پیام سپاهان
نرخ بازار آزاد ارز قیمت اصلی دلار است
چهارشنبه 30 آبان 1397 - 9:13:40 AM
ایسنا
پیام سپاهان- سیامک قاسمی  در همایش بررسی و تحلیل آخرین تحولات اقتصاد ایران، اظهار کرد: قیمت بازار آزاد ارز قیمت اصلی دلار است.

وی با تشریح جهش های ارزی در سال های 71، 77، 91 و 96، گفت: در سال 71 بدهی های دولت در فایناس پروژه ها، در سال 77 کاهش بهای نفت به بشکه ای 7 دلار و در سال 91 و 96 کاهش درآمدهای نفتی و تحریم از جمله عوامل جهش ارزی در اقتصاد ایران بود.

این پژوهشگر اقتصادی جهش سال گذشته و جاری را بزرگترین چالش ارزی کشور طی 27 سال گذشته برشمرد و گفت: وجود بحران بانکی، ورشکستگی صندوق های بازنشستگی بر جهش بالای ارزی تاثیرگذاشته است.

وی تاکید کرد: دولت باید اجازه دهد ارز به عنوان یک شاخص اقتصادی همراه با سایر شاخص ها از جمله تورم، نوسان داشته باشد و با درآمدهای ارزی فقط به دنبال ثابت ماندن قیمت ارز نباشد.

قاسمی درآمدهای نفتی و مشتقات نفتی،کالای غیرنفتی،سرمایه گذاری خارجی را منابع  ارزی و سرمایه گذاری در خارج ایرانیان، نقل و انتقالات ارزی، ارز مسافری و واردات کالا و خدمات را مصارف ارزی برشمرد و گفت: تقاضای سفته بازی، حفظ ارزش پول، خروج سرمایه و قاچاق از دیگر مصارف ارزی است که به دلیل اختلال در بازار شاهد افزایش این تقاضا هستیم.

وی افزود: تا توازن تقاضا و عرضه ارز به بازار بازنگردد نمی توان انتظار تعادل داشت و دولت باید زمینه عرضه ارز از محل صادرات را تقویت کند. 

نتیجه گیری آخرین تحولات بازار مسکن ایران

قاسمی با بیان اینکه قیمت ها در بازار مسکن به تبعیت از بازار ارز در طی ماه های آخر افزایش یافته است، افزود: این افزایش به دلیل بالا رفتن قیمت ارز  و نه تغییرات در ساختار و نیروی های بازار مسکن است.

وی گفت: افزایش قیمت مسکن در دوره هایی که اقتصاد ایران وارد رکورد تورمی شده همزمان با کاهش شدید درآمدهای نفتی، عدم افزایش قابل توجه اجاره و کاهش ارزش افزوده ساخت در تولید ناخالص داخلی بوده است.

ارز دو نرخی عامل ایجاد رانت است

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این همایش به بررسی نقش ارز در اقتصاد ایران پرداخت و گفت: اغلب کالا و خدمات طی 40 ساله گذشته چند هزار برابر شده است، اما نرخ دلار 2 هزار برابر شده است. از قیمت هر متر زمین زمین تا حداقل حقوق گرفته تا قیمت کالای مصرفی چندین هزار برابر شده، ولی ارز کمترین رشد را داشته است.  

مصطفی رناسی خواستار تک نرخی شدن ارز و شناور شدن قیمت آن شد و افزود: ارز دو نرخی عامل ایجاد رانت می شود.

وی همچنین گفت: دلار 13 هزار تومان فقط تهدید برای اقتصاد ایران نیست، بلکه فرصت برای تولید و ایجاد اشتغال است. 

نائب رییس اتاق بازرگانی اصفهان تحلیل شرایط اقتصادی را عامل موثر در تصمیم گیری مدیران بنگاه های اقتصادی دانست و اظهار کرد: ارز به عنوان یکی از مولفه مهم و تاثیرگذار بر اقتصاد ایران باید مورد توجه بنگاه های  اقتصادی قرار گیرد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/75975/نرخ-بازار-آزاد-ارز-قیمت-اصلی-دلار-است
بستن   چاپ