پیام سپاهان
اصفهان سرمه چشم جهان
دوشنبه 28 آبان 1397 - 18:16:08
پیام سپاهان - رییس حوزه هنری استان اصفهان با اشاره به برگزاری روز اصفهان، گفت: برای اجرای هرچه بهتر برنامه روز اصفهان همه دسته های هنری و سازمان‌های مردم نهاد به دور هم جمع شدند. نگاه سوگیرانه و جهت گیری سیاسی نادیده گرفته شده است تا این شهر همان گونه که هست نشان داده شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، مهدی احمدی فر امروز (دوشنبه) در نشست خبری به مناسبت روز اصفهان در خصوص برنامه های این روز اظهار کرد: همه هویت اسلامی و ایرانی را در اصفهان می بینیم. از اصحاب رسانه می خواهم، مردم را به بازدید شهر خود دعوت کنند. 
وی ادامه داد: در این برنامه ها به همه عوامل تشکیل دهنده فرهنگ و هویت از جمله هنر، معماری، موسیقی، ایثار، شهادت، مشاهیر، لهجه، سبک زندگی ایرانی اسلامی، خواهر خوانده ها، مطبوعات و گروه های سنی مختلف پرداخته می شود. 
رییس حوزه هنری استان اصفهان افزود: برای اجرای هرچه بهتر برنامه روز اصفهان همه دسته های هنری و سازمان‌های مردم نهاد به دور هم جمع شدند. نگاه سوگیرانه و جهت گیری سیاسی نادیده گرفته شده است تا این شهر همان گونه که هست نشان داده شود. 
احمدی فر با بیان اینکه نشست پیشکسوتان شعر استان اصفهان در روز دوم آذر برگزار خواهد شد، خاطر نشان کرد: روز اول آذر بحث خواجو خوانی و احیای دوسالانه نگارگری اصفهان در معرفی وسیع تر در سطح استان های کشور، کنسرت گروه موج و همچنین امضای سند نگارگری با همکاری بین دستگاه های فرهنگی در عمارت سعدی انجام خواهد شد. 
وی تصریح کرد: برنامه "شب‌های اصفهان"، "رونمایی از مجموعه داستان چهار راه" و "بررسی مکتب آواز اصفهان" اجرا می شود. در روز پنجم آذر ماه، برنامه ای به همراه اداره کل اسناد کشور و احتمالا با حضور آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور برای بررسی و رونمایی اسناد تخت فولاد در تهران برگزار خواهد شد. 
همچنین حشمت الله انتخابی، اصفهان شناس در خصوص روز اصفهان اظهار کرد: قطب الدین راوندی 900 سال پیش در خصوص اصفهان گفت "اصفهان بهشت روی زمین است و اگر بهشت در آسمان باشد در مقابل اصفهان قرار دارد".
وی با تبریک این اتفاق بزرگ و ثبت روز اول آذر به نام اصفهان، افزود: پس از مدت‌ها حق به حقدار رسید و بعد تلاش حدود 14 سال توانستیم روز اصفهان را به ثبت برسانیم. البته در سال های گذشته، نکوداشت این روز را به صورت محدودتری در سالن همایش و دانشگاه ها برگزار می کردیم. 
این اصفهان شناس ادامه داد: هزار و دویست سال پیش زمانی که "حجاج" فردی را روانه اصفهان می کرد به او می گفت، تو را به سرزمینی می فرستم که خاکش سرمه است. 
انتخابی با اشاره به شعر کمال اسماعیل شاعر قرن ششم، افزود: "تا بر او موکب منصور تو راه رهگذر است/برج قوس است سپاهان را طالع در اصل/همه سرمه است کنون خاک سپاهان یکسر/ زیبد از مشتری‌اش آمد سعد اکبر" اگر قمر در ماه آبان یا زحل در ستاره عقرب، قرار گیرد این ماه نحس است، اما اگر ماه یا سیاره مشتری یا ناهید در قوس (ماه آذر) قرار گیرد، سعد اکبر می نامند. 
وی با اشاره به اینکه از دوره دیلمیان طالع اصفهان را برج قوس می دانستند، تصریح کرد: جابر انصاری به رکن دوله دیلمی پایه و بنیان تاریخی اصفهان را در برج قوس مطرح کرد. شواهد تاریخی بسیاری درمورد نماد برج قوس در سر در قیصریه به عنوان نماد اصفهان اشاره شده است. خرسندیم که اصفهان می تواند با نماد تاریخی به جایگاه خود برسد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/75864/اصفهان-سرمه-چشم-جهان
بستن   چاپ