پیام سپاهان
یک شهرساز: برند شهری اصفهان بی‌ربط و ضعیف است
دوشنبه 28 آبان 1397 - 18:15:59
پیام سپاهان - یک شهرساز گفت: آنچه توسط اتاق بازرگانی اصفهان با عنوان برند شهری این کلانشهر تعریف شده است، کاملا با هویت شهری اصفهان و پیشینه تاریخی این شهر غریبه است.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، مدتی پیش اتاق بازرگانی اصفهان از آمادگی برای معرفی برند شهری اصفهان خبر داد. به گفته برخی از اعضای اتاق بازرگانی اصفهان این برند شامل دو هزار صفحه مطالعه است. 
نمادی که برای برند شهری اصفهان در طی پنج سال مطالعه طراحی شده است شامل طرحی شبیه به یک طاووس می‌شود که از سقف مسجد شیخ لطف الله گرفته شده است. معرفی این برند در روزهای اخیر که به ثبت روز نخست آذر به عنوان روز اصفهان نزدیک می‌شویم انتقاداتی را موجب شده است.
در همین رابطه ثمین اسدی- برنامه ریز شهری، با اشاره به برند شهری تعریف شده توسط اتاق بازرگانی اصفهان به ایسنا گفت: اتاق بازرگانی اصفهان گویا میلیاردها تومان هزینه کرده است تا برای شهری برندسازی کند که خود نزدیک به پنج قرن هویت و برند خود را داشته است.
وی ادامه داد: آنچه اتاق بازرگانی اصفهان انجام داده است برای هر کارشناس گردشگری، برندسازی و آوازه آفرینی شهری و همچنین برای هر شهرساز قدری عجیب است. چرا که چنین اقداماتی برای شهرهای نوظهور و بدون هویت و پیشینه مناسب است. شهرهایی که چیزی برای عرضه نداشته و باید برند خود را با صرف هزینه تعریف کنند.
این شهرساز تاکید کرد: شهری همچون اصفهان با پیشینه‌ای تاریخی نیزی به تولید برند شهری جدید ندارد. شهری که به اندازه هر شهر دیگری در دنیا نماد و نشانه برای آوازه آفرینی دارد.
اسدی اضافه کرد: شهر اصفهان قوس آذر را به عنوان نمادی که داستانی زیبا و فلسفه ای عمیق در پس خود دارد کنار گذاشته و در مقابل نمادی جدید تعریف می کند که هیچ ارتباطی با هویت اصفهان ندارد باید از متولیان امر پرسید استفاده از طاووس که نماد کشور هند است در اصفهان چه معنایی دارد.
این برنامه ریز شهری و منطقه ای گفت: اصفهان کلانشهری است که نه تنها نمادی شهری دارد، بلکه در معماری و شهرسازی نیز مکتب خود را دارد؛ این شهر همچنین در صنایع خلاقی همچون فرش دارای مکتب است. مکتب موسیقی اصفهان نیز یکی از مکاتب زیبای موسیقی است.
وی ادامه داد: باید برای آوازه آفرینی شهری اصفهان بر روی عناصر هویت مند این شهر و همچنین بناهای تاریخی آن از جمله پل های تاریخی و مساجد فیروزه ای استفاده کرد.
اسدی تاکید کرد: به نظر می‌رسد اتاق بازرگانی اصفهان راه را به کلی اشتباه رفته باشد. در ارائه نماد جدید اصفهان گفته شده شهر اصفهان روح دارد و این نماد روح اصفهان را به خوبی نشان می‌دهد. اما گفته نشده است این نماد که تقلید ضعیفی از سقف مسجد شیخ لطف الله است چگونه روح اصفهان را نشان می‌دهد. 
وی ادامه داد: همچنین گفته شده است نماد پیام را زیبا و شفاف منتقل می‌کند، اما مشخص نیست پیام این نماد چیست. از طرفی گفته شده این نماد از نظر گرافیکی موزون است که این ویژگی را هم از تناسبات معماری موجود در مسجد شیخ لطف الله عاریه گرفته است.
این برنامه ریزی شهری گفت: طراحان این لوگو می‌گویند شعار "اصفهان، شهر روایت‌های ناگفته" می‌تواند گردشگران بسیاری را به اصفهان بکشاند که به روشنی این اظهارات جنبه علمی ندارند. رنگ های لوگو نیز برگرفته از کاشی کاری و معماری اصفهان است.
اسدی تاکید کرد: در مجموع هزینه‌ای که برای این برند شده است می‌توانست بر روی بهبود نشانه‌های موجود در اصفهان سرمایه گذاری شود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/75856/یک-شهرساز--برند-شهری-اصفهان-بی‌ربط-و-ضعیف-است
بستن   چاپ