پیام سپاهان
علائم اولیه سکته مغزی از زبان یک نورولوژیست
چهارشنبه 30 آبان 1397 - 15:14:52
پیام سپاهان - یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه در سه ساعت نخست بروز سکته مغزی، می‌توان مانع از ایجاد علائم و از کار افتادگی دائمی شد، نخستین نشانه‌های سکته مغزی را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، محمد سعادت‌نیا صبح امروز (چهارشنبه) در جمع اصحاب رسانه در خصوص اهمیت توجه به درمان سکته مغزی اظهار کرد: سکته مغزی یک زمان طلایی سه تا چهار ساعت و نیم دارد که شهروندان باید با شناختی خوب از علائم اولیه این بیماری، زمان را از بیمار نگیرند.
وی ادامه داد: ناتوانی در حفظ تعادل یکی از نشانه‌های بروز سکته مغزی است. لازم به ذکر است این علائم به طور ناگهانی رخ می‌دهد و تدریجی اتفاق نمی‌افتد. همچنین از دست دادن ناگهانی بخش یا تمام بینایی در یک یا دو چشم از نشانه‌های سکته مغزی است. 
این متخصص مغز و اعصاب گفت: نامتقارن شدن صورت یا ناتوانی در کنترل متقارن صورت دیگر نشانه سکته مغزی است. ضعیف شدن دست‌ها یا پاها به طور ناگهانی نشانه دیگری است که باید جدی گرفته شود. بروز مشکل در تکلم نیز نشانه دیگری است که نشانه اختلال ناگهانی در مغز است. 
سعادت‌نیا گفت: در این رابطه و با مشاهده یک یا چند نشانه باید به سرعت با اورژانس (115) تماس بگیرید و به یکی از بیمارستان‌های طرح 724 دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنید. این طرح با یک بیمارستان شروع شد و به تدریج افزایش پیدا می‌کنم. پراکندگی بیمارستان ها در یک سال اخیر افزایش پیدا کرده است. 
وی افزود: به موجب این طرح بیماران سکته مغزی که کمتر از سه تا چهارساعت و نیم بعد از سکته به بیمارستان مراجعه کنند، با تزریق یک دارو احتمال درمان خود را بالا می‌برند. سکته مغزی یک زمان طلایی دارد. تا چهار ساعت می‌توان این دارو را تزریق کرد اما باید زیر ٣ ساعت تزریق انجام شود که موثر واقع شود. 
این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: در حال حاضر در این طرح از نظر آماری ١٠ تا ١٢ درصد از بیماران سکته مغزی غیر خونریزی دهنده را پوشش می‌دهیم. کشورهای پیشرفته دنیا زیر ٢٠ درصد پوشش دارند که در اصفهان در حال نزدیک شدن به این آمار هستیم.
سعادت‌نیا گفت: سکته مغزی بار زیادی بر جامعه ایجاد می‌کند. سکته مغزی موجب ناتوانی می‌شود و خود فرد و خانواده را درگیر می‌کند. به همین دلیل نخستین بیماری است که بیشترین ناتوانی را در جامعه ایجاد می کند. از نظر مرگ و میر هم دومین علت مرگ و میر در ایران است. 
وی ادامه داد: این طرح چند جنبه دارد. جنبه نخست، درمان حاد است که در زمان طلایی انجام می‌شود. البته اثر این دارو ١٠٠ درصد نیست. اما اگر دارو زیر یک ساعت و نیم تزریق شود از هر چهار نفر یک نفر کاملا بهبود خواهد یافت و سه نفر دیگر سطحی از بهبود را تجربه خواهند کرد. 
این متخصص مغز و اعصاب افزود: درمان‌های پیشگیری نیز باید مدنظر قرار بگیرد. باید ابتدا فاکتورهای خطر سکته مغزی را شناخته و سعی کنیم بیمار دچار سکته مغزی نشود. همچنین باید برای بیماران شرایطی را مهیا کرد که سکته مغزی در او تکرار نشود.
سعادت‌نیا ادامه داد: شایع‌ترین فاکتور خطر در سکته مغزی فشار خون است. فشار خون علائمی ندارد و قاتل خاموش است. بیمار متوجه نمی‌شود اما تاثیرش را بر عروق می‌گذارد. دیابت، چربی خون، عدم تحرک، استرس، چاقی، سیگار و مواد مخدر از فاکتورهای خطر سکته مغزی هستند. این درحالی است که برخی باور دارند تریاک بر بیماری‌های قلبی و عروقی بی‌تاثیر است. 
وی افزود: بیماری‌های قلبی نیز موثرترین عامل بر بروز سکته مغزی است. به خصوص آریتمی فیبراسیون دهلیزی در قلب بسیار بر سکته قلبی موثر است. همچنین بروز سکته مغزی در آب و هوای سرد بیشتر رخ می‌دهد. 
این متخصص مغز و اعصاب گفت: میانگین سن شیوع سکته مغزی در ایران ١٠ سال از میانگین کشورهای توسعه یافته جوانتر است. مردان بیشتر از زنان دچار سکته مغزی می‌شوند اما احتمال اینکه سکته مغزی در زنان شدیدتر باشد بیشتر است. 
سعادت‌نیا ادامه داد: برخی اعتقاد دارند هنگام سکته مغزی سر انگشتان یا لاله گوش را در حد چند قطره خون زخمی کنند اما این موارد صحت نداشته و هیچ شاهد علمی ندارد. کسی که سکته می‌کند باید روی زمین خواباند و علایم حیاتی را حفظ کرد. سکته مغزی ناگهانی آغاز می‌شود. 
کد خبرنگار: 13051
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/76005/علائم-اولیه-سکته-مغزی-از-زبان-یک-نورولوژیست
بستن   چاپ