجه گرا باشد.
به گزارش ایرنا، محمد شریعتی روز دوشنبه در اجلاس سراسری معاونان فنی و اجرایی و مدیران گروه توسعه مراکز بهداشت کشور که در اصفهان برگزار شد، افزود : بر اساس آخرین آمار، روزانه حدود 700 هزار تَن در کشور با مراجعه به مراکز بهداشت و جامع سلامت شهری و روستایی از خدمات مراقبتی و پیشگیرانه برخوردار می شوند اما آنچه برای ما اهمیت دارد، نتیجه گرا بودن این خدمات است.
وی با تاکید بر اینکه آموزش ها و توصیه های ارائه شده به مردم توسط پزشکان و مشاوران مراکز بهداشتی باید در زندگی روزمره کاربردی شود، تصریح کرد : اگر مادر بارداری به مرکز بهداشتی مراجعه کرد و پرونده الکترونیک سلامتز برای وی تشکیل شد اما هنوز نمی داند که چه نوع خوراکی برای فرزند وی مناسب است، یعنی همه خدمات و مراقبت های انجام شده بیفایده می باشد.
به گفته وی بر اساس پژوهشی، میزان سواد مادران باردار ایرانی از مادران باردار امریکایی بیشتر، میزان مصرف الکل و سیگار در بین آنها نسبت به امریکایی ها کمتر، میزان مراقبت های دوران بارداری در ایران بیشتر و دادن مکمل های رایگان در ایران نسبت به امریکا بیشتر است اما از طرفی، مرگ و میر مادران و کودکان در کشور نسبت به امریکا بالاتر است.
شریعتی ادامه داد : این پژوهش نشان می دهد که آنچه اهمیت دارد، نتیجه مراقبت ها و خدمات است.
قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، پایش و ارزشیابی خدمات ارائه شده برای بررسی نتیجه گرا بودن آن را مهم خواند و گفت: بر این اساس، نظام ارزشیابی خدمات بهداشتی روز به روز کامل تر و تخصیص منابع به مراکز بهداشت بر اساس نتایج این پایش و راستی آزمایی صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه در آینده، امکان دسترسی همه مردم به اطلاعات شخصی خود در سامانه یکپارچه سلامت فراهم می شود، اضافه کرد: در واقع یک شبکه اجتماعی برای حدود 80 میلیون کاربر طراحی می شود تا آنها در جریان همه اطلاعات و خدمات ثبت شده قرار گیرند و حتی بتوانند مطالب جدید مورد نیاز را وارد سامانه کنند.
رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت کشور با اشاره به راه اندازی سامانه ارسال پیامک نظرسنجی به مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی از اسفند سال گذشته، گفت: پیش بینی اولیه ما برای پاسخ دهی مردم به این پیامک ها 10 درصد بود اما اکنون بیش از 15 درصد کاربران به پیامک ها پاسخ می دهند.
شریعتی با بیان اینکه طرح تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای همه مردم هنوز در ابتدای راه قرار دارد، افزود : این طرح بزرگ مبتنی بر فناوری اطلاعات و برای ارتقای سلامت ملت ایران است.
پرونده الکترونیک سلامت، حاوی اطلاعات درمانی و بهداشتی مردم است که به صورت الکترونیکی ذخیره شده است و استفاده از آن باعث یکپارچه سازی اطلاعات سلامت، ارتقای خدمات و مدیریت بهتر نظام سلامت کشور می شود. تا کنون این پرونده در بخش بهداشت برای بیش از 55 میلیون تَن در کشور فعال شده است.
شریعتی همچنین با اشاره به برخی محدودیت های منابع مالی بخش بهداشت در سال گذشته خاطرنشان کرد : این موضوع به خوبی و بدون ایجاد خللی در ارائه خدمات به مردم، مدیریت شد.
رییس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این نشست گفت : با تثبیت برنامه تحول بهداشت، کیفی شدن خدمات نیروی انسانی در خانه ها و پایگاه های بهداشت باید در اولویت قرار گیرد.
کمال حیدری، خواهان همت بیشتر برای ارتقای سامانه یکپارچه سلامت (سیب) شد و افزود : در زمان حاضر نحوه تخصیص منابع مالی و پرداخت ها بر اساس عملکرد مراکز صورت می گیرد و این موضوع به کارکنان ابلاغ شده است.
اجلاس سراسری معاونان فنی و اجرایی و مدیران گروه توسعه مراکز بهداشت کشور روز دوشنبه به همت مرکز بهداشت و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با هدف بحث و تبادل نظر درباره عناصر اصلی پیشبرد برنامه های تحول حوزه بهداشت و ارائه دوره های آموزشی در هتل آسمان برگزار شد.
3011/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/75853/خدمات-سلامت-در-مراکز-بهداشت،-نتیجه-گرا-باشد
بستن   چاپ